Életének 93. évében péntek reggel, hosszan tartó súlyos betegség után elhunyt Jancsó Miklós világhírű magyar filmrendező, kétszeres Kossuth-díjas, Balázs Béla-díjas alkotó, kiváló művész.

A halálhírt Mészáros Márta filmrendező, Jancsó Miklós előző felesége és a Magyar Filmművészek Szövetsége is megerősítette az MTI-nek. A szövetség, amelynek a filmrendező tiszteletbeli elnöke volt, Jancsó Miklóst saját halottjának tekinti, temetéséről később intézkednek.

Meghalt Jancsó Mikós

Jancsó Miklós Vácott született, a székesfehérvári cisztercita gimnáziumban tanult. Jogi tanulmányokat Pécsett és Kolozsváron folytatott, 1944-ben szerzett diplomát. 1945 tavaszán szovjet hadifogságba került, ahonnan rövid idő múlva hazaengedték. 1946 őszén már Budapesten volt, és felvették a Színház- és Filmművészeti Főiskola filmrendező szakára. 1950-ben kapott diplomát, ezután a Magyar Híradó- és Dokumentumfilmgyárba került. Első önálló játékfilmjét, A harangok Rómába mentek címmel 1958-ban készítette el, ekkoriban ismerkedett meg Hernádi Gyula íróval, akivel ettől kezdve barátok és szerzőtársak lettek.

Első igazán jelentős játékfilmje az Oldás és kötés volt, az Így jöttem pedig már az összes jancsói stílusjegyet magában foglalta: a szokatlanul hosszú beállításokat, a nagy tért befogó, horizontális kameramozgást, a képek erős vizuális hatással bíró megkomponáltságát. Az 1965-ös Szegénylegényeket Cannes-ban is bemutatták, e filmjével indította az egész életművén végigvonuló gondolatiságot: az egyén és a hatalom, a hatalom és a közösség viszonya, a szabadság és a zsarnokság között feszülő ellentét filmes ábrázolását.

A hatvanas években forgatott filmjeiben – Csend és kiáltás, Fényes szelek, Égi bárány – elsősorban a magyar történelem különböző időszakaira koncentrált. 1972-ben a Még kér a nép című filmjéért a Cannes-i Filmfesztiválon megkapta a legjobb rendezés díját. 1979-ben életműdíjat kapott Cannes-ban.

Egy olasz újságírónővel szövődött szerelem miatt a hetvenes évek végéig Olaszországban élt és alkotott. Itt készítette el a La Pacifistát, valamint a hatalom és a szexuális perverziók összefonódásáról szóló Magánbűnök, közerkölcsök című alkotását.

Hazatérése után a magyar jelent boncoló új alkotói korszak kezdődött művészetében – ekkor készült a Szörnyek évadja, a Jézus Krisztus horoszkópja és a Kék Duna keringő – a kilencvenes évek közepétől művészete ismét megújult, a "Kapa-Pepe" filmekben a bohóctréfa, a blődli eszközeivel dolgozott, a beállítások is megrövidültek. Utolsó játékfilmjét, a keserűen ironikus Oda az igazságot a 2010-es filmszemlén mutatták be, 2011-ben közreműködött rendezőként Magyarország 2011 című szkeccsfilmben is.

Színházi rendezései is emlékezetesek, így a Várszínházban játszott Hasfelmetsző Jack, az alkalmi színpadokon bemutatott Mata Hari, Drakula, a Csárdáskirálynő és a Szép magyar tragédia vidéki előadásai. A rendezések mellett aktív közéleti és társadalmi szerepet is vállal, címzetes egyetemi tanár, a Magyar Filmművészek Szövetsége elnöke, több ízben az SZDSZ országgyűlési képviselőjelöltje is volt.

A 90 éves Jancsó Miklós egy 2011-ben készült interjúban arra figyelmeztetett: nem szabad a magyar művészfilmeket elhanyagolni, a hazai filmgyártást teljesen a tömegigényeknek alárendelni.

Jancsó Miklós művészetét több rangos díjjal is jutalmazták, a többi között kétszer kapott Kossuth-díjat (1973, 2006), 1966-ban elnyerte a Balázs Béla-díjat, 1970-ben érdemes, 1980-ban kiváló művész lett, több rangos fesztivál – Cannes, Velence, Split – életműdíjasa, Budapest díszpolgára és elnyerte a Magyar Mozgókép Mestere címet is. 2012-ben Jubileumi Prima Primissima Díjat vehetett át.

Jancsó Miklós 2013. novemberében megkapta a Magyar-Orosz Művelődési és Baráti Társaság Szent-Györgyi érmét. Mundruczó Kornél rendező laudációjában hangoztatta: Jancsó Miklós időtálló munkássága iránymutató egész nemzedéke számára. "Jancsó Miklós történetei és világlátása egyedülálló módon tükrözik egy olyan ember szándékát, aki minden történetével az emberi tisztesség kérdéseit feszegeti, miközben a hatalom természetéről mutat fel kegyetlen történelmi tablókat" – fogalmazott Mundruczó Kornél, aki szerint az alkotói attitűd bizonyítja, hogy az alkotói szabadság nem politikai berendezkedés vagy világnézeti eszmék kérdése, hanem belső, morális kérdés.

Mint fogalmazott: "a film barátság. Elsősorban erre tanít meg Jancsó, akinek nem alárendeltjei, hanem alkotótársai vannak. Aki számára a bizalom és az egymás iránti figyelem a közös munka alapja. Aki körül friss a levegő és aki mellett alkotni közös szabadság".

37 hozzászólásarrow_drop_down_circle

tavaszi
Nyugodjon békében!...innentől vagy jót ---vagy semmit nem illik Róla elmélkedni. Teljes életet élt , korát megelőzően látta a filmet ..és müvelte művészi fokon ..és alázattal. Bár világnézeti felfogásban különbözők voltunk...minden gondolatát ,és megnyilatkozását jó szívvel vettem. egyetlen egy köpönyege volt , amit senki kedvéért nem volt hajlandó ki-vagy megfordítani...azt hiszem...egyenes gerinccel távozhatott. Nyugodjon Békében
Ez itt az összes hozzászólás. Kattintson, ha csak a legfrissebbeket olvasná!
JAJMÁR
Nyugodjon békében! :( Mi pedig megőrizzük őt emlékezetünkben.
karma1
Isten nyugtassa, Hatalmas filmes hagyateka meghatarozo a magyar filmtortenelemben...Muvei mindenkit megerintenek,...
tavaszi
Nyugodjon békében!...innentől vagy jót ---vagy semmit nem illik Róla elmélkedni. Teljes életet élt , korát megelőzően látta a filmet ..és müvelte művészi fokon ..és alázattal. Bár világnézeti felfogásban különbözők voltunk...minden gondolatát ,és megnyilatkozását jó szívvel vettem. egyetlen egy köpönyege volt , amit senki kedvéért nem volt hajlandó ki-vagy megfordítani...azt hiszem...egyenes gerinccel távozhatott. Nyugodjon Békében
Szvetlana
Minden filmje egy-egy dráma volt, sokkolóan tudta ábrázolni a kiszolgáltatottságot. A kisemmizett embereket, a meztelenre vetkőztetett, megalázott nőket. Filmjei elgondolkodtatóak voltak, nem adott végső megoldást, ezt a nézőre bízta.
Nyugodjék békében.
bárzongora
@Szvetlana: Minden filmjét megnéztem. Kamasz voltam, és tele volt meztelen nőkkel. Nekem ennyi Jancsó.
bretagne
Csodálatos élete volt. Kár, hogy múltidőben beszélünk most róla.
Nyugodjék békében!
bretagne
@tavaszi: Gyönyörűen fogalmaztad meg!
Szvetlana
@bárzongora: ez a kamaszkor problémája. Remélem sikerült ezen túllépned.
bárzongora
@Szvetlana: Persze. Már rég. Jancsón is. :-)
bárzongora
@tavaszi: Nem jót vagy semmit (ez egy rossz fordításból ered), hanem igazat vagy semmit!

Nem olyan régen halt meg Csurka István. Hogy akkor miket írtak a ballibek róla!!! Jancsónak sem jár több!
Pálinkafőző Rézüst
@tavaszi: és utálta a diktatúrá(ka)t! Nézz utána...Ezek szerint te parancsuralmi etáss vagyol.. Nem baj, nincs mindenkinek saját gondolata, de KELL saját is, különben egyensablon lenne a világ, szerintetek! És NEM NEM NEM! Ne legyen az!!!
csa-csa
@karma1: a "hatalmas filmjei" azért túlzás!
mondjuk a magyar filmek amúgy sosem dobtak fel.
természetesen sajnálom.
Pálinkafőző Rézüst
@csa-csa: ezek szerint egyetlen filmjét sem láttad. Sajnállak.
Magyar filmek nem jók??? :O Monnyuk az uccsó 4 évben valóban nem készült 1 sem..:(( Hála a Vajna nevű valaminek...
csa-csa
@Pálinkafőző Rézüst: hát Hollywood nyomába sem érünk soha!
Pálinkafőző Rézüst
@csa-csa: De igen! A tizedes meg a többiek, Hanussen, A légy, A tanú, és ne kelljen sorolni,,,,...sok van, nagyon sok van! Illetve volt! Majd nézd meg vajna etáss alatt mennyi szép díjazott film lesz...
mariaberta
Jancsó és Csurka? Háborodott elme,aki őket összehasonlítja.
bárzongora
@mariaberta: Teljesen igazad van! Estembe se jutott Csurkához hasonlítani!
Szvetlana
Nem tudom, hogy ti hogy vagytok vele, de többször láttam már a Szegénylegényeket, amiben összeszedik Rózsa Sándor embereit és bezárják őket.
Valahányszor megnéztem, mindíg lebénultam tőle. Ez az a mondanivaló, amikor az emberek ki vannak szolgáltatva a hatalomnak. MInden van benne, árulás, bosszú, besúgás, kirekesztettség, kiszolgáltatottság.
Egyéni stílusa volt Jancsónak, a kamera késleltetése, ami időnként azt sugallta, hogy megállt az idő. Ilyen volt az alföldi homokvihar képe. Szóval művészi volt
jellobiafra
@bárzongora: Jancsó elhunyt, te meg ilyeneket írsz?
Hogy jön ide Csurka (aki viszont óriásit alkotott a kortárs irodalom területén)??
Na mindegy, igaz a mondás: nagy az isten állatkertje!
tavaszi
@bárzongora: ...igazad van...most látom...mit irtam : ezt akartam kifejezni: halottról vagy jót---vagy semit-----de ugy gondolom mindenki megértette...(kicsit belegabajodtam a billentyükbe)
tavaszi
@bárzongora: csurka kommenteket olvastam anno én is ...most is kifejtettem hogy világnézetileg homlokegyenest mások vagyunk...de amikor már az illető nem tud védekezni,ha egy jobbos szidja valamiért...akkor már etikáttlan szidásba lépni. filmvilág elismerte...dijjazta ...az országunk is ...az hogy emberileg milyen volt ...nos az most következik számára amikor ugymond Isten szine elé lép...(nem is irok többet...erről)
karma1
@csa-csa: Szia! Ha figyelmesen elolvasod, akkor a "hatalmas" jelzo nem a filmjeinek a minositese volt, hanem a filmes hagyatekae, ami azt jelenti szerintem, hogy a magyar filmtortenetbe nagyon sok munkajaval, filmjevel beirta magat orokre, es ez szerintem nem vitathato, mert egy-egy uj filmje mindig megbolygatta a kozonseget, es a kritikusokat is, de szo nelkul senki sem tudott elmenni az alkotasai mellett...
bárzongora
@Szvetlana: Az tényleg maradandó. Az az egy! De a többi csak lila értelmiségi fos.
bárzongora
@hetöndöe: Mindent, mindenkit értékén kell kezelni. Mit akarsz? Nemzeti gyászt?
hetöndöe
@bárzongora: A jobboldal tahósága tényleg nem ismer határokat.Szaros csizmával a porcelánboltban tipikus esete.
bárzongora
@hetöndöe: Olvastad, miket írtak az elvbarátaid Csurka Istvánról amikor meghalt? Ahhoz képest én kaddist mondok.
hetöndöe
@bárzongora: Csurka politikus volt,Jancsó művész ember,a kettő közt lényeges különbség leledzik.Csurkáról egyébként gonoszsága okán írták,amit írtak.
Emlékezz vissza a 2001.09.11-es nyilatkozatára és számtalan köpönyegforgatására,a pártpénzek sajátként való kezelésére.Volt ott gond bőven.
Szvetlana
@bárzongora: 08.21 Jól van édes fiam bárzongora. Aki így fejezi ki magát "A többi értelmiségi lila fos" annál látok fejlődési lehetőséget a művészet befogadása iránt. Az, hogy fos, első hallásra kissé tán vulgáris, de nem elhanyagolható.
A lila színben történő megjelenítés viszont igen kreatív elmére vall, mert a lila szín árnyalatai hajlanak a késői impresszionizmus strukturális ábrázolására. Remek kifejezés volt a lila fos alkalmazása. Látok benned fantáziát, csak így tovább:)))
aborisz
Béke poraira! Amit művészileg képviselt azt első fokon megrendezte és képernyőre vitte!!
bárzongora
@Szvetlana: Köszönöm! :-)
Igyekezni fogok.
mariaberta
Tudom nem volt bigott vallásos, de azért az "örök világosság fényeskedjék neki"!!!

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.