Csütörtök délután ismét kisiklott a kisföldalatti egyik szerelvénye a Vörösmarty téri végállomáson, nem sérült meg senki - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) fődiszpécsere az MTI-vel.

Forrás: STOP
RSS tartalom, A cikket automatikus RSS rendszer küldte be, amely egy híroldal összes cikkét posztolja a Propeller.hu oldalára. A más híroldalak által feltöltött tartalmak nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját, ezek valóságtartalmát nem áll módunkban ellenőrizni.

5 hozzászólásarrow_drop_down_circle

sbl
Amikor annak idején a 2-es metró megnyitása környékén átépítették a MillFAV-ot (Milleneumi Kis Föld Alatti Vasút) szerezték be a GANZ - MÁVAG, GANZ Villamossági Művek által gyártott csuklós járműveket.
Ezek egyébként az akkoriban szintén az említett cégek által gyártott ICS-k az ún. Iparti Csuklós villamosszerelvények egyes fődarabjainak a felhasználásával készültek.
Az átépítés során megszüntettek a Deák Ferenc tér és a Vörösmarti tér között egy rövid vágányszakaszt a közös metró MFAV állomás kialakítása végett és egy újat építettek be helyette.
A benne található ún. kontraív és az új járművek kedvezőtlen egymásra hatása már abban az időben is megmutatkozott több kisiklással.
Valószínűleg a járműveknek a régebbi motorkocsikhoz viszonyított merevebb futása lehet az ok.
Ezt az is alátámasztja, hogy ugyanitt a sínkopás és a kerékkopás is egyidejűleg mutatkozott meg.
Ezeket nagyjából sikerült orvosolni, de a fenntartásigényessége a pályának és a járműveknek igen nagy.

Sajnos a MFAV-nál egyértelműen kiütközik az, hogy ez volt Európa első földalatti vasútja.
A Nagykörút alatti fő gyűjtő csatornát keresztezi, emiatt az alagútszelvényen és ezzel együtt a járművek szerkesztési szelvényén lehetetlenség módosítani.
A méretek miatt ide igen nehezen elképzelhető olyan járműnek a tervezése amely pl. teljes hosszában átjárható,
sbl
@Meine Ehre heisst Treue: Nem, hanem ki kell javítani.
Méghozzá jármű flőli oldalról lehetséges, mert az összekötő alagúton változtatni gyakorlatilag lehetetlen.
Olyan ultraflexibilis jármű konstrukciót kell kifejleszteni, amely lehetővé teszi az ívbeállást 3D-be..
Ugyanis egyszerre kell kanyarodnia, de ugyanakkor a járművek függőleges középsíkjai egymáshoz képest a pálya egy részén ellenkezőleg billennek be.
Magyarul az első kocsi jobbra dől, a hátsó balra és a középső marad pilanatra vízszintesen. Valószínűleg, ha külön járművekből állna a vonat, akkor ez a probléma megoldódna.
Ez esetben viszont az állomások hosszméretei miatt csak kétrészes egységekben lehet gondolkodni.
Tekintettel a vonal forgalmára ez esetben a járatsűrűséget kell növelni, amely eleve több járművet igényel, valamint a biztosítóberendezés valószínűsíthető átépítését.
Ezek óriási összegekbe kerülnének.
Megint egy négy évtizedes probléma vár megoldásra.
Ez a hazai járműkonstruktőröknek és a gyártóknak egy óriási lehetőség lenne, ha rájuk bíznák.
Ismerek olyan hazai cégeket, amelyek meg tudnák a járművet szerkeszteni, sőt magyar munkaerővel magyar üzemekben le is lehetne azokat gyártani.
Meine Ehre heisst Treue
@sbl: Mivel ez erősen beruházás igényes történet, amelybe most nem fektetnek pénzt, így mégiscsak le kellene állítani. Új, járműkonstrukcióra nem fordítanak pénzt, pedig igencsak megérett a cserére.
sbl
A leállítás egyszerűen meg nem valósítható.
- Európa első föld alatti vasútja, muzeálisnak minősül, a turisták számára látványosság.
- A vonalnak akkora az utasforgalma a nap egészében, hogy flszíni buszközlekedéssel nehéz lenne kiváltani.
- Az MFAV-ot esetlegesen kiváltó buszok állandó forgalmi dugó generáló tényezők lennének.
- A buszok általi káros anyag kibocsátás miatt környezetvédelmi okokból sem támogatná senki.
Még tudnék jó pár érvet felhozni, hogy miért nem szabad az üzemet leállítani.

A meglévő kocsipark helyett hosszú távon új, máshol már bevált járműveket akar a BKK vezetése beszerezni.
Ilyenek meg nem léteznek a MFAV teljesen sajátságos alagútszelvénye miatt.
Tehát az újak beszerzése is újabb kockázatot jelenthet.

Sokkal kézenfekvőbb a meglévő járműpark futómű rendszerének és a kocsik egymás közötti kapcsolati rendszerének a felülvizsgálata és átszerkesztés utáni átalakítása.
A meglévő magyarországi vasúti járműjavítók bevonásával ez mindn további nélkül kivitelezhető.
Természetesen ezzel a "ráncfelvarrással" együtt a járművek hajtásrendszerét célszerű kicserélni, korszerű fejlett technológiájúra. (Mikroprocesszoros hajtásszabályozás és járművezérlő, aszinkron vontatómotorok, stb.)
Ezeknek a beszerzési és beépítési ára nem túlzottan nagy - lévén hogy viszonylag kis teljesítményű egységekről van szó.

Ezzel a megoldással egy csapásra két légy üthető le: Megtörténik a járműpark amúgy is esedékes rekonstrukciója és megszüntethető a siklásveszély.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.