Január 1-jétől 21 helyett már 18 éves kortól meg lehet szerezni a C kategóriás vezetői engedélyt belföldi forgalomra, hamarosan módosítják az erre vonatkozó rendeletet – mondta Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára pénteken az M1 aktuális csatornának.

A kormány most azért vizsgálta felül a teherautó jogosítvány megszerzésének korhatárát, mert a fuvarozó szakmában nagy munkaerőhiány van, ami már az ágazat versenyképességét gátolja. A közúti teherfuvarozás az ország egyik legsikeresebb szolgáltatás exportja, Magyarországon a GDP 6 – míg európai szinten csak 2,5 – százalékát adja – ismertette az államtitkár.

Becsey Zsolt ismertette: 2013 előtt 18 éves kortól lehetett 3,5 tonna feletti teherautót vezetni, akkor azonban az unió 21 évre emelte a C kategóriás, és 24 évre a D kategóriás (autóbusz) vezetői engedély megszerzésének korhatárát. A gépjárműképzési irányelv ugyanakkor 18, illetve 21 éves kortól engedélyezi a jogosítványszerzést. A legtöbb állam óvatos módon a magasabb korhatárt alkalmazza, de most már három-négy tagállam belföldi használatra hároméves csökkentést kért, ezt tette most Magyarország is – mondta.

A munkaerőhiány oka, hogy 2013 óta a fiatalokat elszívták a munkaerőpiac más ágazatai, mielőtt elérték volna a C vagy D kategóriás jogosítvány megszerzéséhez szükséges korhatárt vagy elmentek külföldre. A szaktárca ezért szeptemberben Violeta Bulc közlekedésért felelős biztoshoz fordult, aki jelezte, a kedvezőbb elbírálást Magyarországnak is megadja. Magyarország a hozzájárulást kifejezetten belföldi forgalomra kérte – mondta a helyettes államtitkár.

Hozzátette, ez önmagában nem tudja megoldani az ágazat hatalmas munkaerőhiányát, de a korhatár hároméves leszállítása 15-20 ezer új munkaerőt be tud hozni pótlásként, ki tudja egészíteni a hiány felszámolására a képzés terén tett kormányzati intézkedést

27 hozzászólásarrow_drop_down_circle

volvós
18 éves és teherautót vezet ???
Még kerékpárt sem adnák sok kezébe !!!
Ez itt az összes hozzászólás. Kattintson, ha csak a legfrissebbeket olvasná!
volvós
18 éves és teherautót vezet ???
Még kerékpárt sem adnák sok kezébe !!!
Toby
Haladunk !
5 éves kortól meg quadozni is lehet közúton, 10 évestől meg pilótaengedély !
F_Viktor
Ezzel a rendeletmódosítással Orbánék (a Gyuri bácsi) több ezer potenciális terroristát szabadít Magyarországra.
Emlékszem, 17-20 éves koromban én is csak a padlógázt ismertem, milyen felelőtlen voltam.

Egy 40 t-ás gépsárkánnyal már nagy pusztítást lehet végezni...
leszúrt rittberger
Szóval kevés a fuvarozó, vigyük le a korhatárt 18 évre. Ha még mindig kevés, akkkor meg 12-re?

Mi lenne, ha több fizetést, adókedvezményt, járulékcsökkentést, akármit adnának az ágazatnak? Az túl ortodox, nem?
F_Viktor
@leszúrt rittberger: Gépkocsivezető a kevés, mert aki érti a szakmáját, már pár éve valahol külföldön dolgozik, s nem Magyarországon éhbérért.
Fradigege
Én 18 évesen tettem le a B, C kategóriát 1995-ben. A Honvédség finanszírozta, 90%-ban. 9900.- forintba került. Az E és D kategóriát lehetett 21 évesen megszerezni. Ez olyan, mint a tankötelezettség. 16 év volt amikor szakközépbe jártam. Ezt felemelték 18-ra később, majd most megint visszavették 16 évre. Az osztályfőnök pont ezzel fenyegetőzött 3.-ban, hogy már 17 évesen nem vagyunk tankötelezettek. Bukáskor ki is rakhattak minket. '95-ben érettségiztem. Kevés a gépkocsivezető. Ez azzal jár, hogy fellazzítsák a munkaerőt, így minnél kevessebbet kell majd fizetni a "tróger" melósoknak. Felhiggitják a "szakmát". Túl sokat kérsz? 20 várnak a helyedre. A Wáberer Gyurinak ez pont tökéletes. Lázadsz?! Senki sem pótolhatatlan. 35-en várnak a helyedre. Hegyekben állnak az íróasztalon az önéletrajzok. Nem kell az igényekkel szenvedni. Ezek nem magyarok. Viktórnak csak póz.
Szókrakész
Remélem nem lesz általános elv a hiányzó emberek pótlására.

Már így is tologatjuk korhatárt egyes szakmáknál, nyugdíjnál felfelé.
Csak a gyerekhiányt ne így pótoljuk, hogy még 30 évesen is gyerek leszek,. hogy az ő statisztikájuk szépen mutasson!
Lepényleső
Oldalkocsis motorkerékpárra az biztos,hogy nehezebb a jogosítvány megszerzése,mint
teherautóra ,vagy akár buszra. Igaz,jóval nagyobb is a rizikófaktor az oldalkocsis motor
esetében,mint lóerőben,mint a szállított személyek számában is.
Zolee75
Nevetséges!!Aki el is engedi a gyermekét h tegye le a C-t nem hogy a B-s jogsit ..Az meg is érdemli :(
darwin
@Fradigege: Ma nem lehet ilyennel ijesztgetni a buszvezetőket.Azért,mert 85000 ft a havi fizetésük.+üzemanyag spórolás,ami miatt nem fűtenek. /Hajnalban 8 fok van a buszokon,nem jön ellenőr.Volt,hogy az utasok megverték a sofőrt./
50 emberrel a hátuk mögött,hajnaltól éjszakáig.85 %-uk nyugdíjas.A C-D kategória hivatalosan elsőre 420 000.
Fradigege
@darwin: Én fizetésem nettó 200 ezer fölött van havonta a BKV-nál. Én fűtök, ahogy bír a "technika". Csuklóssal járok, amire alapból +20% a pótlék. +vannak még pótlékok rajta és attól is függ a fizum, hogy hány órát dolgozom a hónapban. 2012-ben raktam le a D kategóriát+GKI buszra és kamionra mentem, 350 ezer körül volt összesen.
darwin
@Fradigege: Nagyon örülök,hogy arrafelé annyira megbecsülik a buszvezetőket.
A cégnél kb.15 sofőr van.Azt figyeljük,mikor maradunk busz nélkül.Egy sofőr infarktusban meghalt októberben, 3 hétig összevont járatunk volt.62-en egy buszon,mint a heringek.
Az átlagéletkor kb 60 év. 40-50 körül 2-3 ember,a többi nyugdíjas.
Fradigege
@darwin: Nálunk mindenféle korosztály van szinte. Vannak nyugdíjasok is, meg besegítők is. Nálunk is meghalt egy kolléga vagy 1 hónapja, garázstartalék volt. Bent rosszul lett és a kórházban meghalt. 46 éves volt.
gulyasgyula
@Fradigege: MOST 480 ezer ...Melyik 18 évesnek van ennyi pénze ?? Ha meg meg előlegzik cégek annak a fiatalnak rabszolga sors jut ..
Toby
Na most, amennyiben továbbra is hiány lesz a fuvarozó szakmában, akkor az ovis nagycsoportosok is reménykedhetnek egy C,D,E, F, kategóriában !
HakapesziM
Ezzel az intézkedéssel már valamivel több sofőr lesz - Nyugat Európában.
kamazuka
Anno,aki emlékezik a taszári tragédiára.Egy vaslemezeket szállító teherautó sofőrje nem megfelelően rögzítette a rakományt.Kettészelte a buszt.A vasútállomásnál levő egyenes útszakaszon.
A sofőr 22 éves volt!
Most a gazdasági érdek, felűlír minden képzeletet.
A srác csak annyit motyogott sokkos állapotban,
Mit tettem!
Elképzelhetetlen volt a helyszín,
De van az az érdek!
Ezt is megértük.
Fradigege
@gulyasgyula: A Csigavérnél raktam le 2012 elején a D-t 350 ezerért. GKI E+D-vel együtt. Kb. Most 480 ezer? Kemény. Nekem szerencsére volt félrerakott pénzem. A megelőlegezés a BKV-nál például 2 év. 2 évet írsz alá, troli vagy busz(ha éppen van lehetőség). Aláírsz 2 évre. Ott így működik. Persze szonda, ha megbuksz, lapát. Vagy ne csináljon az ember hülyeséget. De 5 évente frissíteni kell a jogsit és a GKI-t is. Nem hiszem, hogy túl nagy lenne a rabszolgaság. Ha valaki ezt szereti csinálni, alkalmazkodik. Vidéken rosszabb a helyzet. Ez a cégtől függ, vagy az embertől. Nem tudom.
Fradigege
@gulyasgyula: 18 évesnek nyílván nincs pénze. 18 évesen érettségi van. Apu, anyu, nagypapa, nagymama, örökség. Vagy valaki segít. Nekem a honvédség finaszírozta a B-C kategóriát. 1995. Akkor kizettünk 9900.- forintot, persze volt bukott vizsga, azt a szüleim fizették. A honvédség a tanfolyamot, satöbbit támogatta 90%-ban. Gondolom, akkor 100 ezer körül volt a B-C kat. egyben. 1996-ban csináltam a motoros jogsit. 16 ezerért. 150 köbcentiig. 1 év után kellett volna még +16 ezret fizetni a nagymotorra. Most már ez nincs.
gulyasgyula
@Fradigege:Én a maszek kamionos cégekre gondoltam , azok keményen szivatják a fiatal sofőröket ...Mit csináljon akinek ez jut ..
Fradigege
@gulyasgyula: Sajnos, csak negatív dolgokat hallottam a maszekokról. Nem fizetnek, levonnak. Nem egy haverom, kollégám panaszkodott. A buszos maszek, ugyanez. Alkalmi melóztat. Vagy, ha fizet akkor szétdolgoztatja az embert. Álladóan tovább kell képeznie magát mindenkiek. Az persze lóvé. Egyik haver bátyának van hajóvezetői jogsija+D kategóriája és dolgozott Budapesten a kétéltű buszon. Állítolag 3 embernek van ilyene az országban. Én gondolkozom még az ADR-en. Minél sokoldalúbb a jogsi, annál könnyebb az előre lépés. Persze pénz és idő. Egy másik haver kiment még '99-ben Bécsbe. Kamionozott, aztán diszpécser lett, majd fuvarszervező, voltak problémák, majd elment daruzni. Most éppen daruzik+osztrák állampolgár. Ha nincs meló(például tél), akkor az alapbére 1750.- euró, nyáron krv sok meló 3000.- euró. Még Törökszentmiklósra is jött szélkereket építeni. Ha fiatal vagy és ezt szereti az ember akkor ebbe kell belevágni. Idegesítő, de állandóan fejlesztened kell magad. Vagy elmegy az ember mellett a világ. Munkanélküliként, ha nem jött volna össze a busz, akkor mentem volna raktárosnak vagy árufeltöltőnek, kicsit lábra állok és ADR. Azzal jól lehet boldogulni. Vagy billencsezni. Ezek jutottak eszembe most. Búék! Fel a fejjel.
1magyar
@Fradigege: Ezzel a jegyeladással és az egyre növekvő és veszélyes forgalommal kinyírják a sofőröket gyorsan.
prime777
Szerintem nem a korhatárt kellene levinni,hanem több pénzt adni,így vonzóbbá tennék ezt a fajta munkavégzést,szakmát.
Ésszerűbb meg felelősségteljesebb lenne akkor az ez egész.
Fradigege
@1magyar: Nincsenek meg a feltételek az első ajtózáshoz. Kész birkózás az egész. Minden szrhoz papír kell, de az, hogy még jegypénztáros is legyek ahhoz érdekes nem kell semmi végzetség. Az a legjobb amikor a Keletinél tömegnyomor, beáll mögém 4 busz és én ott jegyeket árusítok elsőként. Közben zöld a lámpa. Agyrém. Mögöttem meg értetlenkednek a kollégák, hogy mi a here van. Közben egy 3-dik utassal kell diskúrzust folytatnom, hogy én nem a Bosnyákra megyek, hanem a Dózsára rákanyarodok, mert 20E vagyok és nem tudom. Nem 7E vagyok. Ilyenek előfordulnak. Majd gondolkodok tovább, hogy rendesen visszaadtam a 10 ezresből, mikor egy pizzafutár jobbról előz a bicikli sávban. Agggyyyrééém.
gulyasgyula
@Fradigege:Én már nyugdíjas vagyok de minden tiszteletem a tied és a hozzád hasonló fiataloké akik nem sírnak nem várnak a sült galambra ..Jó egészséget és sok sikert a terveidhez ...BÚÉK !!
wagabund
@Fradigege: tanúsítom, hogy jó ötlet az ADR...és autódaru, busz, stb..volt, hogy taxival kerestek meg jönnék e gyorsan? ..és mondtak egy összeget...mentem.
Fradigege
@gulyasgyula: Köszönöm, BÚÉK! 1977-ben születtem. Fiatal? A 9 évvel fiatalabb öccsémnnél fiatalabbakkal dolgozok. Én még voltam katona. AMD-vel lőttem.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.