A tanárok mellett a nevelő-oktatók és egyéb segítő munkatársak is hiányoznak a rendszerből.
PDSZ/Facebook
Minimum mintegy 14 ezer, a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő (NOKS) munkatársat kellene még alkalmazni a hazai köznevelési intézményekben – írja a blikk.hu. Ez a minimum ahhoz kellene, hogy legalább a hatályos jogszabályi előírásoknak megfeleljen a pedagógusok munkáját segítő, illetve az intézmények működését biztosító dolgozók száma. Ez derült ki a Budapest Intézet elemzéséből, amit a Civil Kollégium Alapítvány (CKA) megrendelésére készítettek, amelyet a Népszava elemzett.
Az elemzés szerint jelenleg mintegy 36 ezer teljes állásban, valamint körülbelül háromezer félállásban vagy szerződéssel foglalkoztatott, NOKS státuszú munkavállaló – például pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, titkár, dajka, könyvtáros, rendszergazda, takarító – dolgozik a köznevelésben.
A betöltöttként nyilvántartott státuszok lényegesen alulmaradnak a vonatkozó rendeletben előírtakhoz képest,
a fenti munkakörökbe tartozó feladatokat pedig sok esetben feltételezhetően az amúgy is túlterhelt pedagógusok látják el. Ha ez nem történik meg, a feladatok ellátatlanul maradnak. Az oktatás-nevelés szempontjából különösen a pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek hiánya okoz gondot,
aminek több tízezer, tanulási nehézségekkel vagy zavarokkal küzdő, sajátos nevelési igényű (SNI-s) és hátrányos helyzetű diák láthatja kárát.
A NOKS-os dolgozók hiányának egyik legfőbb oka az alacsony bérezés, különösen azokban a munkakörökben, amelyekhez magasabb iskolai végzettségre, szakképzettségre van szükség.
A tanári szakszervezetek követelései között az szerepel, hogy az ő fizetésük emelkedjen legalább a garantált bérminimum 130 százalékára. A PSZ alelnöke, Totyik Tamás a Népszavának azt mondta, a január elején szervezett, Miskolctól Budapestig tartó Tudásmenet során is több tanárkollégája nagy problémának nevezte az iskolai segítő munkatársak, leginkább a pedagógiai asszisztensek hiányát.
„A pedagógiai asszisztensek részt vesznek a gyermekfelügyeletben, adminisztrációs feladatokban, programok szervezésében és lebonyolításban, ami nagy segítséget jelenthet a pedagógusoknak. Különösen a szegényebb régiókban, ahol magas a hátrányos helyzetű gyerekek aránya, a felzárkóztató munkában, támogatásban is sokat segíthetnek” – mondta a PSZ alelnöke a lapnak.
Mármint a 15 éves diákjával "szexelő" fajtákra gondolnak?!
Ez tényleg ilyen nehéz?
Arról nem beszélve, hogy ahol gyakori a pedofília, azt jótékony homály fedi!