A 9. szakasz után végleg eldőlni látszik, hogy a 2009-es Dakar autós versenyét a VW csapat valamely pilótája fogja megnyerni. Carlos Sainz ugyanis zsinórban harmadszor nyert, míg a rivális Mitsubishi egyedüli versenyzője, Joan Nani Roma sok időt vesztett azzal, hogy eltévedt — a VW-es Giniel de Villiers-t követve… Nem, a világért sem szeretném egyből a “rosszat" feltételezni a Volkswagenesekről, de az újságíró feladata, hogy mindig minden helyzetben gyanakodjon. Semmi ténnyel nem tudom alátámasztani, hogy a német gyár tényleg alattomos fegyverként vetette volna be Giniel de Villiers — épp az egyetlen, a csapat végső győzelmét még komolyan veszélyeztető versenyző, a spanyol Mitsubishis Joan Nani Roma előtt “véghezvitt" — eltévedését (ha csak azt nem vesszük ténynek az eset kapcsán, hogy Roma vándorútjának következtében, a VW-es Sainz már csaknem 1 órával előzi meg Mitsubishis honfitársát az összetettben), ám kötelességemnek éreztem leírni, hogy mindenesetre erősen gyanús az eset. A Giniel de Villiers-Dieter Von Zitzewitz dél-afrikai-német kettős tudniillik közismerten az egyik legerősebb páros szokott lenni, a mostanihoz hasonló, kiváló navigációs képességeket igénylő, “igazi Dakar-szakaszokon", így egy percig se csodálkozhatunk azon, hogy Joan Nani Romáék habozás nélkül hittek az előttük haladó VW-es párosnak, és követték azt a “bajba". És mivel ezt, mármint, hogy Romáék jó eséllyel követnék de Villiers-éket egy nehezebb döntéshelyzetben, főleg, amikor azok porában haladnak (ami ugye szintén nehezítő tényezője a pontos tájékozódásnak), elméleti szinten a VW-nél előre sejthették, ezért valóban nem lehet kizárni a szándékos cselvetés gondolatát. Amit, tegyünk gyorsan hozzá, nem tilt semmiféle szabályzat, ahogy Romát sem kötelezte semmi sem arra, hogy bemenjen a málnásba a “vicces kedvű medvebocs" után. Ha tehát valóban szándékos csapdáról volt szó, akkor tulajdonképpen nem megvetés, hanem vastaps jár a VW-eseknek, akik ez esetben mind ellenfélismeretből, mind leleményességből jelesre vizsgáztak. És, mint már a motorosok versenye kapcsán említettem, a Dakart elsősorban ésszel lehet ugyebár megnyerni, persze azoknak, akiknek megvan a kellő sebességük is hozzá. Na most, a VW vagy rendkívül okos, vagy (amennyiben a véletlen műve volt a rossz út választása) hihetetlenül szerencsés volt a páros eltévedős jelenetnél, márpedig ez, a jó szerencse a 3. tényező, ami feltétlenül szükségeltetik a legendás tereprali-viadal megnyeréséhez. Összegezve tehát, teljesen lényegtelen részletkérdés, hogy valójában volt-e bármiféle szándékosság de Villiers eltévedésében vagy sem; a lényeg, hogy így vagy úgy, de a VW 6 nappal a verseny vége előtt, hihetetlenül közel került a végső győzelemhez. hirdetés // Az újabb részsikerhez persze elsősorban ezúttal is Carlos Sainz gyorsasága kellett, aki zsinórban immár a 3. szakaszgyőzelmét aratta a 2009-es Dakar ralin, melyen összesen már 5 etap-elsőségnél jár. Jegyezzük meg, hogy bár megnyerte a szakaszt, és hétfőn is rendkívül gyors volt, alaptempó tekintetében ezúttal nem a spanyol volt a leggyorsabb, hanem csapattársa, az amerikai Mark Miller, aki viszont, mint kiderült, már kicsit talán túlságosan is sietett. Miller ugyanis közel 5 perccel vezetett már Sainz előtt, amikor is a 362. kilométeren megütött VW-ével egy hatalmas sziklát, ami miatt egyrészt defektet kapott, másrészt a kormányművét is megviselte a fájdalmas “találkozás", így rövid megállásra kényszerült. Azt, hogy mennyire gyors volt a hétfői szakaszon az amerikai, mi sem jelzi jobban annál, mint hogy mindezzel együtt is kevesebb, mint két perccel maradt csupán el Sainz győztes idejétől. Fontos megjegyezni azt is, hogy kis kalandjától eltekintve, Giniel de Villiers is körülbelül hozni tudta Sainz tempóját, hiszen hozzávetőleg 13 percet felemésztő eltévedésével együtt is bejött 12 perces hátránnyal, az 5. helyen. Ellenben Roma csak a bozótosba, ám a célba már nem tudta követni de Villiers-t, aki a végére alaposan leszakította — a napot majd’ 25 perces hátrányban záró — spanyol Mitsubishi-menőt, akinek ráadásul a motorja is folyton túlmelegedett, ami miatt többször is rövid kényszerpihenőt kellett, hogy tartson. Miller és de Villiers hátránya 9 szakasz után 20 perc, míg Romáé 1 óra körüli az éllovas Sainz-cal szemben, aki tehát meglehetősen kényelmes helyzetből várhatja a folytatást. Nagy kérdés, hogy a VW él-e, élni fog-e csapatutasítással, avagy sem. Ugyebár, ha de Villiers bolyongása betervezett volt, akkor már meg is kaptuk a választ, ha viszont tényleg önhibájukból tévedtek el de Villiers-ék, akkor pedig az derült ki a nap folyamán, hogy Sainz megkérdőjelezhetetlenül a legjobb a mezőnyben, ergo, hogy nincs is szüksége csapattársai visszafogására. A motorosokéhoz hasonlóan, az autósok mezőnyében is spanyol versenyzőnek áll tehát a zászló a Dakar történetének első “spanyolajkú" viadalán. Amely megmérettetésen, örömmel jelentjük, továbbra is remekelnek a magyarok. A 9. szakaszon Palik László a 16. lett, és összetettben továbbra is megőrizte egészen káprázatos, 12. helyét; Szalay Balázs pedig a 25. helyen ért célba, amivel összetettben is már a 27. pozícióig mászott vissza a rangsorban, az ominózus kormányrúd-töréses nap után. Lisziék az 54. helyen értek célba, összetettben az 57.-ek. A verseny állása 9 szakasz után: 1. Carlos Sainz (spanyol, VW), 2. Mark Miller (amerikai, VW): 19p. 52mp.h., 3. Giniel de Villiers (dél-afrikai, VW): 22p. 58mp.h., 4. Joan Nani Roma (spanyol, Mitsubishi): 58p. 12mp.h., 5. Robbie Gordon (amerikai, Hummer): 1ó. 34p. 17mp.h., 6. Krzysztof Holowczyc (lengyel, Nissan): 3ó. 23p. 53mp.h., 7. Ivan Erik Tollefsen (norvég, Nissan): 4ó. 5p. 19mp.h., 8. Orlando Terranova (argentin, BMW): 6ó. 4p. 47mp.h., 9. René Kuipers (holland, BMW): 6ó. 37p. 23mp.h., 10. Dieter Depping (német, VW): 6ó. 39p. 59mp.h., 11. Tonnie Van Deijne (holland, Mitsubishi): 7ó. 4p. 42mp.h., 12. Palik László (magyar, Nissan): 8ó. 3p. 58mp.h., (…) 27. Szalay Balázs (magyar, Opel): 32ó. 36p. 8mp.h.,57. Liszi László (magyar, Mitsubishi): 236ó. 23p. 10mp.h.

Forrás: motor-sport.hu
RSS tartalom, A cikket automatikus RSS rendszer küldte be, amely egy híroldal összes cikkét posztolja a Propeller.hu oldalára. A más híroldalak által feltöltött tartalmak nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját, ezek valóságtartalmát nem áll módunkban ellenőrizni.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.