Saját fejlesztésű, részben alacsonypadlós villamost készít az önkormányzati tulajdonú Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT). A jármű prototípusa, ami harmadannyiba kerül, mint a piacon kapható új szerelvények, 2011 nyarán állhat forgalomba – közölte Dózsa Gábor ügyvezető igazgató csütörtökön, Szegeden, egy szakmai konferencián.

Forrás: ingatlan.net
Feltöltő: donkanyar
Felhasználói tartalom, A Propeller.hu felhasználók által feltöltött tartalmakkal pörög. A felhasználók által feltöltött tartalmak nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját, ezek valóságtartalmát nem áll módunkban ellenőrizni.

94 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
másvirág
Rock AC/DC hajtja majd a szegedi villamosokat !
csutak
@másvirág: Nem írsz butaságot!
Nézz csak utána, mert ugye szaggatott egyenáramból gyártunk váltó feszültséget (100 khz.-s nagyságrend!), melyet veszteség mentesen ( Igazából roppant kicsi veszteséggel!) tudunk szabályozni.
Lévén a egyenfeszültséget csak eldisszipáltatni -hővé alakítani- tudjuk, a váltó feszültségnél pedig fázist tudunk hasítani.
Egyszerű ez, nem?
lbs
Megint egy kitűnő ötlet!
Itt lényegében – a képek alapján – a már meglévő TATRA villamoskocsipark korszerűsítéséről van szó. Erre utalnak a forgóvázak, amelyek a jellegzetesen TATRA gyártmányúak.
Itt kérdés, hogy a hajtásszabályozásnál már aszinkron motorokban gondolkodnak-e (ma már csak ennek van értelme), vagy meghagyták az eredeti egyenáramú szaggatós kialakítást.
Az aszinkron, vagy a szinkron motoros hajtásnak az előnye az, hogy fenntartási igénye lényegében nincs.

Gondolom az egyik kocsirész a hajtott tag, a másik pedig az alacsonypadlós tag, amelynél a forgóvázak nem hajtottak, mert a padlószint lesüllyesztése miatt nem férnek el a vontatómotorok.

Kíváncsi leszek rá, ha jövőre beüzemelik, mert pl. a BKV is sok TÁTRA villamost üzemeltet és ez egy bíztató perspektívát jelenthet a korszerűsítésükre, elfogadható áron.
A jármű különben rendkívül esztétikus – még így építésközbeni állapotban is!
lbs
@csutak: Annyi azért nincs. Mármint 100kHz.
A mai korszerű hajtásszabályozással bíró városi járművek, trolik, villamoskocsik, HÉV vonatok, metróvonatok, vagy aszinkron motorral készülnek, vagy szinkron motorral.
Ennek az utóbbinak az az előnye hogy a forgórészük állandó (permanens) mágneses gerjesztésű és az állórészre pedig folyamatosan szabályozott frekvenciájú- és feszültségű villamos energiát engednek.
Könnyebre készíthetők, mint a másik korszerű hajtásrendszer az aszinkron motorok.
Ott a forgórészben ún. rudazatból álló kalicka működik, amelyben az állórész áram feszültséget indukál aminek következtében a hajtónyomaték kialakul.
Mindkettő egyformán jól szabályozható. A motorok üzemi frekvenciája 200~400Hz.
Amikor fékez a jármű akkor a szabályozást végző invertert ún. visszatápláló üzemmódba vezérlik.
Ilyenkor a rendszer nem hajt, hanem gfékez és a fékezési energiát villamos energiává visszaalakítja.
A felsővezeték rendszer segítségével ez az energia szétoszlik és a másik járművek hajtására fordítódik.
Pl. Budapesten így működnek a nagykörúton a Combino villamosok is, vagy az új Trolino típusú trolibuszok.
Meg lehet mindezt egyenáramú ún. szaggatós (chopperes) módon is valósítani, de akkor megmarad a vontatómotorok költséges fenntartásigénye.
A chopperek valóban több kHz frekvencián dolgoznak, lehet is szabad füllel hallani a mágneses körök zümmögésén keresztül ezt. A szegedi troli és villamoskocsik egy része így működik, jelenleg is.

Természetesen egy ilyen színvonalú jármű átalakítás rendkívül körültekintő műszaki tevékenységet követel meg, ahol a fejlesztési elképzelést Engedélyeztetési Terv formájában az NKH elé kell terjeszteni.
De nagyon is üdvözlendő ez a törekvés, mert egyfelől kvalifikált hazai munkaerőket foglalkoztat, emellett az energiafelhasználás hatékonyabbá tétele irányába hat, ráadásul szépek, esztétikusak is a készülő járművek.
csutak
@lbs: Köszönöm az infót!
Én csak ótó villanyossági szerelő és rádióamatőr vagyok!
Összeraktam magamban az oktatáson elhangzottakat, mert troli, busz villanyos egyszerre okult, és a rádió (+Pc) ben megismert kapcsoló üzemmel tudtam magam számára beazonosítani. Főleg a rekuperáló üzemmód volt ami számomra ezt a nagy frekit feltételezte.
Hozzá teszem, hogy Jani bátyó igen jól ismerte a kreszt, vezette a villamost és ott volt a vége!
A lényeg, az elv az jó volt.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.