85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari Kossuth-díjas színésznő.

Törőcsik Mari számára a színház jelentette az életet

- hangsúlyozta Vidnyánszky Attila, aki a Nemzeti Színház társulata nevében búcsúzott a péntek hajnalban életének 86. évében elhunyt Kossuth-nagydíjas színésznőtől.

Vidnyánszky: Törőcsik Mari számára a színház jelentette az életet, a közönség szeretete éltette
Fotó: MTI/Mohai Balázs

Mint visszaemlékezésében a Nemzeti Színház főigazgatója felidézte,

amikor Törőcsik Mari 2009-ben a klinikai halál állapotából visszatért, régi barátja, az orosz rendező, Anatolij Vasziljev "visszarendezte" az életbe Kaposváron A naphosszat a fákon című előadásban. "Később is betegeskedett, sokszor gyenge volt, ám amikor a színpadra lépett, elképedve figyeltük azt az erőt, tartást, energiát, amit a szerepén keresztül mutatott. Igen, kivirult, eleven lett. Nyoma sem volt a gyengeségnek. Csodáltuk, irigyeltük: honnan van ebben a beteg és törékeny testben az az erő, amit a színpadra lépve mozgósít. Magányosan élt férje, Maár Gyula halála óta. Tudtuk, hogy a színház adott neki erőt az élethez. Az, hogy van dolga, feladata"

- fogalmazott Vidnyánszky Attila.

Kiemelte, hogy

Törőcsik Mari 1956 óta, amikor berobbant a Körhinta Marijaként a színházi életbe, megszakítás nélkül játszott. 132 színházi szerepét őrzi az archívum, ebből 66-ot a Nemzeti Színház előadásaiban játszott, utoljára a 2016-ban bemutatott Galilei életében lépett színpadra. Filmszerepeinek száma 174. A számok persze csak a mennyiségről szólnak, de ennek a hosszú pályának az értékét a minőség adta

- hangsúlyozta, megjegyezve, hogy Pilinszky János költő az elsők között ismerte fel és fogalmazta meg ennek a páratlan tehetségnek a titkát.

"A színészek túlnyomó többsége alakító művész, megformálja a figurát. Törőcsik Mari ritka kivétel, ő nem alakítja, ő táplálja szerepét, lázas ihlettel és folyamatosan. A színpadi alak számára nem kész ruha, mit estéről estére magára ölt: szemünk láttára, pillanatról pillanatra emeli ki szerepét önmagából és szövegéből, a teremtés forrón csupasz és kockázatos gesztusával. Józan és sugallatos egyszerre. Ezt a szélsőséges és nagyszerű ellentmondást csak zseniális művész tudja elviselni és megvalósítani. Kivételes lélek, ki egyszerre senkié és mindenkié. Törőcsik Mari – jelképes jelenet – egy vidám álarcot tép le magáról. Ami a maszk mögül kitűnik, nemcsak egy síró, elmaszatolt arcocska, hanem valami, amivel alig lehet szembenézni. Törőcsik Mari arca. Életének, szerepeinek, tehetségének örökös, mezítelen tápláléka"

- idézte a költőt Vidnyánszky Attila.

Törőcsik Marit a közönség szeretete éltette

- hangsúlyozta a rendező, hozzátéve, hogy a színésznő kellő szerénységgel volt büszke az emberek feléje áradó szeretetére. A nagy alakítások, a tehetség, a kivívott és megérdemelt elismerés mellett valami egészen különleges sikerben is része lehetett Törőcsik Marinak: ő az egyetlen, aki magyar színésznőként világsztár lett.

Törőcsik Mari több mint három évtizeden át volt a Nemzeti Színház társulatának tagja, először pályakezdésétől, 1958-tól 1979-ig, majd 2002-től újra. Mindig büszkén mesélte, hogy Schwajda György igazgató őt szerződtette elsőként a 2002-ben megnyílt, új Nemzeti Színház társulatába

- emlékezett a főigazgató.

Felidézte, hogy amikor a Körhintát műsorra tűzték a Nemzeti Színházban, azt találta ki, hogy az előadás végén, a tapsban Törőcsik Mari is jöjjön be a színpadra. "Sok érvet és ellenérvet felsorakoztattak a kollégáim az ötletre. Mindegyikben volt igazság, és bennem is volt kétely. A kételyt a közönség oszlatta el. Ahogy az előadás végén Törőcsik Mari belépett a színpadra, a nézőtér felrobbant. Állva tapsolták, ünnepelték őt az emberek. Mert a szívükig hatolt ennek a személyiségnek az ereje. Van valaki, akit lehet szeretni. Akit egy ország szeret. Aki nem megosztó, hanem összetartó személyiség".

"Hálásak vagyunk Törőcsik Marinak sok-sok alakításért, megannyi derűs pillanatért, a szeretetért, a példaadásért, amivel az alkotói munka, a színház iránti alázatra tanított. Köszönet azért, hogy láthattuk, hogy vele dolgozhattunk, hogy hűséges volt a Nemzeti Színházhoz. A magyar színházművészet pótolhatatlan egyéniségét gyászoljuk"

- hangsúlyozta Vidnyánszky Attila.

Forrás: MTI
Címlapkép: MTI/Mohai Balázs

13 hozzászólásarrow_drop_down_circle

balos
Nem tudom,hogy ennek az ukrán gecinek,mi köze a Töröcsik Mari kvalitásaihoz!1 szervilis barom,hogy mer megnyilatkozni egy Színészről?
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
dr. prédikátor
@justhpeter: hogy ki a vidnyászki ??? egy dagadt ukrán migráns SZARKUPAC!!!
dr. prédikátor
NAGYON SAJNÁLOM TÖRŐCSIK MARIT!!! LEGYEN KÖNNYŰ A FÖLD!!!
Néro
@justhpeter: A Nemzethy Színművészeti Egyetem Nagy Alapítója.
Szeparepa2
RIP. Mari fiatalon volt igazán a topon (amikor még szép nő is volt, bár mondjuk az az orr... de nem volt túl feltűnő, csak később, amikor nem vette körbe már annyira szép pofi), bár idősebb korában is megmutatta sokféle szerepben zsenialitását, csak sajnos gyorsan csúnyult, mert keményen ivott és dohányzott... ahhoz képest eléggé hosszú termékeny és sikeres életet élt...
Szeparepa2
@balos: Úgy, hogy ha nem tűnne fel minden idők egyik legalávalóbb hazug csaló tolvaj rablógyilkos náci hazaáruló diktatúrájában vegetálunk... ahol a diktátor mondja meg, mit ki vezet, és aki posztot kap, az pofázhat, amit akar, nem tudsz mit csinálni, mert jönnek a zsaruk, meg a TEK-gestapo... de ha elég sokan fogunk össze és kimegy egy százezres tömeg A SZABADSÁGÉRT ÉS A HAZÁÉRT, akkor már a TEK gestapós is vakaródzik...

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.