Szerintük ugyanis nem a tanárok polgári engedetlensége ássa alá a diákok törvénytiszteletét, hanem az a magatartás, amely nem tiszteli az írott normákat, és saját kénye-kedve szerint alakítgatja a törvényeket, mint például az alkotmány garantálta alapjogot a sztrájkra.
Az Eduline.hu cikke szerint nyílt levelet írt a Magyartanárok Egyesülete választmánya nevében Arató László, a szervezet elnöke Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárnak.
Fotó: Illusztráció/Facebook/PDSZ
Múlt héten ugyanis Maruzsa egy levélben arra figyelmeztette a tanári szakszervezeteket, hogy a polgári engedetlenség "jogszabályellenes magatartás, a tanulók erkölcsi értékrendjét negatívan befolyásoló, törvénytelen kezdeményezés”.
Az államtitkár azt is leírta többek közt, hogy "milyen erkölcsi alapokon állnak a tanítani és tanítanak azok a pedagógusok, akik önmaguk sem tartják be a rájuk vonatkozó szabályokat”, és szerinte az írott normák figyelmen kívül hagyása a "kialakult értékrenddel nem rendelkező diákokat" arra ösztökélheti, hogy a jövében "mérlegelés tárgyává tegyék, milyen iskolai előírásokat kell betartaniuk és melyeket sem”.
Maruzsa államtitkár levelét itt lehet elolvasni:
Erre válaszul született a nyílt levél, amely így kezdődik:
„Tisztelt Maruzsa úr, ön téved. Nem a tanárok polgári engedetlensége ássa alá a diákok törvénytiszteletét és erkölcsi értékrendjét. Az írott normák, a törvény tekintélyét az a magatartás ássa alá, amely kénye-kedve, saját pillanatnyi érdekei szerint alakítgatja a törvényt. A jogkövető magatartást az lehetetleníti el, hogy a hatalom a (valóságos) sztrájk jogát, ezt az alkotmány biztosította alapjogot megvonja a tanároktól, s ezzel polgári engedetlenségre kényszeríti őket”
– így indul Arató László nyílt levele, amelyet az Eduline szerkesztőségének is eljuttatott.
Arató a levélben arra is kitért, hogy szerinte a törvény tekintélyét az ássa alá, hogy a kormányon lévők olyan nemzeti alaptantervet (NAT) vertek keresztül (például magyar nyelv és irodalomból), amelyet mind a Magyar Tudományos Akadémia illetékes osztályai, mind az állami egyetemek oktatói, mind pedig a szakmai civilszervezetek kártákonynak minősítettek és ellenezték a bevezetését.
A NAT-ot és az érettségi rendeletet ráadásul még a kormány által létrehozott lojális szerv, a Nemzeti Pedagóguskar magyar tagozata is bírált.
"A valódi szakmai és társadalmi egyeztetés nélkül hozott oktatásügyi jogszabályok aláássák a jogkövető magatartást és a tiltakozás irányába terelik a tanárok morális példaadásának lehetőségét. Arra kényszerítik őket, hogy erkölcsi tartásukat és szakmai elkötelezettségüket ellenállás, passzív vagy aktív rezisztencia formájában fejezzék ki”
– olvasható a nyílt levélben.
Arató László azt is leírta, hogy az írott normák figyelmen kívül hagyása nem fogja a diákokat arra ösztönözni, hogy mérlegeljenek az iskolai szabályok tekintetében, mit fogadnak el és mit nem, ebben téved Maruzsa.
"Ön azt állítja, hogy „[a]z írott normák figyelmen kívül hagyása jó eséllyel arra ösztönzi a kialakult értékrenddel még nem rendelkező diákokat, hogy a jövőben mérlegelés tárgyává tegyék, milyen iskolai előírásokat kell betartaniuk, és milyeneket nem”. Nem, ön téved, erre az elítélendő iskolai és állampolgári magatartásra, a törvény iránti tiszteletlenségre és a szabályok kijátszásra a felelőtlen törvényalkotás, a jog kormányzati lejáratása ösztönöz. Másfelől az iskola és a tanár tekintélyét nem a polgári engedetlenség, hanem a megalázó fizetések és az ebből részben következő kontraszelekció rombolja”
– zárul a levél.
3 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Új hozzászólás