Minden idők legdrágább kerékpáros patakhídja épül a Rákos-patakon az új úszóaréna mellett.
Akkor kapta fel a fejét mindenki, amikor kiderült, hogy az eredetileg becsült nettó 198 millió forint helyett nettó 308 millióért vállalták a kivitelezését (azaz bruttó 424 millió forintért). Ráadásul a híd innenső oldalán van már kerékpárút, és aki akar, 300 méterrel feljebb átkelhet a patakon egy közúti hídon. A beruházásról döntő közgyűlési előterjesztés azzal indokolja a 6,3 méter széles gyalogos-kerékpáros híd szükségességét, hogy az úszóaréna – a patak másik oldalán, a jelenlegi senki földjére építendő – gépkocsi-parkolóját meg lehessen közelíteni. Ez gyalogosok részéről némileg érthető (bár ekkora szélességre azért nem lenne szükség), de melyik kerékpáros akarna egy gépkocsiparkolóhoz áttekerni? – teszi fel a kérdést az Index.
A lap megadta az esélyt a beruházó BKK-nak, hogy elmagyarázza: miért kell nekünk egy ilyen drága híd.
A kérdésekre adott válaszokból kiderül, hogy egyszerűen azért kell a hidat megépíteni és ez azért a BKK feladata, mert a kormányrendelet így határozott.
Index: De milyen kerékpáros cél van a patak túloldalán?
BKK: A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ által 2014-ben készített, „EuroVelo 6 kerékpáros útvonal fővárosi átvezetése (…) tanulmányterv és megvalósíthatósági tanulmánya” kijelölte azt a szabályozási tervben kisajátított közterületi sávot, ahol a kerékpárút északra folytatódik majd távlati célként. A majdani Kelén utcai továbbvezetés eléréséhez kifejezetten kitérőt jelent a Cserhalom utcai közúti híd felé való kerülés, ez indokolja a gyalogosforgalom mellett a kétirányú kerékpáros-forgalom hídon átvezetését. A Gát sétányon érkező biciklisek tehát a meglévő vízcső melletti nyomvonalon keresztezik majd a Rákos-patakot, nem a Cserhalom utcán.
Az is kiderül a válaszokból, hogy közúti jármű a hídra nem hajthat fel, azt az odaépített oszlopok is megakadályozzák majd és a terhelést sem bírná.
Az árra vonatkozó kérdésre pedig így reagált a BKK:
A közbeszerzési eljáráson a legalacsonyabb ajánlati ár nettó 309 millió forint volt, a szoros határidő miatt pedig nem lehetett új eljárást lefolytatni. A hídszerkezet és a díszvilágítás költsége körülbelül 200 millió forint, míg a csatlakozó infrastruktúráé mintegy 100 millió forint a benyújtott árajánlat alapján. Az Iho.hu költségbecslését a közbeszerzési eljárás eredményei nem támasztják alá. A 424 millió forintos összeg bruttó költség, és a projekt összköltségére ad fedezetet. Az említett 309 millió forint nettó összeg, és csak a kivitelezés költsége. A 309 millió forint bruttó költsége 392 millió forint; a bruttó 32 millió forintos különbség a tervezés, a műszaki ellenőrzés, a tartalékkeret és az egyéb hatósági díjak költségeit fedezi.
7 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Így már tisztább a kép, miért annyi az annyi.
Új hozzászólás