Az uniós pénzből indult „Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára” elnevezésű programot Kásler Miklós emberminiszter jelentette befebruár 12-én.

200 milliárdért, több százezer laptopot osztanak ki az iskolákban – jobb lesz tőle a helyzet?
Notebookot tart a kezében egy 9. évfolyamos diák, miután átvette a szentendrei Móricz Zsigmond Gimnáziumban tartott sajtótájékoztatón 2022. február 16-án. A kormány digitális oktatásstratégiájának keretében – első körben – 120 ezer notebookot ad át pedagógusoknak és diákoknak több mint 33 milliárd forint értékben február 15. és március 31. között. A szentendrei gimnáziumban 238 notebookot adtak át.

MTI/Mohai Balázs

Mint mondta, ennek lényege, hogy a következő négy évben mintegy

200 milliárd forint értékben vásárolnak 560 ezer tanulói és 55 ezer tanári notebookot.

A Windows 10-zel felturbózott eszközöket a 9. évfolyamos diákok szülei vehették át az iskolákban „ingyenes, személyes használatra” és ezzel vállaltak kezességet az esetleges nem rendeltetésszerű használat során a gépen bekövetkezett károkért.

Bár a program összköltségvetését elosztva az összesen 615 ezer darab géppel átlag 325 ezer forint jön ki, az átvételi elismervények arról tanúskodnak, hogy a kapott notebookok csak 280 ezer forint értékűek.

Hogy mire megy el a fennmaradó, 28 milliárd forintnyi pénz, arról nincs információ.

Az HVG által megkérdezett szakemberek szerint mindenesetre oktatási célra alkalmasak a kiosztott gépek, amelyek egyébként állami tulajdonban maradnak, a felhasználók csak használatba kapják meg, és a tervek szerint az érettségi után az akkori értékükön megvásárolhatják.

Mintegy 120 ezer gépet osztottak ki tehát a napokban, több esetben a fideszes képviselők ki is használták az alkalmat, hogy a választási kampányban javítsák a saját maguk pozícióját a Kúria szerint nem jogszerűtlenül.

A „zászlóshajó projektnek” nevezett intézkedés azonban nem feltétlenül jár automatikusan az oktatási színvonal emelkedésével

– vélik egybehangzóan a szakemberek.

A kormány 2016-ben elfogadott egy Digitális Oktatási Stratégiát (DOS), amely kifejezetten korszerű, és ezzel a hivatalos oktatáspolitikai iránytól igencsak eltérő szemléletű iskolát írt le, és amely fő célként azt jelölte meg, hogy egy gyerek se kerülhessen ki digitális írástudás nélkül a közoktatásból.

A nem kevés pénzből összeállított stratégiából azonban szinte semmi nem valósult meg. Ennek fájó hiánya 2020-ban, a karanténoktatásra való átálláskor kristályosodott ki leginkább, amikor sok helyen az országban se eszköz, se pedagógiai módszertan, se internetes hozzáférés nem volt a digitális térbe terelt oktatáshoz.

A mostani laptop-osztogatás nem feltétlenül átgondolt ilyen szempontból.

Hiszen vannak olyan diákok, akiknek már most is van saját laptopja, így mindenki azzal járna a legjobban, ha azt használná. Ha csak a rászorulók kapnák, akiknek nincs ilyen eszközük, és nem gyakorlatilag automatikusan mindenki egy évfolyamon, akkor több évfolyamot is elláthatna az állam laptoppal. Így ez egy pazarló rendszer, sok olyan gyerek is kap gépet, akinek már van.

Nyilván egy hatékonyabb eszközellátási-rendszer kidolgozásához időre lett volna szükség, fel kellett volna mérni, ki az, akinek valós igénye van laptopra, és ki az, aki meg tudja oldani a digitális tanulást saját eszközzel, őket esetleg más úton kompenzálhatták volna.

Hogy valóban jobb legyen az oktatás, ahhoz még nagyon sok mindenre szükség lenne, többek közt pedagógusok képzésére, a megfelelő oktatást segítő platformok kialakítására, illetve elegendő rendszergazdára és helpdesk-szolgáltatás megszervezésére az iskolákban.

Csodálatos az időzítés, hogy nem akkor osztanak digitális eszközöket, amikor a Covid miatt nem tudtunk bejárni az iskolába, és sok helyen az eszközök hiánya miatt nem lehetett folytatni a tanítást, hanem most, amikor már mindenütt jelenléti oktatás zajlik

– fakad ki egy másik megkérdezett másik szakértő, aki egyetért abban, hogy ha vannak jó eszközeink, attól az oktatás színvonala még nem fog megváltozni. 

5-10 év múlva senki nem fogja tudni megmondani, hogy jól hasznosult-e a 200 milliárd forint.

Forrás: hvg.hu

5 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Nessy
Célszerű lesz kormányunknak szuper oktató robotokat is beszerezni, mert a pedagógusok lassan elfogynak! Külügyérünk majd repked egy kicsit, aztán az is lesz! Nem baj, ha nem tud magyarul!
Pipás
Akitől beszerzik, annak bizto jó lesz. Talám Mészáros&Mészárosnak.
justhpeter
Orbánék felé két tagból áll a választási program. Hazudozás és manipulálás. Egyik támogatja a másikat.
ómió
Kóka efftárs, bezzeg, ilyet "kakaóbiztosan osztott"! Dupla áron!

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.