Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) szerint a kormány 2025 második felében fog arról dönteni, hogy Tompánál vagy Röszkénél épüljön meg a Magyarországot Szerbiával összekötő balkáni giga-határátkelő. Tompánál már januárban megkezdődött a tervezés, Röszkénél jelenleg az előkészítés folyik.
„Jelenleg két helyszínen vizsgáljuk nagy kapacitású határátkelő fejlesztését”
– nyilatkozta az Indexnek. Göbl Vilmos. Az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóosztályának munkatársa közölte, a tompai határátkelőhely fejlesztésére irányuló tervezési feladatok már idén januárban megkezdődtek, befejezésük 2025 második felében várható.
A röszkei határátkelő Fotó: Police.hu
„Emellett az érintett hazai szervezetekkel megkezdődtek az előzetes egyeztetések a röszkei határátkelő közelében is egy új, nagy kapacitású határátkelő fejlesztéséről”
– tájékoztatta az ÉKM a lapot. A röszkei átkelő bővítéséről pillanatnyilag egy megvalósíthatósági tanulmány előkészítése folyik.
A határátkelőhelyek létesítéséről az elkészült tervek és tanulmányok függvényében dönt majd a kormány – közölte a szakminisztérium. A költségekről csak a szakértői tanulmányok elkészülte után tudnak nyilatkozni.
Európa legmodernebb, legnagyobb, legbiztonságosabb határátkelőhelye épül meg
Az új határátkelőhely építését Szijjártó Péter külügyminiszter közvetlenül Hszi Csin-ping kínai elnök és Orbán Viktor miniszterelnök közös sajtótájékoztatója után jelentette be Facebook-oldalán.
Európa legmodernebb, legnagyobb, legbiztonságosabb és leggyorsabb forgalmi irányítását és átengedését biztosító határátkelőhely megépítéséről született döntés Magyarország és Szerbia között
– mondta Szijjártó Péter. A külügyminiszter röszkei határátkelő rendkívüli leterheltségével, a hosszú kamion- és autósorokkal indokolta a döntést.
A terv március 4-én jelent meg a Magyar Közlönyben. Egy, a magyar–szerb határszakaszon megvalósítandó határátkelőhely-fejlesztésről szóló kormányrendelet szerint a kormányfő azzal bízta meg a minisztereket, hogy készítsék elő a Röszke 3. gyorsforgalmi úti határátkelőhely megvalósításához szükséges megvalósíthatósági tanulmányt, valamint végezzék el egy Tompánál létesítendő új gyorsforgalmi úti határátkelőhely létesítéséhez szükséges előkészítési munkákat.
Az M5-ös autópálya tehermentesítése lehet a cél
A Telex azt feltételezi, a kormányzat inkább Tompánál építené meg a nagy kapacitású átkelőhelyet. Mint arról a sajtó beszámolt, Lázár János miniszter korábban egy sor beruházást fagyasztott be, majd néhányat mégis engedélyezett. Ezek között van az M9-es gyorsforgalmi út déli lekötéséhez kapcsolódó tompai új, teherforgalmi határátkelőhely és gyorsforgalmi út előkészítése, valamint az M9 gyorsforgalmi út előkészítése 51. sz. és 53. sz. főutak között lekötéssel Tompáig
A terv azért lenne ésszerű, mert valamelyest tehermentesítené az M5-ös autópályát a Balkán és Nyugat-, valamint Közép-Európa közötti tranzitforgalomtól. A fejlesztéssel folyosót nyitnának a legkevésbé kihasznált magyar autópálya, az M6-os és a szerbiai nagy forgalmú A1-es autópálya között.
A főként Törökországból, Bulgáriából és Szerbiából Nyugat- vagy Észak-Európába tartó vendégmunkások, illetve a szintén ezekből az országokból érkező, áruforgalmat lebonyolító kamionok jelenleg nem tudnak más útvonalon haladni, ha átlépték a magyar határt, csak az M5-ösön Szeged és Kecskemét irányába, Budapest felé. A magyar fővárosnál aztán rátérnek az M0-sra, és úgy mennek tovább az M1-esen Ausztria felé. Szintén ezen az útvonalon mennek, csak a másik irányba, amikor hazafelé tartanak a Balkánra.
A határfejlesztés komoly humánerőforrás-kérdés is Szerbia számára a nagy arányú illegális migráció miatt
Az Index megkeresett több szakértőt is az ügyben, akik arra hívták fel a figyelmet, ezen a szakaszon az illegális migráció komoly kihívást jelent a szerb belügyi szerveknek, ezért a határfejlesztés déli szomszédunknak nemcsak pénzügyi, hanem komoly humánerőforrás-kérdés is egyben
A magyar határ melletti településeken nem ritka, hogy bevándorlók lövöldöznek a közterületeken. A felfegyverzett csoportok a mezőgazdasági munkákat is sokszor akadályozzák.
Naponta mintegy ezerötszázan próbálnak meg átjutni a magyar határkerítésen – egy szerb civil szervezet állítása szerint. A szabadkai Pannon TV arról számolt be, hogy egyes gyümölcsösökbe be sem mernek menni a termelők, mivel az embercsempész bandák nem engedik őket dolgozni.
2 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Új hozzászólás