Az EU-ban a hamisított sportfelszerelések miatt a gyártók évente 850 millió euró veszteséggel néznek szembe – vajony hányan vásárolnak kamu sporteszközöket?

Ebben az évben Európa lesz a sport nemzetközi központja. A világ arra készül, hogy látványos gólokat láthasson a 2024-es labdarúgó Európa-bajnokság során, célfotókat nézegethessen a Tour de France befutóiról, és aranyérmes pillanatoknak lehessen részese a párizsi olimpiai és paralimpiai játékokon. Ám ez az időszak nemcsak izgalmakkal teli, hanem kihívásokkal is – legalábbis ami az illegális stream-felületeket és a hamis sporteszközöket illeti – tudtuk meg az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának (EUIPO) „Play Fair” (Játsszunk sportszerűen) néven indított kampányából.

Magyarország polgárainak 6%-a nézett vagy streamelt illegális online forrásokból származó sporttartalmakat: a 15–24 év közötti fiatalok körében ez az arány 17% volt.

Magyarország élen jár ezeknek a hamis termékeknek az értékesítésében – A vásárlók tudják, mégis megveszik, pedig súlyos egészségkárosító hatásuk is lehet

Forrás: Pixabay

Az EU-n belül Bulgáriában a legelterjedtebb ez a gyakorlat, ahol a válaszadók 21%-a ismerte el, hogy illegális online forrásokat használt sportesemények megtekintésére; ezt követi Görögország (20%), Írország (19%), Spanyolország (19%) és Luxemburg (18%).

"Ha a szurkolók illegális közvetítéseken keresztül néznék az élő sporteseményeket, az olimpiai mozgalom egész, szolidaritáson alapuló finanszírozási modellje veszélybe kerülne" – mondta Emma Terho, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság elnöke a 2023 októberében megrendezett, a sport- és egyéb élő eseményeket érintő online kalózkodás elleni küzdelemről szóló EUIPO-konferencián. 

Hamisított sportcikkek: egy 850 millió eurós probléma

A 15–24 éves unióban élő fiatalok átlagosan 10%-a ismeri el, hogy szándékosan vásárolt hamisított sportfelszerelést, és ez a görög fiatalok körében a leggyakoribb – 18%. Ezzel szemben a fiatal európai fogyasztók 7%-a véletlenül vásárolt hamisított termékeket.

Magyarország élen jár ezeknek a hamis termékeknek az értékesítésében – A vásárlók tudják, mégis megveszik, pedig súlyos egészségkárosító hatásuk is lehet

Forrás: EUIPO

A hamisított termékek értékesítésének jelentős hatása van az EU-n belül. Az EUIPO számításai szerint évente összesen 851 millió euró veszteséget okoz – ami az ágazaton belüli teljes értékesítési volumen 11%-ának felel meg. Franciaország, Ausztria és Hollandia szenvedi el a legnagyobb pénzügyi veszteségeket, amelyek mindegyik ország esetében több százmillió eurót tesznek ki. Arányaikban a legnagyobb veszteségek Romániában, Litvániában és Magyarországon keletkeznek, mivel a hamisított sportfelszerelések az összes elmaradt értékesítés akár 20%-át is kiteszik ezekben az országokban.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.