Tapolcán tanítási időben zajlott a disznóvágás az iskola udvarán hétfőn, több alsós diák megijedt a vér láttán. A disznóból készült ételeket a tanári kar fogyasztotta el.
Hétfőn tanítási időben rendeztek disznóvágást az egyik tapolcai általános iskola udvarán – olvasható a hvg.hu cikkében.
Fotó: fortepan.hu/Korenchy László 1925/44402
A lapot egy férfi kereste meg, aki elmondta,
alsós gyerekeknek kellett végignézni a disznó darabolását, az egyik másodikos sírva mesélte, hogyan dőlt a leölt állatból a vér. Hogyan történhetett ez meg szervezetten, egy iskolában, az igazgató és tanárok közreműködésével?
Az iskola igazgatója szerint a "megbízható helyről származó" disznót már a vásárlás helyszínén leölték és kivéreztették, vagyis az iskola udvarán nem disznóölés zajlott, nem helytálló annak nevezni.
Igazgató: környezetismerethez, biológiához kapcsolódott a munkafolyamatok bemutatása
Bajner Imre igazgató szerint nem volt kötelező a diákoknak a darabolást végignézni, azt önkéntesen, tanári-tanítói felügyelettel lehetett megtekinteni.
Bajner szerint más iskolákban is volt ilyen már, és pozitívan fogadták a disznóvágást, az interneten több ilyen beszámolót találni.
Elsősorban a környezetismerethez, a technika és életvitel, valamint biológia foglalkozásokhoz kapcsolódott a munkafolyamatok bemutatása, hiszen vidéki gyerekekről van szó, jelentős részük látott már hasonlót. A közreműködő pedagógusok tájékoztatást adtak a tevékenység néprajzi, biológiai, technikai, egészségügyi hátteréről
- magyarázta az igazgató a lapnak, és hozzátette, így a gyakorlatban egészíthették ki a tanulók az órákon megszerzett ismereteket.
A hvg.hu úgy értesült, a leölt disznóból készült ételeket a tanári kar fogyasztotta el, az igazgató ezt megerősítette, de hozzátette, a tanárok közösen dobták össze az állat árát, közösen készítették el belőle az ételeket, és eleve a tanári kar karácsonyi vacsorájára szánták.
A szülői szervezet elnöke sem látott kivetnivalót a disznóölésben, szerinte az az udvar egy félreeső részén zajlott, és csak az ment oda, aki akart. Az ő lánya például otthagyta egy idő után a disznóölést.
Oktatáskutató: sokként érhette azokat, akik még nem láttak disznóölést
Nahalka István oktatáskutató szerint nem ártott volna a fokozatosság elvét betartani, de úgy látja, városi iskolában nem szerencsés az ilyet bemutatni, főleg alsósoknak, mert nekik még nincs mihez viszonyítania a látottakat.
Hozzátette, lehet, hogy egy részük már látott disznóölést, de akadhattak olyanok is szép számmal, akik még nem, és nekik ez új dolog volt és sokként érte őket.
(Címlapi kép: fortepan.hu/Korenchy László 1925/44402)
Természetesen nem árt, ha tudják a gyerek hogy a rántott húst nem zacskóstól szüretelik a fáról.