A Tanítanék mozgalom kiáltványban tiltakozik a lebutított, NER-rendszerre épített tanárképzés ellen – írja a hvg.hu.
Fotó: MTI/Balogh Zoltán
A Köznevelés-stratégiai Kerekasztal legutóbbi ülésén derült ki, hogy a kormány úgy nyúlna bele a pedagógusképzés tartalmi szabályozásába, hogy a NAT-on és a kerettanterven túlmutató tartalmak csak nagyon indokolt esetben maradhatnak a képzési tervben. Emellett a továbbiakban a cél az lesz, hogy a tanárok a középszintű érettségire legyenek képesek felkészíteni tanítványaikat – írja a hvg.hu.
A terv ellen Pilz Olivér, a 2016-os „kockásinges tüntetés” egyik arca, a Tanítanék mozgalom egyik alapítója alírásával tett közzé több civil szervezet egy kiáltványt.
Azt az ellentmondást, hogy egyetemre bekerülni két éve – épp e kormány újítása értelmében – már csak emelt szintű érettségivel lehet, úgy próbálják feloldani, hogy az emelt szintű érettségire felkészítő tanároknak egy plusz egyéves, nem nappali rendszerű képzésen kell majd részt venniük. Ezzel viszont a kormány is belátja, hogy a pedagógus életpályának nevezett kreálmánya megbukott, hiszen nem elég a gyakornok, pedagógus I, pedagógus II, mesterpedagógus… minősítés, ezután szükség lesz A és B kategóriás tanárokra is – tovább szalámizva a pedagógustársadalmat, súlyosbítva a szakma presztízsének további amortizációját
– írják a dokumentumban. Plitz szerint a képzési követelmény átszabása nem más, mint „az illiberális „kultúrharc” része!” Azt is hozzáteszi, hogy az intézkedés mindenképpen a minőség rovására fog menni, de még így sem biztos, hogy több tanár fog kikerülni a rendszerből. A pályakezdők garantált bérminimumot alig elérő fizetése, a munkakörülmények és a pálya nehézsége miatt így sem fog tömegeket motiválni.
Nem győzzük elégszer hangsúlyozni, hogy az oktatásban tervezett bármely változtatás – és különösen az oktatási módszerek megváltoztatása – lehetetlen a tanárok és oktatók tömeges támogatása, együttműködése nélkül. Ezek hiányában az oktatási reformok nem érhetnek el áttörést. Hogy a pedagógusképzést és a tudósképzést az esetek többségében nem célszerű együtt végezni, abban egyetértünk, de hogy a tartalom legfőbb szabályzója a NAT legyen, elutasítjuk
– írja Pilz, aki megfogalmaz néhány kérdést is az új „ötlettel” kapcsolatban:
„Mi lesz ha egyszer (valamikor) változik a NAT, akkor az „ezen képzett” pedagógusok mehetnek a kukába, újra vissza kell állniuk a startvonalra, mint már egyszer ez megtörtént velük az „életpálya-modell” bevezetésekor?
És mi lesz, ha egy „B kategóriás” tanártól a tanuló olyat merészel kérdezni, ami nincs benne a NAT-kompatibilis tankönyvében?”
A közlemény két átalánosabb kérdéssel zárul:
„Merre megyünk, Magyarország?...
A te gyerekedet ki fogja tanítani???”
Forrás: hvg.hu
Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Ha gondolkodni tud, akkor amég elkezd kérdezni. Annak pedig nem lesz jó vége. Jöhetnek a cse..., bocs a pintérek, a TEK-kel karöltve, rendet csinálni.