Újabb bérfeszültség van kialakulóban a Budapesti Közlekedési Központnál, az autóbuszvezetők után a jegyellenőrök is amiatt morognak, hogy egy újonnan felvett segéd-ellenőr többet kereshet, mint a 10 éves dolgozó kollégája.
Újabb bérfeszültség kezd kibontakozni a Budapesti Közlekedési Központnál (BKK), illetve annak leányvállalátánál, a Budapesti Közlekedési Ügyfélkapcsolatok Zrt-nél (BKÜ), ami alá februárban szervezték át az ügyfélszolgálati munkatársak mellett a jegyellenőröket.
A Népszava cikke szerint a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó "Job and Career Kft. azonnali kezdéssel vesz fel segéd-jegyellenőröket, akik a hivatásos jegyellenőrök mellett teljesítenek feladatot a BKK járatain. Feladatuk a pótdíjazás, de a munkaerő kölcsönző cég dolgozójaként pénzt nem kezelnek, ezt csak a jegyellenőr teheti meg, aki a BKK alkalmazottja. A stabil, hosszútávú álláshoz csupán érettségire van szükség, a toborzó cég bárkit vár, legyen felnőtt munkavállaló vagy félévet kihagyó, levelezőn járó egyetemista."
Fotó: Facebook/Budapesti Közlekedési Központ
Csakhogy a tapasztaltabb ellenőrök ennél kevesebbet visznek haza. A lapnak Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke nyilatkozott, aki szerint van olyan, 12 éves munkaviszonnyal rendelkező ellenőr, aki bruttó 206 ezer forintot keres – ennek a nettója pedig 140 ezer forint körül van. Ezért a pénzért végez ő felelősségteljesebb munkát (pénzkezelés, a segédek felügyelet és ellenőrzése), mint a frissen érkezett, és nagyobb bért kapó újonc segédje.
A szakszervezet felszólította a BKÜ vezérigazgatóját, hogy emelje a jegyellenőrök bérét, elkerülve a bérfeszültséget.
Érdekképviseletünk nem szeretné, ha munkavállalók úgy járnának mint amikor a vezérigazgató úr a Szeged Közlekedési Vállalatnál, a felügyelő bizottság elnökeként megszavazta a nulla százalékos béremelést
- hívta fel a vezérigazgató figyelmét a szakszervezet a cikk szerint.
A BKÜ vezérigazgatója, Gyimesi László a szegedi Fideszből indult, fideszes önkormányzati képviselő is volt, 2014-ben egy ideig ő volt a párt polgármesterjelöltje a dél-alföldi megyeszékhelyen, de aztán mást jelöltek helyette. Ezután jó időre eltűnt, majd Budapestre költözött, és végül a BKÜ vezérigazgatói székébe ült.
A BKK-nál nemcsak a jegyellenőrök közt van bérfeszültség: az autóbuszvezetőknél ugyanez a helyzet, ugyanis a frissen érkezőknek jóval nagyobb nettó bért kínál a cég, mint amennyi a több éve-évtizede ott dolgozóknak jut.
A BKV két legnagyobb érdekképviselete, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége és a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége két számjegyű béremelésért akar elérni 2018-ban a Népszava cikke szerint.
(Címlapi kép: Facebook/Budapesti Közlekedési Központ)
ez kinek jó?