Túlzott és irreális célkitűzésnek tartják az autóipari vállalatok a hétfőn este Brüsszelben született megállapodást a járművek szén-dioxid-kibocsátásának 37,5 százalékos csökkentéséről 2030-ig.

Az autóipar félti a profitot a szén-dioxid-kibocsátás szigorítása miatt
Fotó: Pixabay

Az uniós tagállamok és az Európai Parlament megbízott tárgyalói hétfőn este megállapodtak, hogy

2025-től csak a 2021-eshez képest átlagosan 15,0 százalékkal, 2030-tól pedig 37,5 százalékkal kevesebb szén-dioxidot kibocsátó új járművek kerülhetnek forgalomba az Európai Unióban.

A jelenleg érvényes szabályok szerint 2021-től kilométerenként átlagosan 95 grammot meg nem haladó szén-dioxid-kibocsátású új járművek helyezhetők csak forgalomba az EU-ban.

A csökkentési előírás szigorúbb lett, mint arra az autóipar számított, és ténylegesen csak akkor lesz teljesíthető, ha a belsőégésű motorok mellett nagy tömegben kerülnek az utakra zéró károsanyag-kibocsátású járművek, például elektromos autók. Az autógyártók tehát szerkezetátalakítási kényszerbe kerülnek, ami szerintük tetemes munkahelyvesztéshez vezet majd.

Az uniós tagországok eredetileg a szén-dioxid-kibocsátás 35 százalékos csökkentését tervezték előírni 2030-ra,

Németország pedig ennél is kisebbet, 30 százalékosat. Az Európai Parlament viszont 40 százalékos csökkentési követeléssel szállt be az alkuba.

A hétfőn este kihirdetett kompromisszumos megállapodás az átlagos 37,5 százalékos csökkentés mellett könnyű haszongépjárművek esetében 31 százalékos csökkentést irányoz elő. A köztes cél pedig 2025-ig átlagosan 15 százalékos csökkentés minden járműkategóriára.

Az európai autóipar szakmai képviselete, az Acea kritikus hangot ütött meg kommentárjában:

"a szén-dioxid-kibocsátás 37,5 százalékos csökkentése 2030-ig jól hangzik ugyan, valójában azonban a jelenlegi helyzetet alapul véve teljességgel irreális célkitűzés. A szakma mélységesen elítéli az ilyen tisztán politikai indíttatású, technológiai és társadalmi-gazdasági szempontokat teljes mértékben figyelmen kívül hagyó döntéseket"

- fogalmaz a szervezet közleménye.

"Az ACEA tagjai természetesen mindent megtesznek járműveik szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében, de ezek a kitűzött határértékek nagy terhet fognak róni az európai autóiparra" – jelentette ki Erik Jonnaert, az ACEA főtitkára. Hozzátette: a kitűzött határértékeket a jelenlegi helyzetben realisztikusan megvalósíthatónál

sokkal több elektromos és más alternatív hajtású autó piacra juttatásával lehetne csak teljesíteni.

Az autóipar mindent megtesz, hogy növelje portfóliójában az alternatív hajtású autók részarányát, piaci elterjedésüket azonban még számos tényező, így például a magas beszerzési ár vagy a töltőállomás-hálózat hiánya hátráltatja – mutatott rá az ACEA főtitkára. Hangsúlyozta egyúttal, hogy feltétlenül szükséges lenne ezért, hogy az uniós tagországok minden tőlük telhetőt megtegyenek az alternatív hajtású járművek terjedését elősegítő infrastruktúra kiépítése érdekében.

Rámutatott: ezek az "extrém módon ambiciózus" célkitűzések "földrengésszerű" hatással lesznek a foglalkoztatásra az autóipar teljes beszállítói vertikumában, ami jelenleg 13,3 millió alkalmazottat foglalkoztat szerte Európában. A döntés negatív hatásainak tompítása érdekében a politikai döntéshozóknak késedelem nélkül cselekedniük kell a foglalkoztatási és átképzési igények szociálisan elfogadható kezelése érdekében.

A szén-dioxid-kibocsátásról született megállapodás még az Európai Bizottság jóváhagyására vár és az Európai Parlament elé kerül szavazásra.

(MTI)

7 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Ez itt az összes hozzászólás. Kattintson, ha csak a legfrissebbeket olvasná!
Peller Anikó
Az autóipar kivégzi a földet. Na nem ő a bűnös, ő csak kiszolgál. Kiszolgálja ezt a gyengeelméjű földlakó lakosságot akinek mindene az autókázás. Ész nélkül utazgat, repülget, még a sarokra is autóval megy vásárolni, ha lehetne behajtana a tecsóba is a pultok közé.

De már nincs sok idő hátra.
Pálinkás Pál
@Peller Anikó: Nem az autóipar...hanem a gazdaság...már kb 50 éve lehetne vízzel../hidrogén/ hajtású autókat gyártani..csak akkor összeomlana a világgazdaság ,ami a kőolajszármazékokra épül...Bármennyire is tagadjuk,de ez bizony így van...Gondolj csak bele...hidrogénből van a földön a legtöbb,igaz azt otthon is elő tudsz állítani egyszerűen...és akkor mi lenne a gazdasággal??? Vagy vegyük a gázüzemű autókat...meg vannak "fojtva" a hülyébbnél -hülyébb szigorú szabályozással,jolott semmivel nem bonyolultabb ,vagy veszélyesebb gázt juttatni a hengerekbe,mint benzin-levegő keveréket!!! Azt csak zárójelben jegyezném meg hogy a benzingőz az egyik legveszélyesebb robbanóanyag...fajlagosan kb 6-szorosa a dinamitnak!!!
Így hirtelen most ennyi jutott eszembe!!!
Peller Anikó
@Pálinkás Pál: Ez nem így van, vízzel nem lehet hajtani az autókat.

A hidrogént ugyanis elő kell állítani és az ehhez szükséges energiát kell biztosítani valahogy. A geci ezt atomenergiával oldaná meg. Horribilis mennyiségű benzint fogyasztunk aminek ma nincs alternatívája. Az elektromos autókat is például etetni kell valahonnan, árammal.

Lehetne napenergia vagy szél, de ez csak egy kis szelet, ráadásul az atomot kell támogatni nálunk.

A gázüzemű autókhoz elő kell teremteni a gázt. Milyen gázt? Metánt? Földgázt?

Az etanolos autókhoz meg kell termelni az etanolt, így aztán cukornádból, kukoricából termelnek többet, de inkább elveszik a takarmányból, és az árak kunkorodnak.

Nincs még technológia az energia kinyeréséhez. Pedig energiából van a legtöbb, csak nem vagyunk képesek kinyerni (a vákuumból).
Pálinkás Pál
@Peller Anikó: A vizet könnyű felbontani...és pont kétszer annyi hidrogént tartalmaz mint oxigént..és ha elégeted no vajon mi lesz belőle...,??:) Az elektromos autót felejtsd el,az parasztvakítás,nem véletlenül nem írtam...azzal csak a kőolaj elégetését tolod el az autótól az erőműbe!!!...
Szerintem meg megvan a technológia,csak olyanok ülnek rajta,akiknek a jelenlegi energiahordozókból dől a pénz
És nem vízzel hajtanám az autókat...ott volt mögötte zárójelben hogy hidrogén!!!
Peller Anikó
@Pálinkás Pál: Félreértesz valamit. Ha elégeted a hidrogént akkor víz lesz belőle, esetleg hidrogénperoxid. A felszabaduló energiánál egészen biztosan többet kell befektetni a keletkezett víz elbontásába.

Ha elmennél a Napba például vagy a Jupiterre és onnan hoznál hidrogént (sokat, olcsón) akkor igazad lehetne.

Másképpen nem.
sokanvagyunk
Fordítva kellene: ingyen parkolást a széndioxidot kibocsátó autóknak a mielőbbi leállás érdekében, az elektromosok meg kerülgethetik a lakótömböket légszennyezés nélkül - parkolási helyet keresve.
Larsemanta
Szeretnéd megtalálni egy nő egy éjszakát? Látogatás a = = > www.3xDate.top

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.