A jelenleginél szigorúbb előírásokat javasol a téligumi-használatra a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) a közlekedésbiztonság érdekében.

Morenth Péter, a HTA ügyvezető elnöke háttérbeszélgetésen, kedden Budapesten azt is elmondta, hogy a gumiabroncs-gyártókat tömörítő szervezet erről egyeztetést kezdeményezett a kormánnyal.

Hozzátette: a szövetség üdvözli a fővárosi önkormányzat rendeletét, miszerint kötelező lesz a budapesti taxik számára a téligumiabroncs-használat idén október 15-től, de szerinte ezt a teljes autóstársadalomra ki kellene terjeszteni, vagy legalábbis szigorítani kellene az előírásokon.

Rámutatott ugyanakkor: a taxisok többsége eddig is használt téligumit, ezért a rendeletnek nem lesz számottevő forgalomnövelő hatása.

Becslésük szerint tavaly az autósok 40 százaléka nem téligumival közlekedett. Arról nincs pontos adat, hogy a nem megfelelő (téli-)abroncs használata hány balesetet okozott.

A szövetség becslése szerint a gumiabroncs-iparág tavalyi belföldi és exportértékesítésének értéke 365 milliárd forint volt. A szegmens a bruttó hazai termék (GDP) 2-3 százalékát adja évente. Az iparágban foglalkoztatottak száma Magyarországon közvetlenül 5000 fő, közvetve 10-15 ezer embernek adnak munkát.

A piac 80 százalékát lefedő hét hazai tagvállalat - Apollo Vredestein, Bridgestone, Continental, Goodyear-Dunlop, Hankook, Michelin, Pirelli - tavaly 1,99 millió gumiabroncsot adott el az országban.

Rábai Dániel, a HTA elnöke, a Continental ügyvezető igazgatója szerint a téligumik használata 5 százalékkal nő az idén részben a tervezett kommunikációs kampányuk eredményeként. Tájékoztatása szerint a kereskedőknél tavalyról felhalmozódott nyári készletek miatt a gyártóknál az év első hat hónapjában 1,3 millióról 10,1 százalékkal esett vissza a személyautókra eladott  gumiabroncsok száma Magyarországon, míg Európában 6 százalékos csökkenést mutattak ki június végéig. A teherautó-gumik piacán a szakember szerint kétszámjegyű növekedés tapasztalható, de kényszervásárlásokról lehet beszélni, elsősorban a korábban visszatartott vásárlások miatt.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association-HTA) két éve alakult az iparág törvényes érdekeinek képviseletére.

10 hozzászólásarrow_drop_down_circle

vukkocska
És ha október 15-én 20 fok lesz? Mert a téli gumit 7 fok alatt ajánlatos felszerelni, az felett nem tesz jót az autónak. Csak nincs most valami gumis span, aki bejelentkezett? Csak nem jön a gumimutyi? Én például nem közlekedem az autómmal télen, 7 fok alatt, miért is kellene gumit cserélnem?
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
Dr.luigilongo60
Aki balfék,az szöges gumival is az árokba hajt,a profi meg eljár télen nyárival is.

Én nem tapasztaltam egetverő különbséget,a téli talán szűz hóban egy kicsit jobb de azon ritkán közlekedik az ember.
Sokkal több múlik a vezetőn,mint a gumin,az tuti. és azon,hogy ismerje az autója képességeit,hogy mikor mit tehet meg vele és mit nem.

Láttam olyant,aki téli gumival megpróbált felmenni egy meredek emelkedőn, mert azt hitte,hogy a terepjáró az majd megmutassa a magyarok Istenét.
Oszt visszacsúszott és pár autót összetört.
kkalman
@Dr.luigilongo60: A másik profi meg nyáron télivel. Ha vér profi, akkor mindig meg tud állni akármilyen út van alatta. És ha nagyon ügyes, akkor a téli gumi sem kopik nála jobban, mint a nyári gumi.
tivoli
Egyértelmű: télen téli gumival, nyáron nyári gumival. Ennek megértéséhez autó se kell.
varrólány
Igazuk van időben be kell jelenteni, ezt: + 40 fokban.
kkalman
@Dr.luigilongo60: Én mondjuk a téli gumi nyári használatára értettem azt, hogy minden úton meg tud állni. A videón látott kaposvári utcán csak a hólánc tudna segíteni. Talán...

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.