A magyar élelmiszertermékek hazai értékesítése jelentősen drágább, mint Németországban vagy más európai országokban, ezért több országban is olcsóbban kaphatók még magyar márkák is, mint Magyarországon. A szerző hozzáteszi: a jelenség hátterében elsősorban a hazai gazdasági és szabályozási környezet áll.
Gyermelyi- és Barilla tészta (de még a szószok is), Pick téliszalámi vagy épp az amerikai Prime üdítőital és a Doritos chips – ezekről a termékekről már mind kiderült, hogy több esetben is jóval olcsóbban voltak kaphatóak a környező országokban, mint Magyarországon.
Miért van ez így, hogy nem csak a tengerentúlról importált, de még a Magyarországról exportált termékeken is van árelőny, ha átlépünk a magyar határon?
Nos, a válasz egyértelmű, megannyi tényező közrejátszik, de mind közül kiemelkedik a 27%-os, világbajnok magyar Áfa.
Fotó:Freepik
Ahelyett, hogy száraz, makrogazdasági fejtegetésekkel ismertetné a pénzcentrum.hu a helyzetet, konkrét példákkal mutatja be a regionális és nemzetközi különbségeket.
Az elmúlt időszakban ilyen kézzel fogható példa volt, többek között a Londonban olcsóbb Gyermelyi tészta, a számos országban is elérhető Pick téliszalámi, illetve a máshol fillérekért árult Barilla tészták és Barilla szószok, vagy épp a fiatalok nagy favoritja, az amerikai Prime üdítőital, illetve a Doritos chips.
Vannak persze ellenpéldák is, amelyek ára jobbára azt a sémát követi, amit várnánk. Így a szlovákoknál is kapható Piros Arany, Gulyás-, valamint Fokhagymakrém, illetve a Vénusz napraforgóolaj jóval olcsóbb a határ túloldalán, északi szomszédunknál.
Nem árt tehát figyelni, ha vérbeli bevásárlóturistaként lépjük át az országhatárt, hiszen vannak termékek, amiken sokat foghatunk, míg más tételekkel a kosarunkban csak a pénztárcánk bánja az „élelmes” kiruccanást.
Ezért drágább az élelmiszer itthon, mint Németországban:
Mint azt tényfeltáró írásában Braunmüller Lajos, a Portfolio Csoporthoz tartozó Agrárszektor főszerkesztője sommázza: a magyar élelmiszertermékek hazai értékesítése jelentősen drágább, mint Németországban vagy más európai országokban, ezért több országban is olcsóbban kaphatók még magyar márkák is, mint Magyarországon. A szerző hozzáteszi: a jelenség hátterében elsősorban a hazai gazdasági és szabályozási környezet áll.
A magasabb árak mögött többek között az eltérő Áfa, a csomagolóanyagok utáni díjak és a kiskereskedelmi terhek állnak
- fogalmaz Braunmüller Lajos, aki szerint a helyzetet csak súlyosbítja, ha figyelembe vesszük az EU-ban uralkodó jobb jövedelmi viszonyokat.
Ráadásul meglátása szerint a magyar termékek külföldön való alacsonyabb árazása felveti a hatékonyság kérdését is. A magyar élelmiszeripar hatékonyságának hiányosságai és a beruházásokhoz kapcsolódó magas kamatkörnyezet részben magyarázzák ezt a jelenséget. A magasabb infláció és bérszínvonal pedig további tényezők, amelyek mind befolyásolják az árak alakulását – emelik ki a cikkben.
Továbbá az elemző szerint az értékesítést és csomagolást terhelő eltérő adók és díjak is fontos szerepet játszanak az árkülönbség kialakulásában.
Ugyancsak kiemelt figyelmet érdemel az úgynevezett kiterjesztett gyártói felelősség (angolul: extended producers responsibility, EPR) rendszere Magyarországon, amely jelentős költségnövekedést okoz a gyártóknak.
Végezetül a cikk tételesen kifejti, a sok szakértő szerint talán leginkább árfelhajtó tényezőket is. Ezek a világbajnok, 27%-os magyar Áfa; a szektort sújtó különadók, illetve a piaci bizonytalanságok és szabályozások.
Mint írja, általános forgalmi adó (Áfa) országonként eltérő mértékű alkalmazása szintén hozzájárul az árkülönbségekhez.
Magyarországon az Áfa mértéke jelentős terhet ró a termékekre, amelyet a fogyasztókkal fizettetnek meg.
A kiskereskedelmi szektort sújtó terhek, mint például a kiskereskedelmi különadó, tovább növelik a termék végfelhasználói árát. Ezeket a költségeket gyakran teljes egészében áthárítják a fogyasztóra.
A piaci bizonytalanságok és szabályozások – mint például az ársapkák vagy kötelező akciók – szintén befolyásolják az árakat. Az exportot érintő tényezők között pedig meg kell említeni a szállítási költségeket és az árfolyam-ingadozásokat is.
Összességében tehát egy itthon gyártott termék külföldön történő olcsóbb értékesítése nem feltétlenül meglepő, tekintettel a hazai gazdaság sajátosságaira és adottságaira.
19 hozzászólásarrow_drop_down_circle
vagyunk sokmindenben azunióban
uploads.disquscdn.com/images/45c6331e9f8225ab5642a67a28645bf2d7acb996f8c20aad02a8907e746c6b35.jpg?w=800&h=550
Ez itt a Rákosi Matyi ez itt a Mákosi Ratyi. A tegnap réme a ma lidérce. És persze az egész világ hülye csak mi vagyunk helikopter.
www.facebook.com/photo.php?fbid=3673381176240486&set=p.3673381176240486&type=3
viki csak az övéit szopatja, a kis mazochistákat akik ezért imádják!
Új hozzászólás