Az Orbán-kormány megint kockázatos vállalkozásba kezd, mivel erején felül próbálja megvásárolni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret, a Budapest Airport (BA) Zrt. 51 százalékát – írta meg a hvg.hu.
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér, korábbi nevén Budapest Ferihegy nemzetközi repülőtér, Budapest nemzetközi repülőtere, Magyarország öt nemzetközi repülőtere közül a legnagyobb és legismertebb. Forgalma meghaladja az évi 10 millió utast. Fotó: MTVA/Bizományosi: Balaton József
Az állam már értékesítette az Erste Bankban levő részesedését és csökkentette az Alfa és Union biztosítókban szerzett részvényeit, de még mindig nem sikerült elegendő pénzt szereznie.
A kincstár üressége miatt az állam most a száz százalékban állami tulajdonban lévő MVM-csoport 309 milliárd forintos osztalékelőlegére támaszkodik.
A költségvetés október végére már elérte a tervezett 3400 milliárd forintos hiányt, és év végére ez akár 4100 milliárd forintra is emelkedhet. Bár minden pluszmilliárdra szükség lenne, az MVM 309 milliárd forintja könnyen átfolyhat a költségvetésen, és végül a Budapest Airport Zrt. jelenlegi tulajdonosainál köthet ki.
Az állami MVM-csoport az első tíz hónapban 1301,4 milliárd forintot fizetett ki az energiaszolgáltatóknak, részben a rezsicsökkentés fenntartása érdekében. A rezsicsökkentés jelentős többletterhet jelentett, és az állam, az MVM-t túlfinanszírozva, a második negyedévben 209 milliárd forintos adózás utáni nyereséget ért el.
Azonban az Orbán-kormány eddig nem magyarázta meg, miért éri meg az adófizetőknek a több száz milliárd forint értékű repülőteret megvásárolni, különösen, ha olyan területeken, mint az egészségügy vagy az oktatás, amelyek nem kapnak elegendő támogatást.
A kormány tervei kockázatosak, és a költségvetési hiány további növekedéséhez vezethet. A repülőtér vásárlása mögötti okokat továbbra sem sikerült tisztázni, és az Orbán-kormánynak felelősséget kellene vállalnia az adófizetők érdekében végzett döntéseikért.
Ha ez kell hozzá, hát legyen.