A hétfői, 430 kilométeres szelektíven nem kis meglepetésre a — reggel a 33. helyről induló, így a nap folyamán rengeteg előzésre kényszerülő — holland Frans Verhoeven bizonyult a leggyorsabbnak, aki 2. részsikerét aratta a 2009-es Dakaron. Street kiesett; Lopez, Coma és Despres ismét egymásra találtak. Hétfőn a 3-ból az 1., bivalyerős Atacama sivatagi szakasz várt a 2009-es Dakar rali mezőnyére, egészen pontosan a La Serena és Copiapo közti, 449-esnek tervezett, ám végül 430 kilométeres etap (az utolsó 20 kilométer nagyon lágy homokos részt a szervezők kihúzták az így is tekintélyes napi programból). Kijutott ezúttal is minden jóból a versenyzőknek: roppant gyors, kiváló reflexeket igénylő részek, szűk hegyi utak, puhahomokú dűnék, és rengeteg — kiváló navigációs készséget igénylő — off-track szakasz egyaránt helyet kaptak a hétfői menüben. Nem hiába, mindig is tudták használni a fűszereket a Dakar rendezői…Szomorú szenzációval kezdődött a 9. versenynap a 2009-es Dakaron, ugyanis a motorosok versenyében 4. helyen álló Jonah Street, aki szakaszt is nyert és sokáig 2. volt Coma mögött, sérülés miatt nem tudott rajthoz állni a 9. szakaszon, azaz a verseny feladására kényszerült. Street már előző este, az Eurosport kamerája előtt elmondta, hogy a vasárnapi napon méreteset esett, és megsérültek a csuklói, ami miatt képtelenné vált megtartani motorját, ezért kényszerült hát visszalépni a további küzdelmektől a szimpatikus amerikai. Nem volt hát kérdés, hogy a hétfői nap végén új 4. helyezettet avat a motorosok mezőnye az összetett versenyben (hiszen kiesése előtt Street állt ebben a pozícióban), ám arra azért talán kevesen merték volna feltenni a családi házat, hogy nem más, mint a hazai pályán versenyző chilei KTM-es, a szakasz előtt még a 7. helyen álló, Francisco Lopez lesz a megüresedő hely örököse. hirdetés // Az a Francisco Lopez, aki az első napot közel másfél órás hátránnyal, a 130. helyen zárta! Sok mindent elmond Lopez eddigi fantasztikus teljesítményéről, hogy jelenleg két órán belül tartózkodik az összetettben, az éllovas Marc Comához képest, azaz az első szakasz óta összesen mintegy fél órát vesztett csupán a spanyol fenoménnel szemben, kevesebbet, mint bárki más a mezőnyben. Sajnálhatja is rendesen a chilei, hogy a Dakaron nem lehet mínuszolni, és egy rosszul sikerült napot elegáns hárompontossal a szemetesben landoltatni, ez esetben ugyanis mindössze fél óra lenne a hátránya Comával szemben, így viszont a négyszerese. De ha már ennyire megdicsértük a chileit, akkor ne feledkezzünk el egy-két dicsérő szót szólni az összetettben vezető spanyol KTM-es, Marc Comáról sem, bár tulajdonképpen ezt már meg is tettük azzal, hogy az imént emlegetett chilei motoros, Lopez remek teljesítményére is mintegy Comához viszonyítva hívtuk fel a figyelmet, amikor azt taglaltuk, hogy ő az első szakasz eredményét leszámítva CSAK félórával volt lassabb a spanyolnál, kevesebbel, mint bárki más a mezőnyben. Hát, valljuk be, ennyire uralja jelenleg Coma a versenyt, hogy ha fél órával (ami azért még a Dakaron sem mondható kevésnek) gyorsabb valakinél a mezőnyben, akkor már szemrebbenés nélkül nyúlunk a “csak" kifejezéshez. Marc Coma vasárnap, és hétfőn bebizonyította, hogy nemcsak a leggyorsabb, de roppantul okos is tud lenni, ha kell. A pihenőnapig hihetetlenül erős tempót diktált a spanyol, és a 7. szakaszig több mint másfél órás előnyt gyűjtött össze legnagyobb riválisával, a címvédő francia, Cryil Despres-vel szemben. Akiről a jelek szerint nagyon jól tudja Coma is, hogy első héten tapasztalt komoly nehézségei, és emiatt összeszedett tetemes hátránya ellenére is, továbbra is ő, a címvédő Despres a legkomolyabb kihívója, ő az egyetlen igazán komoly, olyan mérce a spanyol számára, aki hosszútávon is tartani tudja szélvészgyors tempóját, sőt — problémamentes napjain — még akár túl is képes szárnyalni azt, elvégre 2005-ben és 2007-ben sem véletlenül nyerte meg a versenyt spanyol riválisa előtt. Épp ezért merem azt állítani, hogy Coma nemcsak borzalmasan gyors, de talán az egyik legokosabb versenyző is a mezőnyben: mert felismerte (pontosabban a csalóka látszat ellenére nem feledte), hogy ki az, akire igazán oda kell figyelnie az összetettben, és a pihenőnap utáni vasárnapi és hétfői napon semmivel sem tett többet annál, minthogy szépen kézen fogta ezt a francia embert (Despres-t), és végigkísérte őt a célig — csak, hogy nehogy megijedjen a kis gall egyedül a nagy, csúnya sivatagban. Despres vasárnap két perccel később, hétfőn két perccel előbb rajtolt el a soros szakaszra, mint Coma, tehát a két közös befutó azt jelentette a spanyol számára, hogy pontosan semmi sem változott Despres-vel szembeni előnyét illetően az összetettben, leszámítva egy kicsinyke, ámde egyre inkább jelentékenyebb tényezőt: két nappal közelebb kerültek a Jó Levegőhöz (ez Buenos Aires spanyol jelentése), azaz újabb 1186 kilométerrel közelebb került a spanyol a végső győzelem kapujához. Coma és Despres amúgy egy 3. hű társra is szert tettek az elmúlt két napban, ugyanis a chilei Francisco Lopez is mindkét szakaszon az elmúlt 3 év motoros Dakar-győzteseivel masírozott az aktuális célba, ő is pontosan tudja hát, melyik vonatra érdemes jegyet váltani. Elméleti szinten persze valószínűleg sokan birtokolják ezt a tudást, csakhogy egy a bökkenő: egy dolog tudni, hogy melyik a jó sor, és egy teljesen másik menni is vele, tartani is annak bődületes tempóját. Gyorsaság, és intelligencia együtt kell tehát természetesen ahhoz, hogy valakinek esélye legyen a Dakaron a végső győzelem megszerzésére, amire az eddigi leggyorsabb-legokosabbnak, a versenyt vezető Marc Comának van jelenleg a legnagyobb esélye, akinek több mint egy óra az előnye a 2. helyen álló francia yamahás, David Fretigne, és több mint másfél óra Despres előtt. Fretigne amúgy remekelt hétfőn, és mindössze egy valaki volt, aki még nála is gyorsabban tudta teljesíteni a bivalyerős napi szakaszt, méghozzá a holland KTM-es, Frans Verhoeven, aki immár 2. szakaszgyőzelmét aratta ezzel az idei Dakaron, és Puerto Madryn után, a copiapoi célba is első idővel robogott be, amivel összetettben felzárkózott a 8. helyre. A magyar Dési János a 46. lett a hétfői szakaszon, összetettben pedig a dicséretes 34. helyen áll. A verseny állása 9 szakasz után: 1. Marc Coma (spanyol, KTM), 2. David Fretigne (francia, KTM): 1ó. 4p. 38mp.h., 3. Cyril Despres (francia, KTM): 1ó. 34p. 38mp.h., 4. Francisco Lopez (chilei, KTM): 1ó. 59p. 19mp.h., 5. Jordi Viladoms (spanyol, KTM): 2ó. 8p. 57mp.h., 6. Helder Rodrigues (portugál, KTM): 2ó. 9p. 26mp.h., 7. David Casteu (francia, KTM): 2ó. 11p. 18mp.h., 8. Frans Verhoeven (holland, KTM): 2ó. 17p. 18mp.h., 9. Pal-Anders Ullevalseter (norvég, KTM): 2ó. 21p. 52mp.h., (…) 34. Dési János (magyar, KTM): 9ó. 5p. 43mp.h.

Forrás: motor-sport.hu
RSS tartalom, A cikket automatikus RSS rendszer küldte be, amely egy híroldal összes cikkét posztolja a Propeller.hu oldalára. A más híroldalak által feltöltött tartalmak nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját, ezek valóságtartalmát nem áll módunkban ellenőrizni.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.