Az ombudsman szerint számos hiányosság volt a lakosság felkészítésében, riasztásában és tájékoztatásában, valamint a kommunikáció során a márciusi rendkívüli hóhelyzet idején, ugyanakkor a mentésben érintett szervek - az önkéntes mentőcsapatokkal, valamint a civilekkel együtt - maximálisan kihasználták személyi- és eszközállományukat.

Az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának hétfőn az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint Szabó Máté felkérte Pintér Sándor belügyminisztert, hogy tekintse át az egyes beavatkozó szervek kárhelyi és bevetésirányítási kommunikációjának tapasztalatait.

Kezdeményezte Bakondi Györgynél, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatójánál, tekintse át a lakosságriasztási rendszer hatékonyságát, valamint fektessen nagyobb hangsúlyt arra, hogy felkészítsék a lakosságot a rendkívüli időjárási körülmények miatt kialakuló katasztrófahelyzetekre.

"Elégtelen volt a hivatásos szervek előzetes figyelemfelhívása és a lakosság tájékoztatása az események közben" - fogalmazott az ombudsmani közlemény. A hagyományos médiafelületeken nem volt elég gyors az információáramlás. Szabó Máté egyúttal arra is felhívta a figyelmet, hogy új kommunikációs csatornák megfelelő használata, a közösségi oldalak - mint a Facebook, a Twitter, a blogok, az okostelefonra letölthető alkalmazások - használata legalább részben segített volna a krízis megelőzésében, illetve következményeinek mérséklésében, "végső soron az állampolgárok nagyobb csoportjának alapvető jogaival összefüggő visszásságok megelőzésében".

A biztos szerint a hivatásos állományú szervek (Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, Országos Rendőr-főkapitányság) belső kommunikációjában számos fennakadás volt, ami megnehezítette a mentés összehangolt irányítását.

A közlekedési fennakadásokkal kapcsolatban Szabó Máté a jelentésében kiemelte, hogy az M1-es autópályán a fennakadások mérsékelhetők lettek volna, ha az Állami Autópálya Kezelő Zrt. a felhajtóknál, illetve a pálya mentén lévő táblákon megfelelően tájékoztatta volna az autósokat az út járhatatlanságáról. Ugyanakkor rögzítette azt is, hogy a mentési munkálatokat nagymértékben megnehezítette, hogy az autósok nem alakították ki a KRESZ-ben ilyen helyzetekre előírt mentősávokat.

Az ombudsman úgy véli, a hóhelyzet napjaiban a MÁV utastájékoztatása nem volt megfelelő, továbbá nem volt felkészülve a fennakadások miatti késésekre, és arra, hogy az utasok ivóvíz- és élelmiszerellátásáról, valamint a jegyek visszaváltásáról gondoskodjon.

Mindezek nyomán Szabó Máté azzal is megkereste a belügyminisztert, hogy Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszterrel együtt vizsgálja meg a gyorsforgalmi úthálózat mellett védelmi rendeltetésű erdők telepítését, a nemzeti fejlesztési miniszter ezen felül dolgozza ki kombinált (vasúti és közúti) áruszállítás lehetőségét.

Az alapvető jogok biztosa a belügyminisztertől azt is kérte: vizsgálja meg, hogy az alárendeltségében működő szervezetek a kríziskommunikációs tevékenységükbe miként tudnak bevonni közösségi médiakommunikációban jártas önkéntes szervezeteket és embereket - olvasható az ombudsmani közleményben.

Március 14-én az országban többfelé kezdődött intenzív havazás. A viharos erejű szél miatt kialakult hófúvás számos utat - köztük autópályát is - járhatatlanná tett. Több mint 14 ezren rekedtek az utakon, több mint 318 ezer háztartásban az áram-, több mint 89 ezer háztartásban a vízszolgáltatásban voltak kimaradások.

A Belügyminisztérium a márciusi rendkívüli hóhelyzet kezeléséről egy hat és fél oldalas jelentésben foglalta össze a történteket, s a tapasztalatokat. Erről Pintér Sándor múlt kedden az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottsága előtt számolt be.

A meghallgatáson Pintér Sándor későbbre, írásban ígért arra a kérdésre választ, hogy működött-e a katasztrófavédelem Marathon Terra elnevezésű infokommunikációs rendszere. Hozzátette: nem tudja, milyen úton terjedt az információ, de azzal nem volt probléma, az utasításokat végrehajtották. A belügyminiszter arról is beszámolt, hogy egy felmérés szerint akik a saját bőrükön érezték, tapasztalták a nehézségeket, azok jónak vagy kiválónak ítélték meg a mentésben részt vevők tevékenységét.

14 hozzászólásarrow_drop_down_circle

vukkocska
Jaj, már azt hittem, a VIII. kerületi polgármester mondta. Azt hittem, valami igazságszérumot vett be. De ő Kocsis. :(
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
Csizmás Kond
Nahát...szerintem azzal kéne kezdeni a felkészítést, hogy elmagyarázzák mi a hó...
amaramaistanna
@vukkocska: Az igazi neve:Bunkó Baxley,csak a fityiszesek hívják Kocsis Máténak.
zipper
Na, Szabó Máté úr, elvágtad magad, ha gyalogosan a zebra mellett mégy át a túloldalra, már akkor is el fogják venni a jogsidat, előállítanak és ismeretlen sértett sérelmére, ismeretlen tettes által elkövetett emberölésben leszel kihallgatva gyanúsítottként...Ez Nonszenszia...
coni
@1951: Szabó Máté nem a pénzügyi ombudsman, az Doubravszky György.

Ez kb. olyan tudatlanság, mintha egy pékségben reklamálnál, mert nem adnak Neked bicikli pumpát.

Ez a gond a magyarokkal, ezért úszik nyakig adósságban a háztartások nagyobb része, mert minimális ismerettel sem rendelkeznek a körülöttük folyó világról.

Nem mellesleg Szabó szinte az egyetlenegy fórum ahol valóban képviselik az emberek alkotmányos jogait, szeptemberig, mert utána jön helyette valamelyik Fidesz rokon.
Kutyafüle
Szabó Máté ombudsman megpróbálja összegezni, hogy mi is történt valójában. jócskán akadtak hibák, mert a belső kommunikáció nem működött megfelelően. Hiába dolgoztak a rendőrök, tűzoltók, önkéntesek, a munkájuk összehangolatlan volt.
Ezt kellett volna elismernie Pintérnek és Bakondinak. De nem ezt tették, megpróbálták elkenni a témát. Áthárítani a felelősséget a meggondolatlanul útrakelt autósokra.
A belügyminiszter és a katasztrófavédelem feladata az irányítás is, és a helyzetjelentés is. Ezt pótolja most Szabó Máté ombudsman.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.