Az idei tanévben összesen 2231 pedagógus lépett a pályára, negyedannyi sem, mint ahányan 2018-ban elkezdték a képzést.
Riasztó számok, ismét. Forrás: Pixabay
Az Oktatási Hivatal (OH) a 2023. októberi köznevelési statisztika alapján válaszolt a Népszavának arra a kérdésre, hogy az idei tanévben pontosan mennyi az újonnan belépő, pályakezdő pedagógusok száma a köznevelési intézményekben.
Azok nagy része, akik 2023-ban szerezték meg diplomájukat, 2018-ban kezdhették meg tanulmányaikat. 2018 szeptemberében összesen 9728-en kezdték meg a pedagógusképzést. Azoknak a száma, akik befejezték a képzést és 2023-ban friss diplomásként a pályára léptek, ennek mindössze 22,9 százaléka. 2022 szeptemberében a 2017-ben felvettek mintegy 20 százaléka kezdett pedagógusként dolgozni.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a mostani tanévre 1610 fővel csökkent a fő munkaviszony keretében foglalkoztatott pedagógusok száma az előző tanévhez képest. Vagyis a pedagógusok összlétszáma annak ellenére csökkent, hogy a pályakezdők száma kicsivel bár, de emelkedett. Ez egyben azt is jelenti, hogy a 2022/2023-as tanév végére több mint 3800 pedagógus lépett ki a rendszerből valamilyen okból, hiányukat pedig a pályakezdőkkel sem sikerült pótolni.
Idén a pedagógusképzésbe felvettek száma 12 796 fő, vagyis tavaly szeptemberben többen kezdték meg tanulmányaikat ezen a képzési területen, mint az elmúlt néhány évben bármikor. Ugyanakkor az, hogy közülük mennyien szereznek diplomát és kezdenek pedagógusként dolgozni, csak évekkel később fog kiderülni.
Bár a kormány az elmúlt időszakban folyamatosan tagadta, hogy tanárhiány lenne, a meghozott intézkedések – mint a nyugdíjas pedagógusok korlátlan visszafoglalkoztatásának, vagy tanárszakos egyetemisták alkalmazásának lehetősége – ennek épp az ellenkezőjéről tanúskodnak. Az új pedagógus életpályatörvényben, vagyis a státusztörvényben azt is lehetővé tették, hogy a pedagógusok átvezényelhetőek legyenek más intézményekbe egy adott járáson belül.
4 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Új hozzászólás