A BKK beperelte a német céget, amely a rendszert létrehozta volna, számításaik szerint 2023-ban lehet ítélet.
A Népszava cikke szerint még egy évig biztosan a helyükön fognak maradni a Deák téri metrómegálló egyelőre semmire sem jó beléptetőkapui. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a lapnak azt válaszolta, hogy a kapuk leszerelése és elszállítása olyan összetett műszaki feladat, amihez csak a hármas metróvonal felújításának befejezése után lehet hozzáfogni.
A Budapesti Közlekedési Központ elektronikus jegyrendszeréhez kapcsolódó beléptetőkapuk a Deák Ferenc téri metróállomás Sütő utcai kijáratánál Budapesten 2017. augusztus 30-án. Fotó, címlapkép: MTI Fotó: Balogh Zoltán
A beléptetőkapukat 2017 nyarán helyezték ki, és először nyitott állapotban tesztelték azokat, de a BKV eredetileg azt ígérte, hogy 2018 nyarától már záródni fognak a kapuk (vagyis már működni fognak). Ebből aztán végül nem lett semmi, mint ahogy a többi metrólejáratnál sem, amelyekhez összesen 810 ilyen kaput telepítettek volna.
A cikk szerint ezek a Deák téri beléptetőkapuk még annak a fővárosi elektronikus jegyrendszernek a részét képezték volna, amelybe még a Vitézy Dávid vezetésével felállított BKK kezdett volna bele 2010-ben, és amelyet a legelső tervek szerint 2013-ban adtak volna át.
Az elektronikus jegyrendszer tervezésére, kiépítésére, üzemeltetésére 91 millió euróért (28 milliárdért) 2014-ben vállalkozott a német Scheidt & BAchmann (S&B), a BKK végül 2018 novemberében, bankgarancia hiányára hivatkozva szüntette meg a céggel a megkötött szerződést.
Tarlós István korábbi főpolgármester akkor azt nyilatkozta, hogy a BKK félrevezette őt, Dabóczi Kálmánt menesztette a BKK vezérigazgatói posztjáról, és feljelentést is tett (ezt megtette a Liberálisok és a DK is), viszont a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda (KR NNI) tavaly októberben bűncselekmény hiányában megszüntette az eljárást.
A cikk szerint a beruházásra költött közel 10 milliárd forintból mindössze 585 millió forint a hasznosítható elemek értéke, amely az S&B által leszállított kettő szerverpark hardver- és szoftver-elemeiből áll.
A BKK tavaly beperelte az S&B-t, az indoklás szerint a cég a projekt hét fázisából csak négyet teljesített, a rendszer pedig sosem működött, a megvásárolt jegyleolvasók, kapuk nagy része azóta is raktárban porosodik.
A Népszava a fővárosi közlekedési cégnél megkérdezte, hogy hogyan áll jelenleg a per. A cég válasza szerint 2021 szeptemberében adták be a keresetet "a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara választottbíróságához a meghiúsult jegyrendszer kapcsán a Scheidt & Bachmann GmbH-val szemben. A választottbíróság megalakult. Az ítélet 2023-ban várható. Az eljárásra vonatkozó titoktartási követelmények miatt azonban további információt nem adhatnak a perrel kapcsolatban" – olvasható a cikkben.
A BKK azt is megírta, hogy továbbra is elkötelezettek a fővárosi közlekedés "korszerűbb és kényelmesebb, mindenki számára elérhető megoldásainak megteremtésében", ezért is vezették be a Budapest Go applikációt, melyen keresztül elektronikus jegyeket, bérleteket és időalapú jegyeket is lehet vásárolni.
"Csakhogy ez messze nem az, amit korábban ígértek. Az e-jegy az utazási egyenleget elektronikusan, központi elszámoló rendszerében tartotta volna nyilván, az ott vezetett számláról vonta volna le az igénybe vett szolgáltatás ellenértékét. A papíralapú bérletigazolványt plasztik közlekedési kártya váltotta volna fel, a díjfizetés pedig valóban időalapú lett volna, vagyis annyit vontak volna le az egyenlegből, ahány percet a járművön töltött az utas" – írja a Népszava.
14 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Rajta volt az ügyön, de mint tudjuk a magyar igazságszolgáltatás szelektíven dolgozik: évek óta dobálják az aktákat
"A főpolgármester azt is leírta a posztjában, hogy vizsgálóbizottság, a BKK új vezetése és a hatóságok is dolgoznak azon, hogy kiderüljön, az előző városvezetés politikai felelőssége mellett kiket terhel büntetőjogi felelősség. "És, hogy megtudjuk, milyen magánzsebekbe vándoroltak értékelhetetlen teljesítmény nélkül az adóforintok milliárdjai" –"
hvg.hu/gazdasag/20200807_Karacsony_bkk_e_jegyrendszer
****
Bár a Nemzeti Nyomozó Iroda nemrég megszüntette a nyomozást az egyik legkudarcosabb fővárosi beruházás, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) elektronikus jegyrendszere ügyében, a témában még “nyomozó” fővárosi vizsgálóbizottság november 3-i ülésén folytatódott a befuccsolt projekt körüli vihar, és a felelősök keresése. Az ülésen ismét előkerült a volt BKK-vezér által a fejlesztéssel összefüggésben megfogalmazott korrupciógyanú, amelyre az érintettek eltérően emlékeznek.
hvg.hu/kkv/20211106_Ejegy_korrupcio_politika_kudarc_Tarlos_BKK_fovaros
Új hozzászólás