Egy jól működő városban nincsenek telerakva az utak óriásplakáttal, a hirdetések a nagyjából egységes utcabútorzaton (buszvárók, közvécék, padok, szemetesek, telefonfülkék) virítanak. Egy új kormányrendelet azokat a cégeket hozza előnybe a közterületi reklámpiacon, amelyek átveszik az önkormányzattól az utca bebútorozásának költségeit, ezért pedig megkapják a hirdetési felületeket értékesítésre.
Ezzel alaposan megkavarják a fővárosi közterületi reklámpiacot, cégeket megtorpedózva vagy éppen előnybe hozva. Három éven belül várhatóan tizedére csökken az óriásplakátok száma, nagyot nyerhetnek viszont az említett utcabútoros cégek.
A jogszabály amellett, hogy rendet vág a közterületi reklámpiacon, a már megszokott módon úgy hoz hátrányba és előnybe cégeket, ahogy a kormány politikai érdeke kívánja. – írja az Index.
Egyes tételeinek köszönhetően a következő három évben például szinte teljesen eltöröl a közterületről a legnagyobb reklámcégek közül kettőt (a Simicska Lajoshoz köthető Publimont-t és a Mahir Citypostert), előnybe hozva a nagy vetélytársat, a francia JCDecaux-t.
A hatályba lépő jogszabály alapján 2020-ban a jelenlegi 16 ezerről várhatóan 1000-re csökken Budapesten az óriásplakátok száma, megugrik viszont az utcabútorokon elhelyezett hirdetések jelentősége. Az óriásplakátok száma többek között amiatt fog nagyon meggyérülni, mert a jogszabály 9 négyzetméterre csökkenti maximális hirdetőfelületet, és megtiltja a magánterületen elhelyezést, valamint a plakátok ragasztását.
A kormányrendelet azzal golyózná ki a Simicska-féle Mahir Cityposter Kft. céget a fővárosi utcabútorosok közül, hogy előírja: a hirdetőoszlopokon csak közművelődési témákban lehet reklámozni, mást nem (az pedig bevétel szempontjával szinte egyenlő a nullával). Az Index kereste a céget azzal kapcsolatban, hogy mennyi a cég bevétele a reklámhengerekből, a bevételből mennyit fordít vissza üzemeltetésre, és mi az álláspontja a kormányrendeletről, de nem kaptunk választ.
A helyes megfejtő könyvjutalomban részesül.
De megoldható.