Az augusztus elsejével bezárt tíz vasúti mellékvonal után a MÁV és az Építési és Közlekedési Minisztérium újabb hét szárnyvonalon szüntetné meg a személyszállítást.
Az érintett polgármesterek reménykednek. Forrás: Pixabay
Ehelyett buszokkal pótolnák a vasutat – a Közlekedő Tömeg (KT) információja szerint.
Azt írták, hogy az Esztergom-Komárom, a Nyíregyháza-Mátészalka-Zajta, a Nyíregyháza-Tiszalök, az Eger-Szilvásvárad, a Szentes-Orosháza, és a Kiskunfélegyháza-Lakitelek vonalak mellett Kaposvár és Siófok között szűnne meg a személyszállítás. Utóbbi szakasz a somogyi megyeszékhelyt köti össze a Balaton legnagyobb városával, végig kanyarogva a zsáktelepüléses Külső-Somogyon. A vonatok 3-3,5 óra alatt teszik meg a 100 kilométert, de a kistelepülésekről még mindig a vasút a legegyszerűbb és leggyorsabb módja elérni valamelyik városba.Kisbárapátiból például dolgozni leginkább Tabra ingáznak, a középiskolások pedig Kaposvárra.
Vonat nélkül nem működne a falu – állítja Keszegné Csordás Krisztina, az alig 400 lakosú Kisbárapáti polgármestere a Népszavának. A menetrend remek, igazodik a munka- és iskolakezdéshez. A buszközlekedés nem ideális, a faluba csak kevés járat jön be, jellemzően a Kaposvár-Szántód út elágazásánál állnak meg a járatok, 8 kilométerre.
Makai Sándor, a bő négyszáz lelkes Somodor polgármestere rákérdezett a MÁV-nál és a minisztériumban is, ahol azt mondták neki, nem tervezik a személyforgalom megszüntetését a vonalon. – Teljesen logikátlan lenne – magyarázta –, több felújítást is végeztek a szakaszon, a mernyei állomást és az somogyaszalói peront szeptember elején adják majd át. Ha be akarnák zárni a vonalat, minek öltek volna bele pénzt?
Az augusztus elején bezárt tíz vasúti vonalon pedig előfordultak hasonló felújítások: egy nappal a bezárása előtt adták át például a felújított Nógrádszakál-Ipolytarnóc szakaszt, míg a csengeri állomás rekonstrukciója be sem fejeződött, mire megszűnt a személyforgalom.
Igyekszünk komolyan venni Lázár János miniszter úr szavait, miszerint a vasúti mellékvonalak augusztus 1-i bezárása egyfajta tesztüzem, decemberig tart, és utána mérleget vonnak, s úgy döntenek a továbbiakról. A Balassagyarmat és Ipolytarnóc közötti szakasz működtetésére több érvünk is van, például az, hogy a pálya egyik felén jelenleg is folyik teherszállítás, illetve, hogy nemcsak mi, de a határ túloldalán a szlovákok is szeretnék beindítani a személyszállítást
– mondta Csach Gábor, Balassagyarmat fideszes polgármestere.
Mivel Balassagyarmat történelmi vasúti csomópont, mi több, az 1919-es itteni felkelés, a Civitas Fortissima célja is részben a vasút visszavétele volt a várost elfoglaló csehszlovák erőktől, így az itteni polgárok az átlagosnál jobban kötődnek ehhez a közlekedési eszközhöz.
Még akkor is így van ez, ha az utóbbi időben lassúbbá és kényelmetlenebbé vált ez az utazási forma, ennek azonban szerinte részben az is az oka, hogy a MÁV és a közlekedésért felelős minisztériumok körül az utóbbi évtizedekben megfordult "szakemberek" sincsenek épp a helyzetük magaslatán, legalábbis nem vasútpártiak.
Nem született döntés arról, hogy „további mellékvonalakon kerülne sor közlekedési mód váltásra”, válaszolta a Népszavának az Építési és Közlekedési Minisztérium.
Szerintük augusztus elsejével nem mellékvonal bezárás történt, hanem közlekedési mód váltás, s egyetlen vonalon sem szűnt meg a személyforgalom, vonatok helyett buszokkal szállítják az utasokat. A tárca szerint nem egyes vonalak vagy vonalcsoportok, hanem a regionális vonalhálózat egészét illetően vizsgálják, hogyan lehet a leginkább üzembiztos, kiszámítható és fenntartható közlekedést biztosítani az utazóknak, ennek része a hónap elejétől 10 mellékvonalon érvényes közlekedési mód váltás is.
14 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Igazi hegyvidéki kirándulóvonat...! Swidnica amúgy is történelmi levegőjű hely...! :)
A lengyelek közel ennyiszer voltak fejlettebbek mindig, mint mi...! :)
Hááát Viktor, más az igéret és más az annak betartása! Ugye!?!?!?!
Új hozzászólás