Vasárnap hajnali 3 órakor kezdődik a téli időszámítás, az órákat akkor hajnali 2 órára kell visszaállítani, ami a budapesti tömegközeledés és a MÁV menetrendjét is érinti.
A nyári időszámítás Európában egységesen elfogadott rendszer, amelyben a helyi időhöz képest egy órával előreállítjuk az órákat. A normál, téli időszámításkor ehhez térünk vissza március utolsó vasárnapjáig.
A Mavir Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt.szerint
az óraátállítással évente egy közepes méretű magyar város teljes fogyasztásának megfelelő villamos energiát spórolunk meg.
Az 1980 óta működő rendszer segítségével eddig csaknem 4000 gigawattóra (Gwh) a becsülhető energiamegtakarítás, amely az ország majdnem ötheti átlagfogyasztásával egyenlő. Adataik szerint 2017-ben 80 GWh megtakarítás keletkezett az óraátállításból.
Az átállás érinti a tömegközlekedés menetrendjét is. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közölte:
az éjszakai járatok többsége 2 és 3 óra között a nyári és a téli időszámítás szerinti menetrendi időpontban is elindul. Emellett változik a 909-es, a 918-as, a 931-es, a 938-as, a 940-es, a 941-es, a 956-os, a 973-as, a 990-es, a 992-es, a 996 és 996A, valamint a 998-as busz menetrendje is. Ezen járatok esetében általában csak a téli időszámítás szerinti időpontokban indulnak vagy módosított útvonalon közlekednek.
A MÁV közölte, hogy a belföldi járatok közül
a Nyugati pályaudvarról 0.52-kor Szobra és a 0.43-kor Szolnokra induló vonat a nyári időszámítás szerint közlekedik a teljes útvonalon, a Debrecenből Nagykerekire 2.20-kor, az ugyancsak onnan a Nyugatiba 2.29-kor, a Nyugatiból Szolnokra 2.38-kor, Kiskunhalasról Kőbánya-Kispestre 2.43-kor, Lajosmizséről a Nyugatiba 2.45-kor, Szolnokról a Keleti pályaudvarra 2.58-kor induló vonat a teljes útvonalon a téli időszámítás szerinti indulási időpontok alapján halad.
A Dacia nemzetközi gyorsvonat Lőkösházáról már a téli időszámítás szerinti
2 órakor indul el Bécs felé, a Bukarestbe tartó vonat pedig a téli időszámítás szerint megy 2.39-kor tovább Lőkösházáról. A Beograd nemzetközi gyorsvonat Kelebiáról a téli időszámítás szerinti 3 órakor indul Budapestre, emellett néhány nemzetközi vonatot a külföldi vasúti hálózaton éri majd az óraigazítás, így a magyarországi menetrendjükben nem lesz változás.
Cikk- és címlapkép: Pixabay
(MTI)
16 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Technikai okai voltak a kitalálásának a háború után, egyszerűen nem volt annyi vill. energia termelő egység amennyi az üzemek, és a lakosság ellátásához elegendő lett volna !!!
ugyanannyi marad,de az ipari és a háztartási "csúcsokat" (két haranggörbe) elcsúsz-
tatták egy órával egymástól,hogy a legdrágább "csúcserőműveket" egy órával előbb
ill. később a hálózatra tudják kapcsolni!Én pl. soha nem vettem észre,csak az első
napon (néha),ha elfelejtettem az órákat átállítani! (nem jártam műszakba soha) ;-)
Új hozzászólás