Egyest adott a tanár egy kislány őszinte, ám kissé rövidre sikerült fogalmazására, amit a gyermek szülei levélben nehezményeztek. Lencsi csak egy mondatot írt március 15-ről: 

"Nekem ugyanolyan nap, mint a többi és nem nagyon érint meg."

A szülői levél a Történelemtanárok Egyletének Facebook-oldalán jelent meg, ahol a szülők nem értik, hogy milyen tudást mér egy ilyen kérdés, és milyen válasszal lett volna elégedett az iskola.

Így szól a teljes levél: 

Mi a véleményetek?

Az alábbi levelet a levélíró szülő engedélyével közöljük. Ha a tanár válaszát megkapjuk, azt is közzé tesszük.

Kedves Ildikó!

A tegnapi napon Lencsi lányunk elmondása szerint az osztálynak arról kellett írnia erkölcstan órán, hogy mit jelent számukra március 15. Lencsi dolgozata ennyiből állt: „Nekem ugyanolyan nap, mint a többi és nem nagyon érint meg.”

Erre a mondatra egyest kapott. Szeretnénk tudni, hogy mire kapta Lencsi ezt az osztályzatot.

Kérdéseink a következők:

• Milyen jellegű dolgozat volt ez? Számonkérés? Ha igen, milyen tananyagot kért számon, hol található az a tananyag a tankönyvben, amiből föl lehetett rá készülni? Mik voltak az osztályzás kritériumai?

• Ha nem számonkérés volt, mi volt a célja a kérdésfölvetésnek? Egy meghatározott véleményt várt el, vagy szerette volna megismerni a gyerekek véleményét?

• Ha egy meghatározott véleményt szeretett volna hallani és olvasni a gyerekektől, mi volt ez a vélemény? Közölte-e előre a gyerekekkel, hogy milyen vélemény a megfelelő? Ha nem közölte, milyen módon juthattak az ön által preferált helyes véleményre? Milyen egy ötös vélemény március 15-ről?

• Ha saját véleményt várt el, akkor mit osztályozott a véleményeken? Mit osztályozott Lencsi saját véleményén?

• Lehet-e Ön szerint véleményt osztályozni?

• Ha nem Lencsi véleményét osztályozta, akkor egészen pontosan mit osztályozott?

• Miért emelte ki nyilvánosan Lencsi véleményét azzal, hogy az őt minősíti? Hogyan minősíti Lencsit a véleménye Ön szerint?

• Ön szerint van-e joga Önnek ítélkezni egy gyerek fölött annak véleménye miatt, van-e joga megszégyeníteni?

• Végezetül szeretném megtudni, hogy mi a célja pontosan az erkölcstan órának? Vannak meghatározott álláspontok, vélemények, amiket a gyerekeknek el kell fogadniuk és meg kell tanulniuk, vagy van rá lehetőségük, hogy több különböző vélemény megismerése során felvállalják, vagy formálják a saját véleményüket?

Válaszait várjuk tisztelettel: Farkas Kinga és Tóta József

93 hozzászólásarrow_drop_down_circle

verum
Nem tudni, hány éves a gyerek, hogy tanultak-e történelmet. Ha nem, a szülőktől akkor is tudnia kellene, hogy március 15.-e miért ünnepnap, miért nem kell suliba menni. (Nekem még nem volt szünnap sem iskolában, sem munkahelyen)
A hiba szerintem ott van, hogy nem történelemóra keretében lett feltéve a kérdés. Erkölcstan órán, ha hazaszeretetet tanulnak, azt talán nem így kellene.
Sőt, erkölcstan órán szerintem dolgozat is helytelen. Az beszélgetések helye lenne. A tanár sok mindent helyre tudna tenni, amit esetleg a szülő félresiklatott, vagy kihagyott.
Morálisan - de nem így és nem ebben a formában.
Sajnálom a mai diákokat, hogy ilyen erkölcstant tanulnak, hát még milyen lehet a hittan?
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
Aki Én
Korrekt kis levél. Ha ilyet kapnék, elszégyellném magam és érezném, hogy nagyon elbasztam valamit.
verum
@Aki Én: - hogy ünnep, azt tény, mert valami miatt munkaszüneti nap és suliba sem kell menni.
Hogy ez neki nem jelent semmit, hogy ettől neki még ugyanolyan nap, mint a többi, amikor kell, az tényleg szíve joga.
De azért ettől még egy országnak ünnep.
Aki Én
@verum: ...az tény, de nem ez volt a kérdés. Attól, hogy valakinek nem jelent semmit, még másnak lehet ünnep. A kérdés az, lehet e büntetni egy diákot, mert elmondja a véleményét? Az egy másik kérdés lehetne, hogy felelős-e a diák azért, mert nem jelent neki semmit ez a nemzeti ünnep? Szerintem nem.
verum
@Aki Én: - elolvastad, az első írásom, amire válaszolsz? Szerintem nem, vagy nem érted.
Aki Én
@verum: Persze. Félre ne érts, nem kötözködni akarok, csak a második mondatod alapján mondom, hogy azért tudhatja mit ünneplünk, mert neki nem jelent semmit.
Mert, hogy a kérdés sem az volt tudják-e, hanem, hogy mit jelent nekik? Ha az a kérdés, hogy tudják-e és erre az a válasz, hogy nem, akkor talán jogos lehet az osztályzat, de érzésre, véleményre???
verum
@Aki Én: - teljes az egyetértés.
Amit még ismételten hozzátennék, hogy az ilyet személyesen megbeszélni kellene egy tanárral és nem dolgozatírás témája. Erkölcstan órán egyáltalán dolgozat?
Az eszem megáll!

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.