Jövőre a fizetős utak hossza is megnyúlik 170 kilométerrel.
Illusztráció: Pixabay.com
A jelenlegi útdíjrendszer teljesen átalakul – mondta el a Népszavának Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) titkára. Valamennyi áruszállító járműnek egységesen infrastruktúra-használati díjat kell fizetni járműkategóriákhoz rendelten. Ezen felül úgynevezett külső költség-díjat is terhelnek rájuk, amit az okozott zaj- és levegőszennyezés alapján számítanak ki.
A jelenlegi díjszabáshoz képest 20-30 százalékkal magasabb díjra kell számítani a legkorszerűbb, euró 6-os motorral rendelkező öttengelyes kamion esetében, de egy régebbi járműnél akár 80 százalék is lehet a drágulás
– tudta meg a lap. Erre rárakódik október 1-től az inflációkövető útdíjemelés mértéke, ami 17,6 százalékos lesz. Így állhat elő az a helyzet, hogy három hónap alatt 40-50 százalékos díjemelés valószínűsíthető. Ebből pedig egyenesen következik, hogy nagyon megdrágul a közúti áruszuszállítás:
Az áruszállítás díjtételei 2024. január elsejétől idehaza meghaladják az osztrák és német díjtételeket
– jegyezte meg Árva a Népszavának. Ez még akkor is így lesz, ha Németországban jövő év elejétől várhatóan 80 százalékkal emelkednek a közúti áruszállítás költségei. Pedig a két ország közúti infrastruktúráját nehéz volna összehasonlítani
A lap emellett azt is sorolja, merre lesz az a nagyjából 170 kilométernyi út, amit most készül fizetőssé tenni a Lázár János féle Építési és Közlekedési Minisztérium Építési és Közlekedési Minisztérium:
- az M44-es Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig terjedő szakasza (96 km);
- az M4-es Budapest-Szolnok (99 km);
- az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpuszta (6km);
- az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza;
- az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakaszai.
Árakban legyőztük Európát, Németországot porig alázzuk a legdrágább útdíjunkkal, és mindezt a béka segge alatti jövedelmünkből fizetjük. Ezért drága nekünk, de nincs neked annyi eszed, hogy felfogd.