Eddig az volt az elfogadott tudományos álláspont, hogy a rovarok szerény tanulási képességekkel és rugalmassággal rendelkeznek. Most azonban ennek ellenkezője derült ki a focizó méhek által a Queen Mary Egyetem kísérletében.
Az eddigi kutatások során a rovaroknak olyan feladatokat adtak, amelyekkel a természetben is szembesülhetnek, most azonban kifejezetten olyan kihívások elé állították őket, amikkel különben nem kerülnének szembe.
A kísérletben a rovaroknak egy apró golyót kellett eljuttatniuk egy bizonyos helyre, hogy élelmet kapjanak. Ehhez a méheket először arra tanították meg, hogy megtalálják a “pályán” elhelyezett gömböket.
Az élőlényeket ezután három csoportba osztották: az elsőbe olyanok kerültek, melyek egy előre betanított poszméh “gólszerzését” nézhették végig; a másodikba olyanok, melyek úgy jutottak táplálékhoz, hogy előtte egy mágnes segítségével irányították a labdát a megfelelő helyre; a harmadikba pedig azok, melyek már eleve a célnál találták a golyót, mellette pedig a jutalmat.
Az elemzés kimutatta, hogy azok a rovarok tanulták meg a leghatékonyabban a trükköt, melyek az első csoportba kerültek.
Olli J. Loukola, a kutatás vezetője szerint az első csoportba soroltak néha egészen más módon oldották meg a feladatot. Ez azt jelenti, hogy ez élőlények nem csupán ellesték társaiktól a technikát, hanem finomítottak is rajta, ami elképesztő rugalmasságról árulkodik.
4 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Új hozzászólás