Trélerre rakták csütörtök délután és Budapestre szállítják az egyik régi villamost Debrecenből. Az FVV típusú szerelvény egy ideig nosztalgiajáratként közlekedik majd a fővárosban. A sárga villamos 1983-ig Budapesten járt, utána vitték le Hajdú-Bihar megyébe.
Forrás:
hvg.hu
RSS tartalom,
A cikket automatikus RSS rendszer küldte be, amely egy híroldal összes cikkét posztolja a Propeller.hu oldalára. A más híroldalak által feltöltött tartalmak nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját, ezek valóságtartalmát nem áll módunkban ellenőrizni.
Még emlékszek arra az időszakra, amikor ezeket a járműveket vonatkon ún. vasúti pőrekocsik igénybevételével vitték Debrecenbe. Annak idején egy hosszú vázú négytengelyes vasúti pőrekocsin egy teljes háromrészes csuklós motorkocsi kényelmesen elfért.
A vonatokat villamos vontatással továbbították, tehát a környezetszennyezés ki volt zárva.
Arra lennék kíváncsi, ki volt az a szállítmányozási "zseni" akinek ez az elrugaszkodott ötlete támadt, hogy közúton, nagyteljesítményű belsőégésű motorral hajtott, jelentős füstgázemissziót okozó vontatóval továbbított trailerrel kínlódják vissza Budapestre ezt a csuklós villamos motorkocsit?
Hol vannak ilyenkor a mindenbe beleszóló de - a tapasztalatok szerint kizárólag a botránykeltésen kívül - semmihez nem értő (sötét) zöldek?
Úgy mellékesen a Budapest_Szolnok_Debrecen_Nyíregyháza_Záhony vasúti fővonalon a tehervonatok is az út jelentős részén 100km/ó sebességgel közlekednek.
Hol van ehhez képest a túlérő szállítmánnyal - biztonsági szempontok miatt - csigalassúsággal vánszorgó trailer sebessége? Amely miatt a közlekedés teljes útvonalán az ilyenkor szokásos forgalomlassítással járó biztonsági intézkedéseket foganatosítani?!
A logikus az lett volna, hogy Debrecen állomáson bevagonírozzák a járművet, Budapesten pedig a Budapest Déli pu. területén még mindig megtalálható GANZ iparvágányra átemelve azt a saját lábán lehetett volna továbbítani a BKV villamos hálózatán a kijelölt fenntartási telephelyre. (Kocsiszínbe).
Lehet hogy ez utóbbi megoldás túlzottan logikus- és költségkímélő módszer lett volna?
Úgy mellékesen a "zöldeket" az egész világon a nagy replőgépgyárak, olajvállalatok, vegyigyárak és egyébb környezetromboló tevékenységet folytató cégek pénzelik. Ez köztudott.
A régi "fapados" villamos kocsik egyfelől elavultak voltak, másfelől kicsi volt a befogadóképességük a megnövekedett utazási igényekhez.
Átmeneti megoldásként az FVV szakemberei régi "fapados" kocsikból alakítottak át új járműszerkezet létrehozásával csuklós villamos motorkocsikat, amelyeknél a két kocsiszekrény között volt egy közbenső kocsiszekrény tag, ezáltal némileg nőtt a befogadóképesség, emellett modern a kornak megfelelő külsőt és belsőt is kapott a jármű.
Két variációban készültek ezek a járművek, az egyik esetében csak a menetirány szerinti jobb oldalon voltak ajtók - hasonlóan az autóbuszokhoz - és csak egy vezetőfülkéjük volt.
Ezek hátránya az volt, hogy csak egy irányban közlekedhettek és a visszafordításukhoz a végállomásokon ún. "hurokvágányokra" volt szükség.
A második sorozat már kétvezetőfülkés volt mindkét irányban közlekedhetett és mindkét oldalon ajtók voltak rajta.
Emlékeim szerint az egyvezetőfülkés járművek elsősorban az újpesti viszonylatokban pl. 14-es közlekedtek.
A kétvezetőfülkés járművek pedig a 28-as és a 37-es viszonylatokon.
A járművek nagyon szépek voltak, azonban - mivel a régi villamos berendezések felhasználásáhval készültek - a menetdinamikájuk csapnivalóan rossz volt.
Amikor az ipar elkezdte gyártani a GANZ-MÁVAG és a GANZ villamossági művek kooperációjában a maga idejében igen korszerű csuklósvillamosokat az "ipari csuklósokat" (ICS) ezek a járművek már rohamosan elavultak, mivel a már említett menetdinamikájuk miatt nehezen volt illeszthetőek az alaptípusnak számító szintén a GANZ gyárak által gyártott régebbi de nagyszerű "UV" kocsik és az új "ICS" kocsikkal való üzemeltetéshez.
(Az ICS"-k kettesével kapcsolva vitték a COMBINO-k megjelenéséig a nagykörút forgalmát.)
Viszont - mivel jó műszaki állapotban voltak - kár lett volna leselejtezni azokat, ezért a...
Viszont - mivel jó műszaki állapotban voltak - kár lett volna leselejtezni azokat, ezért át lettek állomásítva a vidéki közlekedési vállalatokhoz, amelyeknek a járműparkja még ezeknél is avultabb volt a '80-as évek elején.
Jutott belőlük Debrecenbe és Szegedre egyaránt. Szegeden még pár évvel ezelőtt üzemeltették őket.
Valószínűleg még fellelhető belőlük néhány példány, amelyeket jó lenne az utókjornak megmenteni.
Sajnos a villamos kocsik esetében is igaz volt a régi járművek leselejtezése úgy, hogy az utókor számára nem őriztek meg - vagy csak igen keveset - valamennyi járműsorozatból.
Villamoskocsi skanzen Hazánkban egyedül Szentendrén található, ahol néhány nagyszerű szakembernek az álkdozatos munkájával azért skerült megőrizni néhányat a régmúlt idők villamos járműveiből.
Sajnos már sokan nincsenek ő közülük az élők sorában.
Éppen ezért örvendetes, hogy újra fog közlekedni a nosztalgia "Bengáli"
(Ez volt a beceneve ennek a járműsorozatnak.