Az iskolások olvasási, matematikai és természettudományos képességeit összegző, nemzetközi tanulói teljesítménymérési program (Programme for International Student Assessment, PISA) szerint Magyarországon 2009 óta mindhárom területen nőtt a rosszul teljesítő diákok aránya, de ez az Európai Unió több országáról is elmondható – derül ki a párizsi székhelyű Európai Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) által kedden, Brüsszelben nyilvánosságra hozott eredményekből.

Az olvasás terén 2,1, a matematika területén 5,8, a természettudományokat illetően pedig 3,9 százalékponttal emelkedett Magyarországon 2009 óta azon 15 éves diákok aránya, akik a program által felállított hatfokozatú skálán kettesnél rosszabbul teljesítettek. Az olvasás terén 19,7 százalék, a matematikában 27,1 százalék, a természettudományok terén pedig 18 százalék azok aránya, akik nem érték el a kettes szintet. A cél, hogy 2020-ra mind a három kategóriában 15 százalék alá kerüljön ez az arány. Ezt jelenleg csak négy uniós ország, Észtország, Lengyelország, Hollandia és Finnország teljesíti.

A visegrádi országok közül Lengyelország mutatói a legjobbak, ahol 4-6 százalékponttal csökkent a rosszul teljesítők aránya. Olvasásban 10,6 százalék, matekban 14,4 százalék, tudományos területen pedig 9 százalék teljesít gyengén. Csehországban is javultak a mutatók, 16,9, 21 és 13,8 százalék a leggyengébben muzsikálók hányada a vizsgált területeken, a javulás pedig 6,2, 1,3 és 3,5 százalékpont. Szlovénia mutatói jobbak még a térség több államánál, ahol viszonylag korlátozott a javulás, az olvasás és a számtan terén húsz százalék fölötti a rosszul teljesítők aránya, csak tudományos területen alacsonyabb 15 százaléknál.

6-7 százalékpontot is rontott viszont 2009 óta Szlovákia. Az olvasás a diákok 28,2 százalékának, a számolás 27,5 százalékának, tudomány pedig a tanulók 26,9 százalékának okoz kemény fejtörést. Romániában 3-6 százalékpontos a javulás, de a megméretéseken a diákok 37-40 százaléka még így is leszerepel. Az egész Európai Unióban a bolgár diákok mutatói a legrosszabbak, 39-44 százalék az olvasás és a számolás terén gyengén teljesítők aránya. A szomszédos államok közül Horvátország javuló tendenciát mutat, számai Magyarországéhoz hasonlóak, Szerbia viszont óriási lemaradásban van. A diákok több mint egyharmadának, okoz gondot az olvasás, a számolás és a tudomány, sőt a matek tízből majdnem négy diáknak okoz komoly nehézségeket.

Az Európai Bizottság közleményében úgy értékeli, hogy a felmérés eredményei vegyes képet mutatnak. Az uniós diákok főleg matekból teljesítenek rosszul. Uniós szinten 22,1 százalék nem teljesít megfelelően. A javulás 2009-hez képest csak 0,2 százalékpont. Az olvasás terén 17,8 százalék azok aránya, akik nem viszik át a lécet. Itt a legnagyobb az előrelépés uniós szinten, átlagosan 1,9 százalékpont. Tudományos tárgyakból 16,6 százalék került a legalsó hatodba, a javulás 1,2 százalékpont.

Az Európai Unió 2010-ben döntött az úgynevezett Európa 2020 stratégia céljairól, melyek egyike az oktatásban gyengén szereplők arányának 15 százalék alá szorítása, amely az oktatás színvonalának javulását lenne hivatott tükrözni.

Bár a legtöbb országban 2009 óta javulás tapasztalható, Magyarország és Szlovákia mellett romlottak Finnország, Svédország, Görögország és Portugália mutatói is. Az európai, de unión kívüli országok esetében ez Norvégiára és Izlandra is igaz.

38 hozzászólásarrow_drop_down_circle

zabhegyező
Ma már pályán kívül vagyok, tehát óvatosan fogalmazom amit írok.
Ma nem a szakmaiság hanem a politikai hovatartozás lett ismét a mérvadó mint Rákosi korában :(
Aki nehezen tanulta meg a matekot, fizikát de megtanulta és megértette csak abból lehet olyan empatikus tanár aki megérti hol akadt el a nebulója.
A többi csak ledarálja az anyagot és várja a sült galambot.
Régen volt Kádár idejében egy mondás, egy része ma aktuálisabb mint anno!
"Kétféle tanár van:
1, a képesítés nélküli
2, képesség nélküli!"
Ez itt az összes hozzászólás. Kattintson, ha csak a legfrissebbeket olvasná!
gabrella
Mert nincs normális matek tanár,aki érthetően magyarázná az alapokat, de később sem.
Egyszerűen nem tudnak tanítani a tanárok.
Ebből egyenesen következik,hogy nem is lesznek jól tanuló diákok.
bundi
gondolom ezt is a bajnai-gyurcsány-mszp bűneként fogják kommunikálni selmeciék, és a hoffmanni agymenést ennek ellenére sikersztoriként tálalják...
jameska
@gabrella: Ezzel nem értek egyet. A gyerekek nem is hibásak semmiben ugye? Akik jó magasról lesz@rják a tanárt, megrugdossák őket, leköpdösik őket, mobiloznak meg facebook-oznak matekórán... És a szüleik sem hibásak semmiben, akik nem tanították meg nekik az illemet és nem neveltek beléjük tiszteletet.
varrólány
@gabrella: Nem is úgy tanítanak mint régen, sőt mindig változik a módszer nem is értem miért. De a szüleim sem igazán tudtak már segíteni nekem mert azt mondták ők ezt nem értik.
Én ugyanígy voltam az én gyerekemmel, csak néztem ki a fejemből hogy akkor mennyi az annyi?
De az idősebbek fejben jobban számolnak mert azt szokták meg.
Szvetlana
@bundi: 13.51 Természetesen:)) egy gyors fejszámolás, mikor is voltak ezek alsósok? Ja igen, hát kéremszépen az alapok nincsenek megfelelően lerakva...(már hallom is)
JAJMÁR
Szinte a születés pillanatától nevelni kell a gyereket, szocializálni, és hogy tudjon önállóan megoldani apróbb problémákat, fejleszteni a logikát, emlékezetet, és nagyon nagyon sokat mesélni neki, az olvasásra nevelni. Ez a szülő dolga elsősorban, az iskolában nem lehet behozni ezt a mulasztást.
Az a baj, hogy mindent készen kapnak a mai gyerekek, túl sokat ülnek a tévé előtt, vagy a számítógép előtt, a fantázia és a gondolkodás egészen másképpen fejlődik, mint régen.
Ha ez egyáltalán baj, lehet, hogy a tananyagot kellene rájuk szabni?
varrólány
@JAJMÁR: Jól írod , de a legfontosabbat a fejüket kellene használni jobban a gép helyett.
Szvetlana
@JAJMÁR: Itt egyetlen probléma van, amit nem vesznek észre. 2010-ben lecserélték az összes tankönyvet, és átírták a tananyagot is...a matekot is...
A követelményszintet meg 2009-ben állították föl. Akkor miről is beszélünk???
pbalage
@JAJMÁR: nos igen, a tananyagot kéne rájuk szabni. (az enyém szerencsére normális iskolába jár, ki van tiltva a vallás meg a vitya, 12 évesen húzza a másodikos gimit, és bírja a strapát, a politikáról letiltják őket, tényleg jó az iskola, és még a rohadt fészbúkra is van ideje, így 4,8 az átlaga a rohadéknak. Bírom a búráját.)
zabhegyező
Ma már pályán kívül vagyok, tehát óvatosan fogalmazom amit írok.
Ma nem a szakmaiság hanem a politikai hovatartozás lett ismét a mérvadó mint Rákosi korában :(
Aki nehezen tanulta meg a matekot, fizikát de megtanulta és megértette csak abból lehet olyan empatikus tanár aki megérti hol akadt el a nebulója.
A többi csak ledarálja az anyagot és várja a sült galambot.
Régen volt Kádár idejében egy mondás, egy része ma aktuálisabb mint anno!
"Kétféle tanár van:
1, a képesítés nélküli
2, képesség nélküli!"
JAJMÁR
@Szvetlana: 15:27 Lehet, hogy a kompetencialapú oktatás érett be :( Már én is pályán kívül vagyok, de érdekel az oktatás sorsa.
Az bizony nem szerencsés, ha a politika beleszól, sem úgy, hogy előír, sem pedig úgy, hogy káderez.
Én is szerencsés vagyok, mert már nincs általános iskolás gyerekem, de nekik majd lesz :)
@zabhegyező: @pbalage: @varrólány:
Szvetlana
@JAJMÁR: Már én is csak kívülről szemlélem a gyötrődést, de köpni-nyelni nem tudnék tőle.:))
kopeba
Nincsenek normális tanárok , csak tüntetni tudnak meg reklamálni.
JAJMÁR
@kopeba: 16:36 Mikor tüntettek a tanárok? Én nem emlékszem...
(Az összes tanárt ismered?)
human
Némi összefüggés lehet a zsúfolt osztályok és a tanárok túlterheltsége között.
Persze Orbán most dörzsölheti tenyerét, hogy jól halad a jobbágyosítási programja. Tessék kérem külön tanárt fogadni óránként 2000-ért, oszt jónapot.
űrbán
Nem értem hogy a közrabszolga növendékeknek minek kell ismerni a matekot??
kukac50
Közmunkásoknak nem fontos a matek.
A parlamentben sem tudnak számolni,de még Matolcsy sem,mindig elszámolják magukat de tévesen.
Nyuszicsibe
@kukac50: ott a pont. :))))) Matolcsy = agytröszt. Na hát nála még én is többet tudok matekból.
sentinel216
A mostani ötödikeseknek hamarosan menni fog. Már kánonban mondják: Hiszek egy Istenben! Ennyi elég is.
darwin
Ott,ahol hagyják tanulni őket,ott megy a matek és a többi is.
Ahol nem kell a hittannal bíbelődni, meg a hétvégi misékre járni,
ahol csend van az órán,ahol hallja a gyerek a tanár magyarázatát,
ahová nem jár 5-6 túlkoros cigánygyerek,aki azt sem tudja milyen óra van,
ahová nem a polgármester nevezi ki a keresztfiát iskolaigazgatónak,
és még sorolhatnám a többit. Hozzá teszem:kamasz fiam van...
Tekla
@gabrella: A hiányzásokat nagyobb problémának tartom . Ha a gyerek " beteg " és nem tanulja meg a kérődző állatok gyomor felépítését az még nem befolyásolja a biológia tudását . De ha a törtekkel való műveleteknél van otthon megfázás miatt ,egy életre ráfázott ,mert a további anyagot nem érti. Célszerű volna megkeresni a rosszul teljesítők hibájának okát . De hol van ma már olyan pedagógus!
Tekla
@pbalage: Én ebbe az iskolába nem engedném a kölkeimet ,ha most volna kicsi ! Mi az hogy ki van tiltva a vallás , mindenkinek van vallása ,még az ateizmus is egy vallás. Így alapok nélkül védtelenné válik a vallási garázdaságok ellen .Pl tv-ben mutogatott gyalázatos vasárnapi Német Sándor vallás . Esetleg nem érti mi a baj a szent földön! A politika kitiltása , az meg gyalázatos , hát minden politika. Itt is szabadon garázdálkodhat rajta Fidesz , Mszp és klónjai ,hogy a Legyen Magyarország Palesztina pártról ne is ejtünk szót! Hát készítsék fel a gyereket az életre azért jár oda!Tudjon lefutni ,úszni, biciklizni fél kilométer oké ,de tanuljon nyelveket , ne utáltassák meg vele. Tanuljon metafizikát . Tanulja meg ,elmondani a tüneteit az orvosnak ,Tudja miből készül a mákos pite . Ne fakadjon sírva egy kamat számításnál . De főleg tudja meg különböztetni a jót a rossztól , erkölcs tan ha valakinek a keresztyén vallásunk nem megfelelő!
bretagne
De Rózsika néni csak a helyén marad. Összebarmolta az egész oktatást. (Illetve a köznevelést, - mert ezt így kell mostanában mondani)
lenhardtibolya
@human: Valamikor tényleg az volt, hogy ha egy gyereknek valamelyik tantárgy nem ment igazán és a szülő nem tudott, vagy nem ért rá segíteni, akkor fogadott egy szaktanárt, aki korrepetálta a csemetéjét. Nem lehet mindent az iskolától várni, a család is köteles figyelni a tanuló gyermekre. Ha a matekban elakad, elveszti a fonalat, nem érti tovább az egészet és nem fog figyelni az órán, mert "kínaiul" van neki minden. Tehát amikor elkezdődik a "nem értés" akkor kell(ene) közbelépni és segíteni. Erre a tanítási órák nem alkalmasak, hiszen a tananyaggal haladni kell, nem lehet addig ismételgetni, míg a leglassúbb felfogású gyerek is megérti. Ehhez kell a külön óra!
darwin
@lenhardtibolya: Korrepetálás órabére 1000-2000 Ft,nyelvtanáré 3000.Ha a gyerek lemarad,heti rendszerességgel kell 1-2 óra.Az ország 60 %-a minimálbéren van,ami pótlékokkal gyerekkedvezménnyel együtt is 100000 alatt van.Havi 10-20000 Ft kiadás az éhenhalás szélére taszítaná a családot.Ha meg két problémás gyerek van?
Nem kekeckedni akarok,de nem úgy van mint a sokat szidott átkosban,hogy " Te,meg Te fiam délután itt maradsz a korrepetálásra."Ami ingyenes volt.
human
@lenhardtibolya: És itt lép be a "természetes szelekció". Akinek van pénze, annak jó tanuló lesz a fia. Aki nem engedheti meg magának a magán tanárt, annak meg melós gyereke lesz. Azaz nem a képesség dönti el a gyermek sorsát, hanem az anyagi jólét.
lenhardtibolya
@human: Sajnos igaza van, de megjegyezném, hogy a gyerek vállalása minden esetben anyagi hátteret igényel(ne), mert ha "csak úgy" érkeznek a csemeték felelőtlen szülőkhöz, akkor is felnőnek, mint a fák, bokrok, de valóban nem biztos, hogy tanult emberré válnak. A magántanárt egyébként nemcsak a kő gazdag szülők tudják megfizetni, hiszen nem ez a legnagyobb kiadás egy gyermek nevelése során. (Én még nagyon jól emlékszem, hogy gyermekkori barátnőm mellé - igazán egyszerű szülők - fogadtak néhány hónapra egy tanárnőt, és jelentősen javult a tanulmányi eredménye).
lenhardtibolya
@darwin: Igaza van, nem ingyenes már a korrepetálás. Az tényleg szomorú, ha erre nem jut pénz a családi költségvetésből, mert a srácok jövője a tét.
darwin
@lenhardtibolya: Gyermekkori barátnő: Nem a múlt héten volt ugye?
Három gyerekem van,amikor a harmadikat vállaltam ,volt mindenkinek munkája,jól kerestünk,láttuk a jövőt.A nagyot egyetemre járattam,könnyedén.Most a kicsi is menne.Nem tudom ,hogy mehet -e,pedig nem vagyok,nem voltam felelőtlen szülő.
lenhardtibolya
@darwin: Bizony nem mostanában voltam gyerek, tehát az eset amiről írtam régen történt. Szomorú, hogy az un. "átkosban" egyszerűbb volt a gyerekeket taníttatni, de ez mégiscsak tény. Arra is emlékszem, hogy a gyermekruhákra állami dotáció volt, így nem jelentett problémát a gyerekek öltöztetése. Fájlalom, hogy a jó dolgokat nem vették át a döntéshozók.
Szvetlana
@lenhardtibolya: Amikor gimibe jártunk, az egyik osztálytársunk agyhártyagyulladást kapott és a gerincén keresztül csapolták a szerencsétlent. Kinézett neki 2 havi hiányzás, ami azzal járt, hogy osztályt fog ismételni. Először hálát adtunk, hogy életben maradt, aztán megkezdtük a korrepetálását a tanárok irányításával. Felosztottuk a tantárgyakat egymás között. Nem ragozom tovább, a lány sikeresen levizsgázott mindenből, jöhetett velünk tovább. Rég volt---igaz volt:))
ferii
Hoffmann hozzánemértő süket rendelkezései után,amit reformnak mer nevezni,mire számithattunk volna?
szablyafűrész
Már akkor sem ment a matek, amikor Matolcsy kamasz volt, mert azóta tudjuk, hogy a negatív emelkedés is emelkedés !
stone
A kormánynak sem megy, pedig már nem is kamaszok.
jancsik68
A mai körülmények között nincs mit csodálkozni.Az értelmes tanárokat elzavarták.Ez lett az eredménye.Az átkosban a magyar diákok egyre-másra nyerték a matek olimpiákat,nemzetközi versenyeket!!Matek helyett seggnyalási tantárgyat vezetnék be,s abból rendeznék felméréseket.Biztos lennének kiemelkedő eredmények.Irjanak ki Vikit éltető szavaló-versenyeket!!
hajhagyma
Szerintem meg a tanárok magyarázó képpeségével van a baj,mert nekem is szarul ment a matek amig nem jőtt az osztályba egy olyan tanár aki nagyon szuperul elmagyarázta az egész folyamatot ...utána már tényleg csak a leghülyébbek buktak meg ...magyarázni tudni kell!!!
bundi
@lenhardtibolya: egyébként a teszt eredmények itt vannak:
en.wikipedia.org/wiki/Programme_for_International_Student_Assessment#2012
és ha jól tudom, az elmúlt 2-3 évben nem a gyurcsánybajnai(és még ki tudja mostanában ki lesz ellensége a rendszernek) rombolta az oktatás színvonalát...
hanem hoffmann meséi, röpítették az egekbe...
velemenyvezer.blog.hu/2012/09/24/hoffmann_rozsa_harca_az_idegen_nyelvu_oktatas_ellen
vagy itt:
fn.hir24.hu/itthon/2013/01/08/kaoszt-hozott-az-iskolakba-hoffmann-sikertortenete/
csak sajna a hazafias nevelés, a hittan, és a többi fejkinövés, nincs benne a tesztben...

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.