Az autósiskolákba jelentkezők száma felére esett vissza a drágulás miatt, egy szakmai szervezet szerint. A gazdasági szempontból fontosabb C,D,E kategóriákban még rosszabb a helyzet.
Drága a jogsi, nem is kell senkinek. Forrás: Pixabay
Az, hogy valaki a nulláról indulva kezébe vehesse jogosítványát, ma nagyjából 400-500 ezer forintba kerül akkor, ha nem bukik meg például a forgalmi vizsgán, és nem kell pótórákat vennie, vizsgadíjat fizetnie. Szakemberek szerint a minimálisan szükséges, harminc óra oktatóval vezetés nem elég a sikeres vizsgához, minimum 45-50 órával érdemes számolni – írja a Pénzcentrum.
Decemberben a KSH adatai szerint átlagosan 304 510 forintba került egy autóvezetői tanfolyam Magyarországon, ami 23,1 százalékkal több, mint egy évvel korábban. 2021 végén még csak valamivel több mint 247 ezer forintot kóstált a tanfolyam.
2020 végéhez viszonyítva ennél is keményebb a drágulás. Akkor 216 300 forint volt egy tanfolyam átlagosan, tehát ma már majdnem 41 százalékkal kell érte többet fizetni. 200 ezer forint alatt utoljára 2019 decemberében lehetett tanfolyamot végezni, akkor 197 690 forint volt az átlagár, ehhez képest 54 százalékos lett a drágulás.
A brutális áremelkedést az autósiskolák a tanulók számában is megérzik – számolt be a Pénzcentrumnak Jovánovics János, a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének elnöke. Az utóbbi időben mintegy felére csökkent a jelentkező diákok száma, sokaknak okoz nehézséget kifizetni a jogsiszerzést.
A gazdaság szempontjából fontos nagy kategória pedig "szinte teljesen leült", a statisztikák szerint mintegy 80 százalékkal kevesebben jelentkeznek C-s és D-s jogsit tenni, mint korábban.
Ha nem támogatná az állam, akkor nagyon kevesen tudják saját zsebből kifizetni, mert horribilis összeg. Viszont nagy szükség lenne rá, hiszen például a helyközi közlekedésben néhol nem tudnak már járatokat kiállítani. Hiába van új busz, ha nincs, aki vezesse
- magyarázta Jovánovics, aki szerint ugyan dicséretes, hogy az állam 25 ezer forinttal támogatja a fiatalok jogosítványszerzését, de ez "nem tétel" a mostani árak mellett.
Jovánovics szerint reális a KSH adatközlése, de ebben az alapköltségek vannak benne: csak a tanfolyamot és a minimálisan szükséges, 30 órás vezetési óraszámot tartalmazza, viszont nem csak ezt kell kifizetni, mire valaki eljut a nulláról a jogosítványig. A vizsgadíj sincs benne, az is 35 ezer forint, nincs benne az egészségügyi tanfolyam, az ottani vizsga sem.
A statisztikák szerint ráadásul az alap vezetési óraszám sok esetben nem is elegendő a sikeres vizsgához. Általában 45-50 órányi vezetés hozza a vizsga eredményességét – magyarázta a szakember, tehát a diákoknak nagyjából 15-20 órát még rá kell számolni, ha elsőre át szeretnének venni a forgalmi vizsgán. Ami viszont elég zsebbe nyúlós, mert a költségek növekedésével az oktatóknak meg kellett emelni az óradíjakat.
Minden költség emelkedett, magasak az autójavítási díjak, az üzemanyagárak, így elkerülhetetlen volt az áremelés. Átlagosan 7500 forintba kerül ma egy óra vezetés, de ez térségenként eltérő lehet, Budapesten általában ennél drágább. Úgyhogy mire a tanuló eljut a sikeres vizsgáig, az a már említett, 45-50 órával számolva akár 375 ezer forint is lehet – és ez csak a vezetési órák költsége – sorolta az elnök, aki úgy számol, hogy
manapság mire valaki eljut a nulláról a jogosítványig, az 500 ezer forint feletti összegbe kerülhet. És akkor még nem számoltuk bele a bukást és az azzal járó költségeket, ami azért nagy arányban előfordul.
Korábban a Kreszprofesszor néven ismert Pető Attila is arról beszélt, hogy a tanulók töredékének elégséges a minimális, 30 óra vezetés ahhoz, hogy sikeresen levizsgázzon. Budapesten szerinte jellemzőbb, hogy 40-60 órát vezetnek a diákok, de van aki 80-at vesz, mielőtt nekifutna a vizsgának. Ha pedig valaki megbukik, akkor 5 órát minimum vezetnie kell még az oktatóval, újabb kb. 40 ezer forintért, és a vizsgadíjat is megint ki kell csengetnie. Márpedig ilyen tanulóból viszonylag sok van, a szakértő emlékeztetett, hogy a statisztikák szerint a forgalmi vizsgák kb. fele bukással végződik.
Kérlek, mond, hogy nem kalapban vezetsz!
Apám egyre tanított meg a sok közül, hogy "Fiam, vigyázz azokkal, akik kalapban vezetnek."
És igaza volt a faternak!
Köszönöm, fater, ezt az örök időkre szóló bölcsességet!