Megkezdték a május 29-ei dunai balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelését a fővárosi Margit híd közelében kedd reggel – jelentette gyorshírben az MTI hétfőn reggel.
Frissítés!
Nem sokkal háromnegyed kilenc előtt az index.hu azt írta, hogy átmenetileg leállították a kiemelést, mert sérülést találtak a Hableány oldalán.
Délelőtt fél kilenc körül az MTI azt jelentette, hogy négy holttestet hoztak ki a búvárok a Hableány roncsából kedd 8 óra 20 percig.
Korábban már kihoztak egy holttestet a részben felszínre emelt Hableány sétahajóról kedd reggel, a budapesti Margit híd közelében.
A búvárok a május 29-én szerencsétlenül járt Hableány kapitányi hídjának megroppant teteje alatt találták a holttestet – jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.
A közmédia élő közvetítésében már látható volt a kapitányi híd teteje. Ezek szerint sikerült összeroppanás nélkül a felszínre emelni a Hableány roncsát. Hamarosan megkezdődik a hajótest szivattyúzása – írja az index.hu.
Az MTI nem sokkal később kiadta az első képet, amelyen láthatóvá vált a fedélzet.
Megroppanthat a hajó gerince
A balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelésekor egy ponton meg is roppanhat a hajó gerince – mondta a Clark Ádám úszódaru tervezője az M1 aktuális csatornán kedd reggel.
Götz Sándor hajómérnök jelezte: elképzelhető, hogy a hajót az ütközéskor olyan sérülés érte, ami miatt le kell állítani a kiemelést.
A szakértő szerint valószínű, hogy a hajó utasterében vannak még holttestek.
A műveletet élőben közvetítő M1 aktuális csatornán azt mondták, hogy az előzetes tájékoztatás szerint hat órán át is eltarthat a mentés.
Jasenyszky Nándorra, a Terrorelhárítási Központ társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetőjére hivatkozva az M1 tudósítója azt mondta: a művelet legkritikusabb pontja az lesz, amikor a meder aljától elemelkedik a hajótest.
Elmondta: a művelet több szakaszból áll majd, ezalatt többször is átvizsgálják majd a hajót.
A hajó egyik része már megjelent a felszínen. Az előzetes információk szerint amikor a kapitányi híd előbukkan, megállnak az emeléssel, és egy tűzoltóbúvár felderíti azt a területet, ahol a kapitány tartózkodott a baleset pillanatában. Ha holttestet fedez fel, az az elsődleges, hogy felhozzák. Ezután a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálja át, majd újabb emelés történik, azután szivattyúzás.
A tervek szerint négy fázisban történik meg a hajó kiemelése, amely várhatóan az egész délelőttöt igénybe veszi majd.
A hajótestben 1400 liter gázolaj van
Az MTI tudósítójának helyszíni információja szerint először a kapitányi hídig emelik meg a hajót, majd a teremszintig, utána a vízvonalig, majd végül az egész járművet a felszínre hozzák, és az előre odavitt uszályra helyezik.
Az egyes fázisok során a búvárok behatolnak a hajótestbe, hogy eltávolítsák a munkálatokat akadályozó tárgyakat, bútordarabokat, a holttesteket eltakaró berendezési tárgyakat.
A hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben 1400 liter gázolaj van – értesült a helyszínen az MTI.
A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, nyolc embert még keresnek: hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát.
Pintér Sándor belügyminiszter a hajó kiemelésével kapcsolatos feladatokkal a Terrorelhárítási Központot (TEK) bízta meg.
A Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna. A turistahajó kiemelésére Komáromból érkezett pénteken a 200 tonna emelésére is képes Clark Ádám úszódaru.
A Hableánnyal összeütköző Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetése vétségének gyanúja miatt hallgatták ki gyanúsítottként és tartóztatták le.
A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, nyolc embert még keresnek: hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát.
Pintér Sándor belügyminiszter a hajó kiemelésével kapcsolatos feladatokkal a Terrorelhárítási Központot (TEK) bízta meg.
(MTI)
Cikk- és címlapkép: Balogh Zoltán/MTI
bár az igaza megvallva elég lenne a lenin esetét a kommunizmus nagy mozdonyával felemlíteni
Mottó helyett a poén:
„Elvtársak azért nem mozdul a mozdony,
mert az összes gőzt a sípba vezettétek!”
Az elmúlt napokban a hazai portálok főoldali kínálóiban erősen túlteng a Hableány –al kapcsolatos hír áradat. Gondolom nem kell elmondanom, hogy a hajó-balesetről van szó. Átfutva ezeket tűnik fel, hogy nem csak a beszámolók száma nagyon sok, hanem a tájékoztatóké is. Sőt azt kell mondjam, hogy nem is a firkászok lihegik túl a dolgot, ők csak beszámolnak! Az az igazság, hogy - kis túlzással - azzal az energiával, amit az illetékes NER-társak fújják a habot a szájukkal, már kellő mennyiségű levegőt pumpálhattak volna gumi-tömlőkbe és a hajó már felszínen lebegne! =))