Megkezdődtek a magyar írásbeli érettségik országszerte a középiskolákban hétfő reggel, a diákoknak a vizsga első részében, az eduline.hu értesülése szerint, Moravcsik Gyula: A papiruszok világából című könyvének egy részét kell értelmezniük.

A papiruszok világából című 1942-ben megjelent könyv az ókori szövegekről szól, Moravcsik Gyula fennmaradásuk körülményeit vizsgálja.

A magyar nyelv és irodalom vizsgatárgy középszintű írásbeli vizsgája 240 percig tart. A vizsgázóknak két feladatlapot kell kitölteniük: a szövegértési feladatokra 60 perc, a szövegalkotási feladatok megoldására pedig 180 perc áll rendelkezésükre.

A diákok először a szövegértési feladatokat oldják meg, és csak e feladatlapok beadása után kezdhetik meg a szövegalkotási feladatlap kitöltését.

A szövegértési feladat szövege általában egy esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete. A feladatok megoldása általában a kérdésre adott válasz szöveges kifejtése, esetenként megadott válaszvariációk közötti döntés.

Érvelésnél Csoóri Sándor Nomád naplójának egy részletét lehet választani, a műelemzésnél pedig Tamási Áron Szerencsés Gyurka című novelláját. Összehasonlító elemzést Vörösmarty Mihály Liszt Ferenchez és Illyés Gyula Bartók című alkotásairól lehet írni – tette közzé az Eduline.

19 hozzászólásarrow_drop_down_circle

eszegfu
Bizonyára szégyenkezni kellene, de én most néztem meg ki is volt Moravcsik Gyula... egy történelem kutató, aki a magyar történelemre vonatkozó bizánci forrásokat kutatta. Nincs kétségem -- mert nem is lehet, mivel a 14 könyvéből egyet sem olvastam -- hogy kutatásai a szakmájában esetleg egyedülállóak... csak nekem nem világos hogy jön ez a magyar nyelv és irodalmi érettségi feladathoz?! Milyen elvek alapján "füzték" bele a feladatsorba?!
Ez itt az összes hozzászólás. Kattintson, ha csak a legfrissebbeket olvasná!
eszegfu
Bizonyára szégyenkezni kellene, de én most néztem meg ki is volt Moravcsik Gyula... egy történelem kutató, aki a magyar történelemre vonatkozó bizánci forrásokat kutatta. Nincs kétségem -- mert nem is lehet, mivel a 14 könyvéből egyet sem olvastam -- hogy kutatásai a szakmájában esetleg egyedülállóak... csak nekem nem világos hogy jön ez a magyar nyelv és irodalmi érettségi feladathoz?! Milyen elvek alapján "füzték" bele a feladatsorba?!
christike
@eszegfu: nem vagy egyedül, én is rákerestem M.Gyula munkásságára. Én sem értem ,hogy ezt ugyan milyen meggondolásból tették a tételek közé.
eszegfu
@christike: Tényleg a kisebbik baj, hogy már kettőnknek sincs erről fogalma... csak remélni tudom, hogy az érettségiző gyerekek legalább a IV. osztályban valamit erről tanultak!!
Várom, hátha lesz kommentelő, aki esetleg valami magyarázatot ad, mégha csak "tipp", az is több a semminél!
papa.49
@eszegfu: Egyszóval ÁTVERÉSBŐL!!!
eszegfu
@papa.49: Én komolyan gondoltam, de tippnek ez sem rossz!:)))
papa.49
@eszegfu: Hidd el nekem se volt halványlilaszellentésem arról hogy ki ő, szégyen, nem szégyen beismerem...
eszegfu
@papa.49: Helyes! Akkor Te is csatlakozhatsz a "csapathoz"!:)))
Borda
@eszegfu: @christike: @papa.49: Egy szövegértéses feladat lényege,hogy el kell olvasni és önmagunkban értelmezni egy x-szöveget, ami bármiről szólhat. Majd a megadott kérdésekre kell válaszolni pontosan,ami természetesen a megadott szövegállományhoz kapcsolódik. Erre kaphat 40pontot a diák,ha mindent tud és az irodalmi rész a fogalmazás,amivel 60pont szerezhető.
Borda
Az irodalmi rész 3 részből áll, tetszőleges a választás. Érvelés,műelemzés vagy összehasonlító elemzés. Tudni kell 120 soros fogalmazást írni a választott témakörről. @eszegfu: @christike: @papa.49:
eszegfu
@Borda: 19:31 Kösz.! Ezek szerint ebből az 1946. évi Moravcsik Gyula könyvből mondjuk van egy 0,5-1 oldalas idézet és pár sorban le kell irniuk miről szól? Igy kell értenem? Az "én időmben" ilyen jellegü feladatra nem emlékszem... sőt bennem fel sem merül, hogy "szövegértésből" kell feladatot adni érettségire... Tudtam, hogy lesz valaki, aki elmagyarázza!!
Borda
@eszegfu: Amit Moravcsik Gyula munkásságából kiragadtak,lehet az pl.3 oldalnyi is, az a nyelvtani része a magyarnak. Ebből nem kell fogalmazást írni,csak értelmezni a szövegállományt és a feltett kérdésekre válaszolni. Nem kell ismerni ahhoz Moravcsik Gyulát. Persze szokott olyan része is lenni a szövegértéses feladatnak,hogy bekezdésekre kell osztani az adott szöveget és 1-2 mondatban meg kell fogalmazni a tartalma alapján egy ráutaló címet. Kérhetnek egy rövid esszét is a szövegértésben. Ez egy 40 pontos nyelvtani feladat. A magyar nyelv második fele a fogalmazás. Itt viszont már nem árt ismerni a mű szerzőjét,mert ha egy összehasonlító elemzést vagy műelemzést választ a diák, akkor a bekezdésben írhat a mű szerzőjéről. Ez a 2 irodalmi feladat szigorúan kötött. Az első része az érvelés az amire gondoltál. Van egy pár mondatos gondolatsor és el kell döntened,hogy ellene vagy mellette érvelsz 120 soron át. Három,négy példával alátámasztod az érvelésed,jelen esetben a nomádokról; vissza is kérdezhetsz a felhozott példádra. Szóval, ez egy kötetlen feladat. Dióhéjban ennyi.
eszegfu
@Borda: Rendes vagy, hogy ennyire elmagyaráztad! Azt végképpen nem tudom eldönteni, hogy szükség van erre, vagy sem... De az is egy lehetőség: gondolkodásra, vélemény kialakitására és ennek rövid "összefoglalására" késztet. Nyilván nekem ez a fajta érettségi tétel szokatlan és ezért nehezebbnek is tünik.
Borda
@eszegfu: Nem olyan nehéz ez,csak első ránézésre. Ha jó magyartanár tanít, te is éppúgy megírod akár ma is. Egy olvasni szerető gyerek esetében, nem jelenthet nagy problémát a fogalmazás,csak elkezdeni nehéz. A szövegértés elég régóta benne van a tankönyvekben, pl.rákérdez egy olvasmány tartalmára. Azért tartom jónak ezt a szövegértést,mert sok gyerek tud ugyan olvasni, de nem biztos,hogy érti is amit olvasott. Emlékszem, unokatesóm rengeteget magolt, mert nem értette mit olvas és nem tudott beszámolni se róla.
eszegfu
@Borda: Megnéztem a megoldásokat erre a konkrét esetre... hát mit mondjak... igen távol áll tőlem!:)) A könyvből vagy 2-3 oldalt idéznek, aztán a feladatok Pl. egészitse ki a mondatot...valami összehasonlitásról volt szó, majd a köv. feladatnál fogalmazzon meg 2 egymástól különböző érvet, ami alátámasztja az első pontban lévő mondatát. Összefoglalva: nekem ez az egész olyan talányos (szinte a feladatokat sem értem), mint amikor egy "szervhez" ki kell tölteni egy jó pár oldalas nyomtatványt és a személyi adataidon kivül erősen gondolkodnod kell a többi pont válaszain.
eugen4402
A Moravcsik nevet már olvastam nagyon régen. Karinthy némelyik írásában említette, csakhogy ő nem Gyula, hanem Ernő Emil keresztnévre hallgatott, és az általa írt tankönyvből tanították az ideg- és elmeorvosok számára a gyakorlati elmekórtant. Karinthyt érdekelte a téma a saját agydaganata miatt...
Borda
@eszegfu: Nem mindig érthető a feladat, sajnos. Nem akarom jellemezni a szövegértési feladat megalkotóját! Amikor mondatot kell kiegészíteni, azt az adott szövegből kell kikeresni, esetleg aláhúzni is. Nem tudom mi a feladat,csak általánosságban ilyen is előfordulhat.
eszegfu
@Borda: Én sem szeretném már "továbbragozni" ezt a témát, mert már jól kiveséztük... mindenképpen kösz a türelmedet!:))

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.