A brutális infláció a húsvétot sem kíméli, gyakorlatilag luxuscikké vált a sonka.
Az öt-tíz évvel ezelőtti, minőségében sokszor kritizált, olcsó húsvéti pácolt kötözött lapockasonka a múlté, írja a Világgazdaság. Az alacsonyabb kategóriában előfordul az éves alapon 40 százalékos árnövekmény is, a prémiumszegmensben pedig az árduplázódás.
Az elmúlt öt évben a gyártók és a szakmai szervezetek nagyon erős kampányba kezdtek az olcsó, gyenge minőségű sonkák ellen, így egyre kisebb szerepet kaptak a kiskereskedelmi üzletek kínálatában. Helyükbe sokféle, jobb minőségű és drágább termék került. A Világgazdaság körképéből kirajzolódott, hogy a jelenlegi igényekhez mért, átlagos árszint kilónként 2800–3200 forint között mozog. Találtunk persze az Auchanban Pápai terméket 2390-ért, a Tescóban füstölt főtt Kaisert ugyanennyiért, a Lidlben kötözöttet 2199-ért lehet kapni, de a tarja, a combsonka vagy a dió már mind drágább volt.
Fotó: 123RF.com
A füstölt termékek szinte mindenhol 3000 forint felett kezdődtek, a prémiumkategória pedig 4000. (A piacokon ennél minimum 500 forinttal magasabb árakkal találkozni kilónként.) A prémiumtermékek azonban csalókák, hiszen ott nincs darabolás, egy-egy malac vagy disznó sonkáját egészben kínálják, így a végösszeg, mérettől, súlytól (izomszövettől) függően 20-24 ezer forintig is elmehet.
Ebben a kategóriában tavalyhoz képest duplázódás látszik, de az is lehet, hogy azért, mert a hiperekben és szuperekben a prémiumkategória viszonylag újnak számít, nem nagyon volt olyan gyártó, aki a hiperek elvárásainak megfelelő csomagolásban forgalomba hozott volna a termelőihez hasonló minőségű terméket. Így a korábbi egy-két évben bevezető árakat alkalmaztak a prémiumszegmensben a gyártók. Van persze a csemegepultban is sonka, a szokásos füstölt csülök, ennek 10 dekánként van beállítva az ára, 199 és 299 forint között mozog a boltokban – bár ez nem összehasonlítható termék, tekintettel arra, hogy a diszkontok nem működtetnek hagyományos csemegepultot.
Arról, hogy mi a helyzet a húsvéthoz tartozó többi slágertermék, a zöldségek, a tojás és a csoki nyúl helyzetében, a Világgazdaság cikkében olvashatnak.
22 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Új hozzászólás