Encrico Letta reformterve lehet, hogy nem fog tetszeni Orbánéknak.

Brüsszel visszafogná a támogatásokat, és ez nagyon rossz hír a költekező magyar kormánynakMTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán

Az Európai Bizottságnak készít reformtervet Enrico Letta, a Jacques Delors Intézet elnöke, hogy megerősítse a belső piacot, amiben fontos szerep jut a tagállami költségvetési kiköltekezések visszafogásának – írja a portfolio.hu. A tervezet szerint az állami támogatások jelentős egyensúlytalanságokat teremtenek a belső piacon és a tagországok között, veszélyeztetve a versenyt, valamint fokozva az „agyelszívást”  a gazdagabb országokban. 

Letta célja, hogy alapvető változást katalizáljon abban, ahogyan az EU vezetői ezt a gazdasági keretet felfogják és működtetik. Az egységes belső piac, az Európai Unió egyik sarokköve, éppen ezért korlátozzák az állami támogatások rendszerét is: az országok szabad versenye az ösztönzők folyósításával egyes vállalatok nem kívánt dominanciáját is kiválthatja.

Letta egyik úttörő javaslata az, hogy megkérdőjelezze az egységes piacról alkotott uralkodó elképzelést, amely szerint az csupán a szabad mozgást segíti elő. Bevezeti a „maradás szabadságának” koncepcióját, amelynek célja, hogy megfékezze a magasan képzett munkaerő kivándorlását a gazdaságilag kihívásokkal küzdő régiókból az erősebb gazdaságokba. Ezért kiegyenlítené az erőviszonyokat, pontosan úgy, ahogy a kohéziós források célja is az, hogy felzárkóztassa a kevésbé fejlett országokat. Így részben az állami támogatásoknál is nagyobb teret engedne a kevésbé gazdag tagállamoknak.

Azonban eleve nagyon visszavágná az engedélyezhető állami támogatások körét: szerinte ezeknek még inkább kivételnek kell maradniuk, mint szabálynak. 

A 2020-ban bevezetett ideiglenes válság- (és átmeneti) keretrendszer alapján jóváhagyott összes állami támogatás meghaladja a 760 milliárd eurót. Nem árt tudni, hogy ezek a támogatások elsősorban három országból érkeztek: Németországból 47,2 százalék, Franciaországból 22,6 százalék, Olaszországból pedig 7,7 százalék. Ezzel értelemszerűen nem tudták felvenni a versenyt az olyan kisebb gazdaságok, mint Magyarország. Ám az Orbán kormány is kivette a részét a dologból: 18,55 milliárd euróval támogatta a magyar cégeket, tehát erején felül kiköltekezett. Ezt jól láthatjuk, ha figyelembe vesszük, hogy 2022-ben csak 1,07 százalékát adta az EU GDP-jének, az elmúlt két és fél évben kifizetett állami ösztönzők pedig a tavalyelőtti magyar GDP 10,1 százalékának megfelelő összeget jelentenek. 

Az Európai Unióban továbbá a fiskális fegyelem további erősödésére számítanak,

miután visszavezetik a koronavírus-járvány óta felfüggesztett, a deficitre és államadósságra vonatkozó szabályrendszert, a stabilitási és növekedési paktumot (SGP). A megreformált javaslat célja az, hogy a tagállamok fenntartható adósságpályára álljanak, fokozatosan csökkentsék a költségvetési hiányt, miközben főként a zöldátállással kapcsolatos és a gazdasági ellenállóképességet javító beruházásokat támogatnak csak.

A januártól hatályos új rendszerben minden tagállamnak el kell készítenie egy 4, vagy 5 évre szóló költségvetési pályát (egyedi esetben ez 7 évre kinyújtható), amely mellett el kell köteleződnie, és amelyben bemutatja, hogy milyen adósságcsökkentési és reform intézkedéseket hajt végre a fenntartható adósság- és deficithelyzet érdekében, figyelembe véve a klímavédelmi, védelempolitikai és egyéb kihívásokat is.

Azoknál a tagállamoknál, amelyek meghaladják a 3%-os GDP-arányos deficitplafont, vagy a 60%-os adósságplafont, a Bizottság fog egy „személyre szabott”, azaz a tagállami helyzetre, az adottságokra és lehetőségekre figyelemmel lévő konkrét nettó költségvetési kiadási pályát „javasolni”. Ráadásul a ciklus végére 1,5%-os deficitet kell elérni, hogy egy későbbi esetleges gazdasági sokk esetén is legyen kellő mozgástér a fiskális élénkítésre.

Ahogy írtuk, a 6 százalék körüli 2023-as magyar költségvetési hiány már valószínűsíti, hogy a nyáron túlzottdeficit-eljárás indulhat Magyarország ellen, főként, hogy a 2024-es költségvetés 2,9 százalékos deficitcélja is nehezen elérhetőnek tűnik.

Forrás: portfolio.hu

17 hozzászólásarrow_drop_down_circle

csak úgy....
@Philip Marlowe: te kifizeted a vállalkozót aki nem tartotta be a veled kötött szerzödéseket?
Ilyen egyszerű!
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
csak úgy....
@Philip Marlowe: Ne ugass, hanem gondolkozz!Mi a faszért nem tudsz egy picit logikusan gondolkodni?...
Aki Én
@csak úgy...: mert végtelenül ostoba. Erről árulkodik minden egyes megnyilvánulása.
Ez nem megjátssza, ez tényleg nagyon buta.
percsi
"A januártól hatályos új rendszerben minden tagállamnak el kell készítenie egy 4, vagy 5 évre szóló költségvetési pályát (egyedi esetben ez 7 évre kinyújtható), amely mellett el kell köteleződnie, és amelyben bemutatja, hogy milyen "adósságcsökkentési" és reform intézkedéseket hajt végre a fenntartható adósság- és deficithelyzet érdekében..."
Adósságcsökkentés: 01.02-n 860 milliárd forint kölcsön!
A magyar államadóság az elmúlt 13-14 évben folyamatosan nőtt, 2023 közepére 52,7 ezer milliárd forintra.
És ennek páran örülnek, tapsolnak, izgalommal várják, hogy a Német, Francia, olasz adófizetők pénzét is letudják nyúlni!
izéke
Ki nem szarja le,hogy mi nem tetszik orbánnak? Ha nem tetszik neki,hát lépjen ki és cuppanjon rá putyinra gőzerővel
Péter2
@KisTehen: Azt már4 megoldották , nem az unió adja a pénzt , hanem a nettó befizető országok , mert érdekük , hogy a ruszki horda ne tudjon Európa közepe fele benyomulni , amúgy ez nektek is hatalmas érdek , sőt !
Lepényleső
A közpénz magánosítását,lopását,hűtlen kezelését,ortodox számolását,stb.,
hallotta már valaki,hogy költekezésnek nevezték volna?

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.