Január 15-e, csütörtök: egy könnyednek tűnő, 253 kilométeres szakasz várt a 2009-es Dakar mezőnyére. Mégis ez a szakasz tartogatta az eddigi legdrámaibb fordulatot, (igaz, korábban Nasser Al-Attiyah is az élről esett ki), ugyanis az éllovas Carlos Sainz 3 rövidke nappal a verseny vége előtt kiesett. Mint ahogy arról már korábbi írásunkban beszámoltunk, az eddig az összetett versenyben élen álló, és 10 szakaszból (merthogy a 11.-en nem volt mért rész) 6-ot megnyerő Carlos Sainz a csütörtöki, 12. szakaszon egyenesen belehajtott egy kiszáradt folyómederbe, amelyben képletesen szólva, rögvest el is merült minden álma, amit a verseny megnyeréséről szőtt. Sőt, még a célba érők között sem szerepel majd a neve az archívumokban, ugyanis navigátora, Michel Perin sérülése miatt (válltörés) a verseny feladására kényszerült. Annak a versenynek a feladására, amelyet már minimum félig a zsebében érezhetett. Na, van olyan, hogy kilyukad az ember zsebe, nemde?! Az ’El Matador’ becenévre hallgató egykori kétszeres rali-világbajnok amúgy ment volna tovább, egyáltalán nem akart beletörődni abba, hogy számára véget ért a verseny. A végső szót a helyszínre siető orvos mondta ki, aki megállapította, hogy Perin válla eltörött, így pedig nem mehetnek tovább. Sainz talán nem is hitte, hogy ilyen megtörténhet az emberrel — mármint, hogy ennyire kevéssel a vége előtt, vezető pozícióból kelljen feladnia egy versenyt. hirdetés // Pedig a Dakar nem egyszer megtréfálta már a verseny finisében az aktuális bajnokjelölteket. Elég, ha csak Stephane Peterhansel 2003-as vagy 2006-os kiesésére; az akkor még motorral induló Joan Nani Roma eltévedésére két szakasszal a 2002-es Dakar vége előtt, vagy Marc Coma utolsó előtti szakaszon való kiesésére a 2007-es évben, és máris nyugodt szívvel állíthatjuk: korántsem Sainz az első, akivel elhiteti a Dakar, hogy nyerni fog, hogy aztán harsány kacagással a fülébe üvöltse, hogy “Háhá, vesztettél! " Nem lehet kellemes érzés, annyi szent. De tegyük hozzá gyorsan, bármennyire is sajnáljuk most Sainzot, a tényszerűség kedvéért mondjuk el, hogy sok más nagy riválisával szemben, a spanyol kiválóság nem technikai meghibásodás miatt volt kénytelen feladni a versenyt, hanem saját vezetői hibájából, vagy talán pontosabban, navigátora bakija következtében esett ki. Magyarul, senki nem kötelezte őket arra, hogy belehajtsanak a “lefolyóba". A navigátor szerint persze mindenről az itiner tehet: “A szakasz első részében elkövettünk egy kisebb hibát. Rossz irányt választottunk egy Y-elágazónál, de ebből nem lett túl nagy baj, mivel végül így is a helyes úton kötöttünk ki. Giniel de Villiers mögé kerültünk ekkor, aki körülbelül 10 perccel indult mögülünk reggel, úgyhogy még ez sem volt túl nagy probléma. Aztán viszont volt egy rejtett waypoint (szerk.: kötelezően érintendő GPS-pont) egy kiszáradt folyómedernél, melyet az itiner “veszélyes"-ként jelölt. De sokkal inkább “extrém veszélyes"-nek kellett volna állnia az itinerben! Mellesleg, az utánunk jövő autó, Nani Roma versenygépe is pont ugyanúgy beleeshetett volna a lyukba, mint a miénk, ha mi már nem lettünk volna benne abban. "- magyarázta a bizonyítványt az amúgy kiváló navigátor, aki még Pierre Lartigue mellett korábban 3 évben is megnyerte a Dakart, ám azt hiszem, az a bizonyos Y-kanyaros eset is jól példázza, hogy bizonyára nem ez volt a francia másodpilóta pályafutásának navigációs szempontból legsikeresebb napja…Sainz tehát kiesett, és nagyon sokáig a szakaszon úgy festett a helyzet, hogy mindez azt jelenti majd, hogy a spanyol pilóta Volkswagenes csapattársa, az amerikai Mark Miller veheti át a nap végén a vezetést az összetettben. Ugyanis Miller a CP1, valamint a CP2 ellenőrzőpontoknál is vezette a napi versenyfutást az idővel, ám az ekkor (a 137. kilométernél elhelyezett, 2. ellenőrzőpontnál) még két perccel mögötte lévő csapattársa, a dél-afrikai Giniel de Villiers az utolsó mintegy 100 kilométeren begyújtotta a rakétákat, és majd’ 20 percet vert a nap 2. felében mindenkire, köztük márkatársára, Millerre is. Ezzel pedig az idei Dakaron immár 3. szakaszgyőzelmét arató (apropó, a szakasz-győztesek közül az autósok mezőnyében ő az egyetlen, aki még versenyben van, ugyanis rajta kívül Sainz nyert 6, Al-Attiyah pedig 2 szakaszt, de ők mostanára mindketten búcsúztak) dél-afrikai kiválóság ugrott az élre az összetettben, ahol 2 és fél perccel vezet amerikai csapattársa, illetve több mint egy órával egy másik amerikai versenyző, a csütörtöki szakaszon Hummerjével a dobogós 3. helyre előresompolygó, Robbie Gordon előtt. Ha rosszmájú akarnék lenni, megjegyezném, hogy könnyen lehet, hogy Giniel de Villiers fülére (aki amúgy hivatalosan a Dakar történetének első afrikai győztese lehet, groteszk módon éppen a verseny történetének első, nem Afrikában rendezett versenyén…) rászóltak a VW csapat vezetői, hogy Sainz kiesett, úgyhogy nyomhatja újra, ami csak a csövön kifér. Mindenesetre az azért tényleg érdekes, hogy hirtelen ennyit gyorsult a dél-afrikai, amint kiesett — eddig a csapatvezetés által vélhetően favorizált — csapattársa…Ha így van, ha nem, annyi mindenféleképp elmondható, hogy jó kezekbe került a vezetői pálca, ugyanis Giniel de Villiers hosszú évek óta folyamatosan az élmezőnyt erősíti, és az idei versenyen is ő számított eddig az egyik legkiegyensúlyozottabb versenyzőnek (kivéve az ominózus eltévedést, ami ugye nem kizárt, hogy nem más volt, mint egy furfangos haditerv a Mitsubishi végleges legyőzésére — de ezt már egyszer részletesen kifejtettem, úgyhogy ettől most megkímélem a kedves olvasókat). A Mitsubishi mellesleg végleg leépülni látszik (a VW közreműködése nélkül is) az idei Dakar tekintetében, ugyanis az egyetlen versenyben maradt gyári versenyzőjük, a spanyol Joan Nani Roma egyelőre nem ért be a célba (igaz sokan vannak még ezzel így), és az az utolsó hírünk róla, hogy 165 kilométer után — technikai probléma miatt — meg kellett, hogy álljon, és több mint egy órát vesztegelt szervizeléssel. Azaz Sainz kiesése ide vagy oda, most már Roma is aztán tényleg végérvényesen kihúzta magát a végső győzelemre esélyesek (látszólag két fősre csökkenő) listájáról. Nem a spanyoloké volt tehát a csütörtöki nap az autósok mezőnyében, ugyanis nagyon úgy fest, hogy a mediterrán ország mindkét neves egysége csütörtököt mondott a 12. szakaszon. A magyarok közül eddig “csak" Szalay Balázsék értek be a csütörtöki célba, ők az egészen zseniális, 14. helyen tették mindezt. Az összetettben elfoglalt helyezésükről egyelőre még nagy csacskaság lenne beszámolnunk, mivel még csak 15 egység teljesítette a napi távot. Palikékról annyi információnk van, hogy a CP2-n épségben áthaladtak, akkor a 37. helyen álltak 50 perc körüli hátránnyal. Sainzot ugyebár biztosan “megelőzik" az összetettben, viszont szinte biztosra vehető az is, hogy a cseh színekben versenyző (és nem magyar, mint ahogy azt sokan hangoztatják — már a Dakar hivatalos honlapján is javításra került ez az információ!) Miroslav Zapletal viszont Palikékat ugorja át az összetettben, ugyanis a cseh pilóta csütörtökön a remek 8. helyet szerezte meg, és a szakaszt megelőzően csupán 1-2 perc választotta el az összetettben a magyar párostól. Előreláthatóan tehát, körülbelül marad a nap végén is a helyén, a 10-11. hely környékén Palik László. Reméljük a legjobbakat! Mint ahogy Liszi Lászlóékért is nagyon szorítunk természetesen, hogy épségben célba érkezzenek ezúttal is. A verseny NEM HIVATALOS állása 12 szakasz után (3 nappal a verseny vége előtt): 1. Giniel de Villiers (dél-afrikai, VW), 2. Mark Miller (amerikai, VW): 2p. 35mp.h., 3. Robbie Gordon (amerikai, Hummer): 1ó. 18p. 52mp.h.,

Forrás: motor-sport.hu
RSS tartalom, A cikket automatikus RSS rendszer küldte be, amely egy híroldal összes cikkét posztolja a Propeller.hu oldalára. A más híroldalak által feltöltött tartalmak nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját, ezek valóságtartalmát nem áll módunkban ellenőrizni.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.