Három évvel ezelőtt, 2012. február 3-án reggel 6 órakor állt le 66 év működés után a Malév. A nemzeti légitársaság utolsó járata, az MA745-ös Helsinkiből háromnegyed tízkor landolt Budapesten. A cég felszámolása azóta sem fejeződött be, új légitársaság pedig nem indult helyette, bár erre voltak próbálkozások.

A leállás közvetlen előzménye az volt, hogy 2012. január 9-én az Európai Bizottság a Malév számára nyújtott állami támogatás visszafizettetésére szólította fel Magyarországot. Az Európai Unió brüsszeli végrehajtó testülete megállapította, hogy a nemzeti légitársaság számára 2007 és 2010 között a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben nyújtott finanszírozás jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a Malév nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett.

A kormány többször jelezte: elkötelezett a nemzeti légitársaság mellett, majd miután a légicég finanszírozása ellehetetlenült, a kormány a légitársaságot stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősítette. A csődtörvény szerint a kormányrendelet kihirdetésétől kezdve a hitelezők csődeljárást nem kezdeményezhettek a Malév ellen.

Február 2-án, egy nappal a leállás előtt, a Fővárosi Bíróság rendkívüli moratóriumról és rendkívüli vagyonfelügyelő kirendeléséről döntött. Másnap reggel 6 órakor sajtóközleményben jelentette be a Malév, hogy a kár minimalizálása érdekében leállt a légitársaság. Limburger Lóránt vezérigazgató azt mondta, a szolgáltató partnerek egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete.

Az utolsó járat

A Malév utolsó járata az MA745-ös Helsinki-Budapest útvonal volt, amelyet egy Boeing 737-es teljesített. A közelkörzeti légiirányítástól a landolás előtt a pilóta "az utolsó Malév járat" nevében megköszönte a több évtizednyi közös munkát.

A flotta gerincét adó 18 darab Boeing 737 Next Generation gépből 14-et, a "fekete sereget" még aznap este Shannonba, a gépek tulajdonosának, a International Lease Finance Corporation (ILFC) európai bázisára repülték. Budapestről a HA-LOB lajstromú 737-7Q8-as szállt fel utolsóként február 17-én; ez a gép volt 2003-ban az első Next Generation Boeing, amely Budapestre érkezett. A kisebb 737-eseket azóta megsemmisítették, a többit a lízingcég más légitársaságoknak adta bérbe.

A Malév leállása előtt egy másik típus, a Bombardier Q400 Dash 8-as is része volt a flottának, négy szolgált belőlük. A repülők közül kettő február 10-én repült Torp-Sandefjordba, egy akkor még Innsbruckban volt javításon. A leállás előtt szolgálatban lévő flotta utolsó gépét, amely szintén egy Q400-as volt, Leposa Attila és Leposa Edina – apa és lánya – repülte Torpba.

Egy Malév-festésű gép maradt

Mára egyetlen Malév-festésű gép maradt a repülőtéren: a Malév Express színeiben repülő CRJ200-as, amelyre folyamatosan próbál a felszámoló Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Zrt. vevőt találni. Egy másik típus, a hosszú távú járatokat teljesítő Boeing 767-200-as is az előtéren volt a leállás után, de új tulajdonosa kiszereltette belőle az összes értékesíthető műszert, majd hajtóművek, orrkúp és függőleges vezérsík nélkül átvontatták az irányító torony mögötti füves területre.

Szomorú évforduló: Három éve állt le a Malév
Bár Orbán Viktor miniszterelnök február 3-án azt mondta, nem lehetetlen az újraindulás, azóta nem jött létre újabb nemzeti légitársaság, noha civil kezdeményezések voltak erre. Sólyam Hungarian Airways néven indított légitársaságot Vágó József két üzlettársával, Lucsik Jánossal és Hurtyák Róberttel együtt. A tervekben szélestörzsű gépek is szerepeltek, a légitársaság soha nem szállított utasokat. Budapestre érkezett egy általuk bérelt Boeing 737-500-as 2013. augusztus 18-án a Sólyom színeiben, de nem sokkal később a gép visszarepült Írországba és azóta sem indult el a társaság egyetlen gépe sem.

A Nemzetgazdasági Minisztérium korábbi közlése szerint a légitársaság a központi költségvetés bevételeihez közvetlen és közvetett módon évi mintegy 70 milliárd forinttal járult hozzá. Döntő részben külföldről származó árbevételei miatt az ország egyik legjelentősebb exportőre, a Budapest Airport forgalmának 40 százalékát biztosította. A Malév közel 3 millió utast szállított évente 23 ezer járatpáron és 45 városba repült közvetlenül.

Eladó az utolsó gép

A Malév felszámolása 2014 december végével sem ért véget, legutóbb június végéig hosszabbította meg a bíróság a felszámolás határidejét. A felszámolási eljárás során az egykori alkalmazottaknak idáig összesen bruttó 3,6 milliárd forintot fizettek ki, melynek forrását a bérgarancia-alap, illetve a saját értékesítésekből és követelésbehajtásokból befolyt bevétel képezte. A dolgozói követelések kifizetettsége átlagban elérte az 50 százalékot.

Továbbra is értékesítésre vár a HA-LNA lajstromjelű, Bombardier CRJ200ER típusú repülőgép, a korábbi sajtóhírek szerint a 15 ezer órát repült gépért a felszámoló 3,6 millió dollárt, azaz 817 millió forintot kért.

8 hozzászólásarrow_drop_down_circle

soljanka
Emlékszem még, amikor Torgyán papa miniszterkedett, aztán beültette a pereputtyot a céghez. :) (Ja, akkor is valami Orbán volt a miniszterelnök)
A MALÉV is olyan pereputty-temető volt. Nem baj, ha hülye vagy hozzá, főnöknek jó leszel. Majd a szakemberek dolgoznak, te csak lapátold ki a pénzt.
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
Meine Ehre heisst Treue
Magyar légitársaság nincs, de milliónyi drága stadion és 4-es metró van! Így kell ezt csinálni! Csak így tovább, ennek van értelme!
papa.49
@Meine Ehre heisst Treue: Remélem ezt viccnek szántad...
tivoli
Az utolsó gép, ami felszállás előtt állt a stop jel kiadásakor, Tel Avivban maradt. Csak nem az adta a Sólyam Hungarian Airways alapgépét?
De talán Oszkó és Bajnai urak el tudnának mesélni.
1magyar
De azért nem maradtak a földön ezután sem akik repülni akartak. Ha veszteséges valami akkor nem kell működtetni.
Vonatkozik ez a stadionokra is.
troppauerhumer
A Malév problémája nem akkor kezdődött, amikor a mostani vagy az eggyel előtte lévő kormány beleavatkozott vagy nem avatkozott bele, vagy meg kellett volna, hogy mentse. A Malév hosszú ideje minden leírásban, minden nemzetközi anyagban úgy szerepelt, mint egy olyan légitársaság, ahol az egy utaskilométerre jutó alkalmazottak száma ötszöröse-hatszorosa annak, mint az utána következő legrosszabb.A Malév pénztemető volt. Tény, mert beleszólt a politika. A '90-es évektől kezdve sógor/koma/haver alapon osztogattak a vezérigazgatói/osztályvezetői poziciókat (ld. a FideSS az Orbánt-FideSSt trónra emelő Torgyán familyt).
Akik rendbe akartak tenni a céget, azokat kicsináltak.Pofátlanul ellenzékből,a'la FideSS .
Brüsszel Orbánék miatt büntetett. A második Orbán kormány nem élt azokkal a lehetőségekkel, amelyeket a Bajnai kormány ajánlott fel, s a másfél éves halogatás, az állami pénzeknek a nemzeti légitársaságba pumpálás okozta végül, hogy Brüsszel végül tiltott állami támogatás miatt megbüntette a Malévot.
Mást nem szabad várni egy rablóbanda, koszos bagázs bűnöző FideSS kormánytól és a korrupt EU-s pénzeket,az adóinkat lenyúló képviselőiktől.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.