A budapesti HÉV-ek már nem közlekednének, ha betartanák a törvényeket és az uniós szabályokat.
Lázárék lenyúlták a HÉV-et a Fővárostól, most pedig zsarolnak vele. Forrás: Youtube
Az üzemeltetés jogi kereteit biztosító, Tarlós István bukott fideszes főpolgármester és Seszták Miklós (bukott) ex-közlekedési ügyekért felelős miniszter, illetve a BKK között 2016 novemberében aláírt szerződés 2023. december 31-én lejárt – írja szerdai cikkében a Népszava.
A MÁV-Hév Zrt., illetve azon keresztül a BKK közlekedésszervezői szolgáltatását így „saját szakállára” rendeli meg Lázár János minisztériuma.
A versenyeztetés nélküli megrendelés bizonyos értékhatár felett tiltott állami támogatásnak minősül az uniós szabályok szerint.
Az állami tulajdonban álló MÁV jelenleg semmiféle szerződést nem sértene akkor, ha a szerződés megszűnésére hivatkozva teljesen leállítaná vagy jelentősen megritkítaná a Békásmegyerig, Cinkotáig vagy éppen Csepelig járó HÉV-járatokat. A szerződés megszűnésével a fővárosi önkormányzat elvesztette a jogát arra is, hogy meghatározza ezeknek a vonalaknak a fővárosi szakaszra vonatkozó tarifáját is, így a MÁV dönthetne úgy, hogy már mostantól – a Volánbusszal együtt – nem fogadja el a Budapest-bérleteket – írja a lap, amely szerint a december 29-én összetákolt háromoldalú technikai jellegű megállapodás a MÁV-HÉV Zrt. a Volánbusz és a BKK között csak ideig-óráig teszi fenntarthatóvá a jelenlegi hibridrendszert.
A hatályos jogszabályok szerint a felek ezt az áthidaló megoldást addig tarthatják fenn, amíg a közszolgáltatókra vonatkozó közbeszerzési értékhatárt a BKK által nyújtott egyes szolgáltatások értéke el nem éri. Ez néhány tízmillió forint, ami jó, ha két hónap haladékot jelent – írja a Népszava. Ezt rögzíti a MÁV közleménye is, amely az átmeneti megoldás legfeljebb március elsejéig, az új tarifarendszer bevezetéséig lesz érvényben.
A lap szerint a jelenlegi helyzetből három kiút lehet.
· Az első a megállapodás újrakötése, a régi rend visszaállítása.
· A második lehetséges kimenet az, hogy a felek hagyják végleg bedőlni a hibrid-rendszert.
· A harmadik lehetőségként új helyzetet teremthet a Lázár által átszabott tarifarendszer is. A vármegye bérletek fővárosi elfogadására azonban semmi remény, mert ez a fővárosi közösségi közlekedési cég csődjét jelentené.
Például az így "megtakarított" 7,3 MRD-ból indíthatna a főváros - egyelőre próbaüzemben - autóbuszokat a HÉV vonalait követve. Ez persze kb 30 év visszalépés, de ha muszáj, akkor alkalmazkodni kell a NER által mutatott irányhoz :(