Még másfél hétig, február 5-éig lehet véleményezni a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) javaslatát a KRESZ-módosításról; a szaktárca hivatalos oldalán olvasható javaslatban egyebek mellett új fényjelzések és egységes táblák bevezetése szerepel.

Az NFM hétfőn közleményben tudatta az MTI-vel, hogy új rendelkezésekkel egészülhet ki a KRESZ a tárca közigazgatási és társadalmi egyeztetés alatt álló javaslatai alapján.

A közleményben emlékeztettek: balesetveszélyes helyzetet okoz, ha az autós az autópályán vagy autóúton kialakuló torlódás miatt fékezésre kényszerül. A javaslat szerint a KRESZ előírná, hogy a jelentős sebességcsökkentést (a jármű megállásáig, vagy a lassítás megszüntetéséig) a jövőben a jármű mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével kell jelezni. A tárca szerint a bevált gyakorlathoz igazodó előírás bevezetésével kevesebb lehet az ütközés a gyorsforgalmi utakon.

A módosításban a KRESZ megújítását célzó lakossági felmérésben felmerült javaslat is helyet kapott: az előírások megengedhetik, hogy a forgalmat irányító készülékek piros és zöld fényjelzéseiben vagy a kiegészítő lámpákon csökkenő számsor utaljon az adott fényjelzés megváltozásáig hátralévő időtartamra.

A közleményben emlékeztettek arra is: a KRESZ a megalkotása óta eltelt közel negyven évben több mint harminc alkalommal változott, a hatályos jogszabályban ezért tucatnyi különböző stílusú közúti jelzés található. A rendeletben a módosítás nyomán az akár 1975-ben rajzolt jelzésképeket egységes szemléletben kiszerkesztett táblák válthatják fel, a tanulóvezetők így a hatályos KRESZ-ből pontosan azokat a táblaképeket sajátíthatják el, amelyekkel az utak mentén is találkozhatnak.

A rendelkezések néhány, jogszabályban rögzített eltérést megengedhetnek, így például kimondhatják, hogy városképi okokból más közúti jelzésekkel össze nem téveszthető egyedi táblák jelölhetik a helyi közösségi közlekedési eszközök megállóit és a taxiállomásokat.

Több uniós tagállamban kialakult gyakorlat átültetésével új jelzőtábla adhat tájékoztatást az út mellett vagy annak közelében lévő egyházi létesítményről; felirat utalhat a felekezet, vallási közösség és az épület nevére, a szertartások időpontjára. Az információknak különösen olyan idegenforgalmi és üdülőövezetekben lehet jelentősége, ahol az odalátogatók kevesebb helyismerettel rendelkeznek – olvasható az NFM közleményében.

Mint írták, a műszaki előírások után a KRESZ is megnyitja a nappali menetjelző lámpa szabályszerű használatának lehetőségét a motorkerékpárosok előtt; az 5-6 cm átmérőjű pozíciófény nem vakít, de távolról is jól látható, és csak kismértékben terheli a jármű elektronikai rendszereit.

Az NFM felidézte: a KRESZ e-útdíj bevezetéssel egyidejűleg hatályba lépett módosítása megtiltotta a 7,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek átmenő forgalmát az alsóbb rendű úthálózaton. Az üzemeltetési tapasztalatok alapján azonban az előzetesen becsülttől jelentősen elmaradó, kismértékű átterelődés mutatható ki a díjköteles szakaszokról a mellékutakra egyes térségekben – foglalta össze a tárca.

Mint írták, a jogalkotó ezért a helyi kereskedelem és gazdaság élénkítése érdekében a megyén belüli célforgalomban enyhíti a korlátozást. A súlyhatár általánosságban 12 tonnára nő, ezzel gyakorlatilag a kéttengelyes tehergépkocsik teljes köre bekerül a kedvezményezettek közé. A pontosabban körülhatárolt tilalom lehetővé teheti, hogy a kijelölt szervek a jelenleginél is hatékonyabban lássák el ellenőrzési feladataikat – írták.

A kormányzati honlapon társadalmi véleményeztetésre közzétett rendelettervezethez február 5-éig lehet véleményeket fűzni, a rendelettervezet végleges elfogadásáról várhatóan egy-két hónapon belül döntés születik; az új előírások a kihirdetést követő napon lépnek majd hatályba.

3 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Nakimaga
A Kresz írja önmagát,mert vannak,akik eddig is ezt csinálták,sőt,használnak irányjelzőt,világítást és városban a táblával megengedett sebességgel haladnak előre,míg egy motoros,ne adj isten ,biciklis nem használja a kezét irányjelzésre,esetleg megállásra,elindulásra!
Ezen van még mit változtatni !
vadsanca
A követési távolság mire való? Vannak hirtelen szituációk amikor a másodpercek töredéke alatt kell dönteni. Ezzel az erővel leengedhetném a bal oldali ablakot és integethetnék is. Mivel az elakadásjelző gomb általában a műszerfal közepén (nem biztos, hogy elérhető távolságban) van. Ez is arra megy ki, hogy lehet pénzt beszedni az autósoktól! Ezek szerint én leszek a hibás, ha belém jönnek!?
Nézzük meg a Német autópályákat. Tempósabban közlekednek, (a 130km/h csak ajánlott) kevesebb baleseti hányaddal. Lakott területen kívűl, 100km/h. Valami mégis csak működik?
excep
már nem tudják mi a kurvaanyjukat találjanak ki

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.