Már a populista párt szavazói sem hisznek a „baloldali médiatúlsúlyról” szóló propagandának.
Az árokásás fideszes politikája ezen a téren is elképesztően romboló hatású. Forrás: Pixabay
Elfogadottá vált a média politikai befolyásolása Magyarországon – írja a Media 1. A Mérték Médiaelemző Műhely és a Medián Közvéleménykutató Intézet elemzése szerint a megkérdezettek igen rossz véleménnyel vannak a sajtóról. Csak a válaszadók negyede szerint lehet a magyar médiából jól tájékozódni. A válaszadók 75 százaléka szerint a magyar nyelvű sajtó elfogult. Az egyik politikai oldal véleménye mindig nagyobb hangsúlyt kap, mint a másiké – és az arány 2020 óta lényegében már nem változott.
A válaszadók elsöprő arányban, 88 százalékban gondolják, hogy a Fidesznek van nagyobb befolyása. Még a Fidesz-szavazók 76 százaléka is érzékeli a kormánypárt befolyását, az ellenzéki szavazók pedig szinte maradéktalanul így gondolják (98 százalék).
Szomorú, de a teljes népesség 21 százaléka valamennyire elfogadhatónak tartja, hogy politikai szereplők beleszóljanak egy újság tartalmába. A megkérdezetteknek csak a fele gondolja úgy, hogy ez a gyakorlat egyáltalán nem elfogadható.
Még az ellenzéki szavazók közt is vannak, akik el tudják fogadni a politikai szereplők beleszólását egy szerkesztőség munkájába (16 százalék). Furcsa, hogy a kormánypártiak közel kétharmada tartja inkább vagy teljesen elfogadhatatlannak a kézi vezérlést.
A teljes népesség 63 százaléka szerint nagyon jellemző, további 31 százalék szerint előfordul a politikai befolyás és mindössze 1 százalék gondolja úgy, hogy ez soha nem fordul elő. Az ellenzéki szavazók túlnyomó többsége (82 százalék) szerint ez nagyon jellemző, míg a kormánypárti szavazók körében csak fele ennyien (41 százalék) gondolják ugyanezt.
A kutatás szerint a legmegbízhatóbb hírforrás az RTL, amit a HVG és a Telex követ, míg a lista alján az Origo, a TV2, a megyei lapok és az M1 szerepel. Az átlagos hitelességi értékek mögött azonban nagyon komoly különbségek láthatók pártpreferencia szerint: gyakorlatilag teljesen ellentétesen ítélik meg a médiamárkákat a kormánypárti és az ellenzéki szavazók.
Nem igaz viszont az a feltételezés, hogy a médiafogyasztók többsége nagyon egyoldalúan tájékozódik: a válaszadók 41 százaléka néz olyan hírforrást, aminek nem hisz.
Ó Rigó, te vagy az alja mega kurnincs.