Állítólag már el is dőlt a projekt sorsa: a magyar kormány támogatja.
Kép: Tuzson Bence, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára egy kínai delegációval a BLIK terminál területén, idén március 7-én. Tuzson Bence / Facebook
Kína egy magyarországi központból látná el vegyianyaggal az európai akkumulátorgyárait és más ipari üzemeit – írja a Direkt36 az általuk megismert belső kormányzati anyagokra hivatkozva. Az oknyomozó portál szerint ezekből az is kiderül:
A magyar kormány támogatja az egyelőre nem nyilvános, de előrehaladott állapotban lévő terveket.
A kiszivárgott iratok szerint „Európa – Kína Vegyianyag Kereskedelem és Duális HUB Rendszer” néven fut a projekt. Azt írják, idén márciusban el is dőlt, hogy Magyarországra települ a kínai központ, amiről szeptemberében terveznek hivatalos megállapodást kötni, Kínában.
Az iratokban szereplő hivatkozás szerint Kína a vegyianyag-termeléséből akár évi kétmillió úgynevezett egységkonténernyi szállítmányt tudna 24 ezer vasúti szerelvénnyel Európába küldeni. Az nem derül ki, hogy milyen vegyianyagokról van szó.
Két helyszín jöhet szóba központként: az ország keleti határán fekvő Záhony vasúti átrakodóhely, illetve egy Budapesten már régóta működő, BILK terminál néven ismert logisztikai létesítmény. Utóbbiban Tuzson Bence, az üggyel foglalkozó Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára márciusban egy kínai delegációval is találkozott.
Az üggyel a Direkt36 szerint a magyar kormány részéről éppen ez, a Rogán Antal által vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda foglalkozik.
Az oknyomozók szerint szerint egy Rogán környezetéhez kötődő cég üzletileg is érdekelt a projektben.
A minisztériumi iratok szerint a magyar vegyianyag-elosztóközpont létrehozását a Rail Cargo Hungaria nevű osztrák tulajdonú vasúti vállalat, illetve egy Acemil Zrt. nevű frissen létrehozott cég végezné. Utóbbi egy magántőkealapé, amelynek tulajdonosi szerkezete ugyan nem megismerhető, de a székhelyéül szolgáló irodának a tulajdonosa – írják – Rogán bizalmasának, Kertész Balázs ügyvédnek a tanácsadó cége. Egy kínai híroldalra hivatkozva azt is állítja a Direkt36, hogy Kertész személyesen is részt vett a projekt egyik hivatalos egyeztetésén.
Nem reagált a Direkt36 megkeresésére sem a Miniszterelnöki Kabinetiroda, sem a kínai nagykövetség, sem a projektet koordináló kínai fél, hiába keresték továbbá az Acemil Zrt.-z, illetve Kertész Balázst.
Válaszolt viszont a Rail Cargo Hungaria.
Azt közölték az oknyomozókkal, hogy kizárólag a vasúti árufuvarozást szervezné a társaság, amennyiben a magyar és a kínai kormány megállapodik a projektről.
Van vasút, stadion és minden ami a logisztikához szükséges...