Két elsőfilmes rendező is bekerült az idei cannes-i versenyprogramba, de Markus Schleinzer Michael című filmjében nem az a különleges, hogy a pedofil főhőst mindennapi emberként ábrázolja. Elvégre nagyjából eddig is mindenki tudta, hogy a kollégája, szomszédja vagy akár a rokona is lehet pedofil rém, aki gyermeket tart fogságban a pincéjében. Főleg Ausztriában. Van valami iszonyatosan hideg manipuláció abban, hogy Michael Haneke szereplőválogatója (aki az Arany Pámával jutalmazott A fehér szalag gyermekszínészeit is felfedezte) az első rendezésének témájául egy olyan aktualitást választott, ami az utóbbi időben ennyire összeforrt nyugati szomszédunk imidzsével. Persze hiba lenne azt hinni, hogy egy új görög, a gazdasági válságról szóló filmnek vagy egy magyar sajtószabadságot feszegető kriminek zöld útja lenne a jövő évi versenyprogramba. Michael | David Rauchenberger és Michael Futih Az aktualitás kétségtelenül nem árt, de Schleinzer filmje sokkal komplexebb szörnyeteg: elsőre szikár, pontos és tárgyilagos, mint egy részletes tudósítás a pincéjében kisfiút rejtegető hivatalnokról, de pont visszafogottságával, minden ítéletet nélkülöző megközelítésével tudja igazán felzaklatni a nézőt. Sőt, egy-egy döbbenetesnek induló jelenet hirtelen elvágásával ravaszul hiányérzetet is hagy, a némileg nyitott befejezés miatt füttyögtek is sokan. A brutális témaválasztás ellenére a Michael helyenként izgalmas, sőt egyszer-egyszer még vicces is, ami nagyban köszönhető a két főszereplő minimalista, de többdimenziós játékának. Michael Futih és David Rauchenberger akár megosztott legjobb színészi díjban is részesülhet Robert De Niro zsűrijétől, bár a legtöbb nézőnek nem véletlenül az volt a legnagyobb fenntartása, hogy a megrontott kisfiút alakító gyerekszínész mely jeleneteknél volt ténylegesen jelen és felfogta-e miben vesz részt.http://videa.hu/flvplayer.swf?v=fmPMZoDh8g1E5pdlA Michael előzetese Arról egyébként szó sincs, hogy Schleinzer feleslegesen sokkolná a közönséget, amennyire ilyen témában ez lehetséges, a kamera megmarad az ízlésesség tág határain belül. Egy jelenetet viszont senki sem fog elfelejteni, aki látta: a címszereplő fogvatartó szépen megterít vacsorához, majd tízéves rabja szórakoztatására előveszi a nemi szervét és egy horrorfilmből idéz: "Itt a farkam és itt a késem. Melyiket döfjem beléd előbb?". A gyerek rezzenéstelen arccal és gondolkodás nélkül válaszol: "A kést. ". Ez a jelenet tökéletesen szemlélteti a film hányingerkeltő zsenialitását; iszonyatosan durva, de semmivel nem durvább, mint ami a valóságban megtörténhetett és a hírekben olvastunk róla.

Forrás: [origo]
RSS tartalom, A cikket automatikus RSS rendszer küldte be, amely egy híroldal összes cikkét posztolja a Propeller.hu oldalára. A más híroldalak által feltöltött tartalmak nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját, ezek valóságtartalmát nem áll módunkban ellenőrizni.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.