A kutyaszorítóban lévő fideszes kormány, amely sok száz milliárd forintért vette meg a Vodafone-t, most fizetőssé tenne számos, eddig ingyenes elkerülő útszakaszt, hogy ezzel számításaik szerint 150 milliárd forinttal növeljék az állampolgároktól beszedett pénzt.
Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere Facebook bejegyzésben válaszul sokadszor is megpróbálta nekik elmagyarázni, mi is a gond az elkerülő utak megsarcolásával – és nagyvonalú volt, hiszen arról nem is szólt, hogy a fideszes kormány Budapest területére eső autópályaszakaszokért is simán beszedi a Pest megyei utakért szedett megyematrica pénzeket – lásd például az M3-as bevezető szakaszát, Újpest és Szilas-pihenő között.
"Ha azonban az ostoba papagájszlogeneken túl Budapest jövőjét tartjuk fontosnak, akkor a kormány tervét az M0-s teljes szakaszának fizetőssé tételéről aligha nevezhetjük másnak, mint károkozásnak. Az autósok megsarcolása mellett ismét Budapestnek, a budapestieknek okoznak kárt. Az M0-st nem fizetőssé, hanem ingyenessé kell tenni, ezt kezdeményeztük többször már a kormánynál. És megtesszük újra, érvekkel, tényekkel, adatokkal, hátha akad még ott valaki, akinek ez többet számít, mint az ostoba szlogenek…
- kezdte Karácsony.
És hogy mi köze az M0-snak a budapesti dugókhoz? A budapesti torlódások elsődleges okai a város határain kívül keletkeznek: naponta több mint 300 ezer autó jön Budapestre az agglomerációból, sok autó a fizetős M0-s szakaszt is a városon keresztül kerüli el. Nem nehéz belátni: ha a városban ingyen lehet közlekedni, azt elkerülni azonban csak pénzért, akkor több autó megy keresztül a városon. Márpedig a budapesti belváros úthálózata ezt a terhelést egész egyszerűen nem bírja el. Ha a problémák jó része a városhatáron kívül keletkezik, a kezelésüket is ott kell elkezdeni. A cél, hogy csak akkora forgalom terhelje a belvárost, amelyet az ottani úthálózat biztonságosan és kiszámíthatóan le is tud vezetni. Ezt a célt a fizetős M0-s terve súlyosan hátráltatja, az ingyenes M0-s viszont szolgálná.
Ha egységsugarú fideszes lennék, úgy mondanám, fejezze be a kormány az autósüldözést. De engem Budapest jövője, a város élhetősége érdekel, ezért újra nekifutunk az észérveknek az ingyenes M0-sról a kormány felé, a többi rajtuk múlik.
Találós kérdés: na, vajon miért szaporodnak a fizetős szakaszok? A nyertes nemhogy kapna nyereményt, de még pluszba fizethet!