A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) honlapján jelenleg is olvasható felhívás szerint közúti ellenőröket toboroz a szervezet, mert „a jogkövető magatartást tanúsító fuvarozók védelme érdekében" fokozni kívánják az ellenőrzéseket. A fuvarozók szaklapja szerint a hatósági szigor a telekocsi-szolgáltatások ellen irányul majd – írja a NOL.hu.
Hat régiós központba – Budapest, Nagykanizsa, Csorna, Kisvárda, Nyíradony, Hódmezővásárhely – keres közúti ellenőröket az (NKH) és a megszövegezésből úgy tűnik, hogy gyorsan szeretnének sok embert felvenni.
A nemzeti fejlesztési miniszter irányítása alatt létrehozásra kerül egy ellenőrzési csoport, amely a közúti ellenőrzést jelenleg végző szervezetek ellenőrzésein felül célzott jelleggel lát el országos illetékességgel közúti ellenőrzési feladatokat
- írja az NKH, a szöveg alapján az új emberek fő feladata a terepen folytatott ellenőrzés és a bírságolás lesz.
A csoport egyik nem titkolt célja, hogy ki tudják vonni a forgalomból az engedély nélküli személyszállítást végzőket. Eredetileg ez volt az Uber ellen irányuló cél, de azért ne gondoljuk, hogy a társaság kivonulásával nincs több engedély nélküli személyszállító vállalkozás az országban" – írja a Fuvarlevél.
A lap emlékeztet a szaktárca állásfoglalására, amely szerint „ma Magyarországon személyszállítási szolgáltatást vagy taxis, vagy személyautós személyszállító engedéllyel lehet végezni. Ebbe minden olyan szállítás beletartozik, melynek során a sofőr pénzt fogad el az utas szállításáért. Az NFM szerint beletartozik az is, amikor az utas csak részlegesen járul hozzá az útiköltségekhez, azaz megosztják a benzinpénzt az utazók. Az NFM szerint a fenti két, engedéllyel rendelkező típuson kívül személygépkocsival kizárólag szívességi alapon, minden juttatás nélkül lehet utast szállítani." Úgy vélik, az állam most hadat üzen a klasszikus telekocsizásnak is.
Korábban létezett egy hallgatólagos megállapodás: a NAV nem büntette, nem piszkálta a telekocsis cégeket, amíg a telekocsis sofőrök betartottak bizonyos szabályokat. „A telekocsizást a feketén végzett fuvarozástól például az különböztette meg, hogy van-e a sofőrnek valóban dolga a célállomáson, vagy csak az utasok szállítása miatt indult-e útnak. A döntő tényező pedig a bevétel: ha az utasok által fizetett díj valóban csak hozzájárulás az útiköltséghez, akkor az telekocsi. De ha az utasok által összeadott összeg magasabb a várható útiköltség rájuk eső részénél, az már üzleti vállalkozás, haszonszerzési céllal.
Most viszont a magán- illetve üzleti üzleti célú használat elkülönítése helyett a kormány inkább azt a megoldást választotta, hogy teljesen törvényen kívül helyezi a telekocsizást.
Ők ugyan nem adóznak, de legalább tudnak balhét csinálni, ha kell.
És kell a megfélemlítés!