Az Orbán-kormány a tervek szerint görög és francia mintára kötelezi a legnagyobb élelmiszerláncokat, hogy több termékkategóriában akciós termékeket áruljanak.
Kép: Facebook/Orbán Viktor
A kormány terve szerint a kereskedelmi üzleteknek hetente kell meghirdetniük az akciókat. Az alapvető élelmiszerek 20 kategóriába sorolandók be például:
baromfihús, sajt, kenyér, zöldség-gyümölcs.
Valamennyi kategóriában egy-egy szabadon választott terméket kell az akciót megelőző 30 napon belüli legalacsonyabb árnál legalább 10 százalékkal olcsóbban kínálni.
Az akció nem vonatkozhat árstopos termékekre.
Az intézkedés a jelentős árbevétellel rendelkező élelmiszerláncokat fogja érinteni, a legkisebb boltokat nem. Tervezett bevezetés:
legkésőbb 2023. július 1.
A Portfólió szerint azonban van erre két külföldi példa, ahol kiderül az is, hogy igazán átütő sikert nem hozott az infláció elleni harcban, ráadásul bőven el is térnek a budapesti tervektől.
Az Orbán Viktor vezette kabinet várhatóan július előtt indítja a kötelező kedvezményrendszert, melyet a francia és görög intézkedések mintájára hozzák meg, és nem az alapélelmiszereknél bevezetett árstop helyett vezetik be, hanem amellett alkalmazzák majd a szabályozást.
Ám sem a franciaországi, sem a görög megoldás nem bizonyította még hatékonyságát.
A francia rendszer csak elvi hasonlóságot mutat a magyar lépéssel, ugyanis nincs benne kötelező elem, de a kormány márciusban közölte, hogy megállapodást kötött a nagy kiskereskedelmi láncokkal, hogy számos élelmiszer árát korlátozzák, hogy csökkentsék az inflációs nyomást, amelyet a lakossági fogyasztók tapasztalnak.
Franciaországban, amikor a lépésről döntöttek, még a februári, 14,5 százalékos élelmiszerinflációra reagáltak, Magyarországon ekkor az élelmiszerek ára 43,3 százalékkal emelkedett éves alapon nézve.
Franciaországban egyes fogyasztói szövetségek szkeptikusan nyilatkoztak az "inflációellenes" kezdeményezésről, mivel attól tartottak, hogy más termékek árai emelkedhetnek a lépéstől. A kormány ezért ígéretet tett arra, hogy szúrópróbaszerűen ellenőrzik majd az árazást, valamint azt is jelezték, hogy fellépnek azért, hogy a kiskereskedők ne zsarolhassák meg a beszállítóikat, azáltal hogy nyomott áron veszik át a termékeiket azt alkualapnak használva, hogy a sajátmárkás termékeiket tisztességtelen mértékben leárazzák.
Egyelőre több jel is arra utal, hogy nem vezetett célra a lépés: a beszállítók és a láncok közötti legutóbbi, március 1-jén befejeződött tárgyalások azt eredményezték, hogy iparági hírek szerint a szupermarketek által a gyártóknak fizetett árak átlagosan mintegy 10%-kal emelkedtek, hogy figyelembe vegyék a termelési költségeik (energia, szállítás, nyersanyagok, csomagolás stb.) növekedését.
A konzervatív görög kormány úgy döntött, hogy minden háztartás 31 termékkategóriából (kenyér, tej, tészta, rizs, hús stb.) egy terméket kedvezményes áron találjon a legnagyobb szupermarketekben. Tehát lényegében ez a terv hasonlít a legjobban a magyar kormány által bejelentett szabályozáshoz, bár azt a görög vezetés nem kötötte ki, hogy mennyivel kell olcsóbbnak lennie az egyes termékekhez, míg az Orbán Viktor vezette kabinet előírta, hogy
az előző 30 nap esetében kell legalább 10 százalékos kedvezményt biztosítani.
A görögországi NielsenIQ tanulmánya szerint 2022 első kilenc hónapjában a görög háztartások mintegy 320 millió euróval többet fizettek az ország szupermarketjeiben, mint az előző év azonos időszakában, miközben 1,8 százalékkal kevesebb terméket vásároltak.
A háztartásoknak elérhető alapkosár most összesen 51 olcsóbb élelmiszerterméket tartalmaz, az athéni kormány szerint ez segített is az infláció leverésében, de az adatok ezt még nem igazolják vissza, ahogy az viszont biztosra vehető, hogy
az élelmiszerinfláció nem állt meg, sőt tovább gyorsulhat.
A NielsenIQ jelentése szerint Görögországban 10-ből hét beszállító és kiskereskedő áremelést tervez az idén. Ez az inflációs tendencia várhatóan folytatódni fog, mivel a recessziós gazdasági környezet arra kényszeríti a fogyasztókat, hogy óvatosabban bánjanak a kiadásaikkal, és keressék a kedvezményeket és az ajánlatokat.
19 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Egyszerű: a kiválasztott termék árát rendesen meg kell emelni 31 napig, aztán jöhet az akció, amikor átmenetileg visszaáll a régi ár...
Akkor az élelmiszerár-korlátozással fogjátok megoldani,hogy a lipsik ne rontsanak a nemzetre?
Ezt így milyen formában gondoltátok?Egyáltalán ehhez a témához akartál szólni,vagy csak ideböfögtél egyet,bizonyítandó,román létedre mekkora nagy magyar vagy?
Hogy ki, és milyen formában ront a nemzetre ezzel kapcsolatban? Ez maradjon az ezt felvető problémája.
Te, ostoba közröhej tárgya.
Anyádnak osszál nemzetlapot, te buta suttyó!
akciós termékek!!!???
Nem hiszem,hogy ez lenne a +váltás a jövőben!!
csak ennyi
barátilag
J.L.
J.L.
Valami zavar van nálad a rendszerben úgyanis mindig többesszámban beszélsz magadról.
Egy jó grazi kezelés rádférne.
Téged sem etetlek tovább csicska román náci,most aírtam neked utoljára.
Remélem előbb-utóbb mások is így tesznek.
Na pá román náci csicska.
@Shikari: Gondoltam szólok, hogy totál beleőrültél az ittlétedbe, te idióta.
Nehezen viselitek, hogy mindenki csak kinevet, mi?
Két ilyen ostoba agyhalott balfaszt, mint ti ketten...
Új hozzászólás