Szabályellenes a magyarországi élelmiszerlánc-felügyeleti díj és a dohánytermék-értékesítést terhelő adó, az Európai Bizottság (EB) véleménye szerint az árbevételtől függő progresszív díjszerkezeten alapuló két adóügyi intézkedés sérti az uniós állami támogatási szabályokat – írta közleményében az EB hétfőn.

A tájékoztatás szerint a bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a progresszív díjszerkezet szelektív előnyöket biztosít az alacsony forgalmú vállalkozások számára a versenytársaikkal szemben.

A bizottság közölte: az uniós jog értelmében a tagállamok maguk dönthetnek adózási rendszereikről, ezért a bizottság nem vonja kétségbe Magyarország azon jogát, hogy az adószintjeit maga döntse el. Ugyanakkor a tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy adórendszereik összhangban álljanak az uniós joggal. Ez vonatkozik az állami támogatási szabályokra is azáltal, hogy nem nyújtanak szelektív előnyöket egyes vállalkozásoknak például a hazai termékek és a többi tagállamból származó termékek közötti megkülönböztetéssel.

A tájékoztatás szerint miután a bizottság 2015 júliusában részletes vizsgálatot indított a két ügyben, felkérte Magyarországot, hogy függessze fel az úgynevezett progresszív díjmérték alkalmazását mindaddig, amíg elvégzi az állami támogatás értékelését. Magyarország ekkor mindkét adónem behajtását felfüggesztette és azóta egyetlen piaci szereplőnek sem kellett megfizetnie a 2015-ös évre vonatkozó díjat vagy adót, így állami támogatás tényleges odaítélésére sem került sor, ezért visszafizettetésre sincs szükség – írta az EB.

A bizottság közölte azt is, hogy az adórendszernek összhangban kell állnia az uniós joggal – ideértve az állami támogatási szabályokat –, és nem részesíthet indokolatlan előnyben egy adott vállalkozástípust, például az alacsony árbevételű vállalkozásokat.

A magyarországi élelmiszerlánc-felügyeleti díj a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal tevékenységének fedezésére szolgál, 2014-ig valamennyi élelmiszerlánc-szereplő az éves árbevétel 0,1 százalékának megfelelő átalánydíjat fizetett. 2015-ben progresszív díjszerkezetet vezettek be az úgynevezett napi fogyasztási cikkeket árusító üzletek esetében, amelynek mértéke 0-0,1 százalék volt az alacsony, legfeljebb 50 milliárd forint árbevételű üzletek, és 6 százalék a magas, 300 milliárd forintot meghaladó árbevételű üzletek esetében. A bizottságszerint azonban egyebek mellett Magyarország nem szolgáltatott bizonyítékot arra nézve, hogy a 6 százalékos díjmérték alá tartozó nagyobb üzletek felügyeletével járó költségek 60-szor magasabbak lennének, mint a 0,1 százalékos díjmérték alá tartozó kisebb üzletek felügyelete. Magyarország ezért nem bizonyította meggyőzően, hogy a felügyeleti díj logikája indokolná a progresszív díjszerkezetet.

A bizottság egyebek mellett megállapította, Magyarország nem támasztotta alá bizonyítékokkal, hogy a dohánytermékek egészségügyre gyakorolt hatása arányosan növekszik az e termékeket értékesítő vállalkozások árbevételével, vagy hogy a valamelyik gyártó által értékesített első doboz cigaretta egészségre gyakorolt hatása nagyobb, mint az ugyanazon gyártó által értékesített utolsó doboz cigarettáé. A bizottságszerint ezért a progresszív díjmérték nem indokolt, és az adórendszer általános szerkezete nem összeegyeztethető a belső piaccal.

13 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
bakegya
Az összes gabonatábla égése se se okozna akkora kárt ebben az országban ,mint amit ez akuszaszemű-orbáncsicska kilop az államkasszából röpke néhány hónap alatt!
eszegfu
Nagyon egyszerü mindkét ügyben az EU indoklása! Ha a "hibás" adókivetést egy külföldi meg tudja állapitani, akkor a hazai "szakértőink" miért nem látták?! Az élelmiszerlánc felügyeleti diját "egészségünk megóvása" érdekében tették progressziv adóvá, mig a dohányáru 2017. évi 29 %-os jövedéki adó miatti emelésénél az "EU direktiva" előirására hivatkoztak... most meg ez utóbbit pont az EU "kaszálta" el?!
simmering73
"Ügyes reálpolitikus és nagy államférfi" - by Bringás.
bakegya
@eszegfu: egyértelmű,a fityiSS kurmány kizárólagos belügyeskedése,minden jogharmonizációt féket-és súlyozottságot furmányosan inkább nem, mint alkalmaz.
a KÉTHARMADOT MINDEN OLYANRA RÁHASALTATTA-EGYEZTETÉSEK NÉLKÜL AMI HATALMAS PÉNZEKET MOZDÍTHAT AZ ORBÁN CSALÁDI VÁLLALKOZÁSAI-ÉS -ZÁRTOSZTÁLYTÁRSAI RÉSZÉRE!
eszegfu
@bakegya: 7:01 Ebben a legszomorubb, hogy a "gondolkodó" ember számára ez "egyértelmü"... de a szellemi energiát nem használók még mindig nem értik!:((
namihami
""Brüsszel ÚJABB két adót..."
Így már helyes a cím.
És ha elkaszálta, akkor mi van? Van ott még elkaszálni való, ahol ezek is voltak. Bízzunk a Fidesz kreativitásában, majd adnak még be hülye adónemeket.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.