Egyest adott a tanár egy kislány őszinte, ám kissé rövidre sikerült fogalmazására, amit a gyermek szülei levélben nehezményeztek. Lencsi csak egy mondatot írt március 15-ről:
"Nekem ugyanolyan nap, mint a többi és nem nagyon érint meg."
A szülői levél a Történelemtanárok Egyletének Facebook-oldalán jelent meg, ahol a szülők nem értik, hogy milyen tudást mér egy ilyen kérdés, és milyen válasszal lett volna elégedett az iskola.
Így szól a teljes levél:
Mi a véleményetek?
Az alábbi levelet a levélíró szülő engedélyével közöljük. Ha a tanár válaszát megkapjuk, azt is közzé tesszük.
Kedves Ildikó!
A tegnapi napon Lencsi lányunk elmondása szerint az osztálynak arról kellett írnia erkölcstan órán, hogy mit jelent számukra március 15. Lencsi dolgozata ennyiből állt: „Nekem ugyanolyan nap, mint a többi és nem nagyon érint meg.”
Erre a mondatra egyest kapott. Szeretnénk tudni, hogy mire kapta Lencsi ezt az osztályzatot.
Kérdéseink a következők:
• Milyen jellegű dolgozat volt ez? Számonkérés? Ha igen, milyen tananyagot kért számon, hol található az a tananyag a tankönyvben, amiből föl lehetett rá készülni? Mik voltak az osztályzás kritériumai?
• Ha nem számonkérés volt, mi volt a célja a kérdésfölvetésnek? Egy meghatározott véleményt várt el, vagy szerette volna megismerni a gyerekek véleményét?
• Ha egy meghatározott véleményt szeretett volna hallani és olvasni a gyerekektől, mi volt ez a vélemény? Közölte-e előre a gyerekekkel, hogy milyen vélemény a megfelelő? Ha nem közölte, milyen módon juthattak az ön által preferált helyes véleményre? Milyen egy ötös vélemény március 15-ről?
• Ha saját véleményt várt el, akkor mit osztályozott a véleményeken? Mit osztályozott Lencsi saját véleményén?
• Lehet-e Ön szerint véleményt osztályozni?
• Ha nem Lencsi véleményét osztályozta, akkor egészen pontosan mit osztályozott?
• Miért emelte ki nyilvánosan Lencsi véleményét azzal, hogy az őt minősíti? Hogyan minősíti Lencsit a véleménye Ön szerint?
• Ön szerint van-e joga Önnek ítélkezni egy gyerek fölött annak véleménye miatt, van-e joga megszégyeníteni?
• Végezetül szeretném megtudni, hogy mi a célja pontosan az erkölcstan órának? Vannak meghatározott álláspontok, vélemények, amiket a gyerekeknek el kell fogadniuk és meg kell tanulniuk, vagy van rá lehetőségük, hogy több különböző vélemény megismerése során felvállalják, vagy formálják a saját véleményüket?
Válaszait várjuk tisztelettel: Farkas Kinga és Tóta József
A hiba szerintem ott van, hogy nem történelemóra keretében lett feltéve a kérdés. Erkölcstan órán, ha hazaszeretetet tanulnak, azt talán nem így kellene.
Sőt, erkölcstan órán szerintem dolgozat is helytelen. Az beszélgetések helye lenne. A tanár sok mindent helyre tudna tenni, amit esetleg a szülő félresiklatott, vagy kihagyott.
Morálisan - de nem így és nem ebben a formában.
Sajnálom a mai diákokat, hogy ilyen erkölcstant tanulnak, hát még milyen lehet a hittan?