A fapadosok és a magángépek többet kanyarognak a levegőben landolás előtt július vége óta – ekkor tiltotta meg a miniszterelnök a légiforgalmi irányítók tervezett sztrájkját egy kormányrendelettel. A NER egyik kedvenc gépének is többet kellett kanyarognia a levegőben landolás előtt.

A 24.hu cikke szerint egyes Budapestre érkező és onnan távozó repülőjáratok le- és felszállási útvonala jócskán megnyúlt, a lap ezt repülési adatokra és pilóták beszámolójára alapozva írta meg. A 24.hu szerint a jelenség július vége óta érzékelhető, nagyjából azóta, hogy Orbán Viktor miniszterelnök kormányrendeletben tiltotta meg a légiforgalmi irányítóknak a sztrájkolás lehetőségét.

Megtiltotta a sztrájkot Orbán, munkalassításba kezdhettek a légiirányítók Ferihegyen

Fotó: Illusztráció/wikipedia CC BY 2.%/József Süveges

Azóta viszont a cikk szerint a repülők a korábbi, a lehető legrövidebb útvonal helyett gyakrabban nagyobb kanyarokat és hurkokat tesznek meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében – az útvonalról nem a légitársaságok, hanem a légi irányítók döntenek.

A portál szerint a fapadosok járatokkal és a magángépekkel szemben követik ezt a gyakorlatot leginkább a légi irányítók, a Dubaj-Budapest járat is nagyobb kanyarokkal érkezett már augusztusban Ferihegyre a korábbi (május-július), szinte nyílegyenes útirány helyett. De hasonlóan járt az OE-LEM lajstromjelű Bombardier-gép is, mely a Nemzeti Együttműködés Rendszerének (NER) egyik kedvenc magángépe, és amelyet Mészáros Lőrinc többször is használt már, de Orbán Viktor miniszterelnök is megfordult rajta.

A lap cikke szerint a hosszabb útvonalakat csak akkor jelölik ki jellemzően, ha például túlságosan telített a főváros feletti légtér. Ám az adatok szerint a 2021-es adatok elmaradnak a 2019-es adatokhoz mérve (2020-ban a koronavírus miatt ritka volt a légiforgalom), ezért a lap forrásai szerint "masszív munkalassítás" állhat a háttérben, ami a légiforgalmi irányítók "bosszúja" lehet. A hosszabb útvonal ugyanakkor a légitársaságoknak okozhat költségnövekedést, és a menetrend csúszását is okozhatja.

A 24.hu megkereste a HungaroControl és a légiirányítókat képviselő Control Magyar Légiforgalmi Irányítók Szakszervezetét is a bértárgyalások kapcsán, ám egyelőre még nem reagált egyik szervezet sem a megkeresésre.

Forrás: 24.hu

30 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Nessy
@sgl: Valamikor az volt a mondás, hogy nem kell sztrájkolni, elég betartani az összes utasítást!
Ez itt az összes hozzászólás. Kattintson, ha csak a legfrissebbeket olvasná!
ómió
Akkor, már csak a légiforgalom biztonsága veszélyeztetése maradt?
Pálinkás Pál
megtiltotta??...szarni rá...ha mindenki abbahagyja nem tud mit csinálni...legfeljebb dühében felfordul mindőnk örömére...
vacsi
"repülők a korábbi, a lehető legrövidebb útvonal helyett gyakrabban nagyobb kanyarokat és hurkokat tesznek meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében – az útvonalról nem a légitársaságok, hanem a légi irányítók döntenek."
Azaz mindenárom kikényszerítenek néhány katasztrófát!
Nessy
Abból nem lesz katasztrófa, ha két körrel többet tesz meg a levegőben a gép, vagy egy hosszabb útvonalon repül.
Viszont a sztrájk jog elvétele a diktatúrákban divat. Ennyire talán nem kellene Orbánnak már a saját árnyékától is rettegni!
Nessy
@sgl: Valamikor az volt a mondás, hogy nem kell sztrájkolni, elég betartani az összes utasítást!
Emmersson71
@ómió: Nem sok élettapasztalatod lehet, - tán sorkatona sem voltál - ..gondolom, te sztrájktörő voltál mindig :P
A geczi főnökökkel, akik a legapróbb szabálytalanságért is ugatnak, miközben tudják, azt betartva sokkal lassabb a munkavégzés, de elhagyva nincs balesetveszély, rosszabb vagy hibás munkadarab, szóval..velük úgy lehet kibaszni, hogy az ÖSSZES SZABÁLYT, de tényleg mindet betartod A-Z-ig! Ezt mind dokumentálni - fotók, nyomtatványok és írásos jelentések -, majd értetlen arccal közölni, hogy saaajnos, ÍGY NEM DOLGOZHATUNK..MERT EZ A SZABÁLY. Sok esetben a munkát sem lehet megkezdeni :)
vacsi
@Nessy: Nagyon tévedsz, ebből lehet katasztrófa - és én nem szeretnék ilyen gépen ülni, de még azon a területen sem lakni!
És ilyeneknek egyetlen fillér béremelést sem adnék - nem érdemlik! Ha nem tetszik valami, ne sztrájkoljon, hanem mondjon fel - ez a tiszta ügy! Ne vegye el a munkát másoktól!
Nyírfa
@vacsi: 9.33

Kérlek, olvasd el még egyszer! De figyelmesen!
ómió
@Emmersson71: Ahhoz szerinted élettapasztalat kell, (egyébként sorkatona sajnos voltam), hogy egy bérkövetelés nemteljesülésétől ellássunk az adott munkavállalók munkalassításáig? Na, ne má'! Kár ebbe a munkahelyi részletszabályozást belekavarni! Az még a "megelégedettség időszakában" is vélhetően ugyanaz volt, mint a jelenlegi, "immár semmi nem jó" idején!
Emmersson71
@ómió: Na..fuss neki még egyszer és értelmezd!
rokker33
Azonnal kikell rúgni az ilyen irányítókat. Mit képzelnek magukról, hogy emberek életével játszanak, csak azért mert nem kapták meg azt amit akarnak. Lassan ott tartunk, hogy az orvos is direkt lassan műti a beteget csak azért mert nem kapja meg amit akar??. Ha nem tetszik lelehet számolni,de ne egy utasszállító géppel szórakozzanak,amin jobb esetben is 200 ember halhat meg!
Nessy
@Emmersson71: Ne kívánj lehetetlent, a csodákra meg még sokat kell várni!
Emmersson71
@rokker33: "Almát körtével nem hasonlítunk össze!"
/Kósa Lala/
Nessy
@rokker33: Helyes! Ez viszont az a szakterület nem úgy működik, hogy kinek Orbán hívatalt ád, észt is ád hozzá! Sok évig kell tanulni, és komoly pszichológiai teszteken kell átmenni. Ergo ha mindenkit, de legalább is nagy részüket kirúgják, végképp leáll a légi közlekedés.
Aki Én
@vacsi: @rokker33: Demagógia magasiskolája.
rokker33
@Nessy: #és komoly pszichológiai teszteken kell átmenni. # Hát akik mint egy hisztis óvodás játszanak mások életével azok tényleg nem normálisak nem oda valóak! Én is kiszoktam baszni a vendéggel aki zárás előtt 5 perccel jön be zabálni, de attól hogy az almafröccsben több a szóda mint az almalé még nem fog tőle meghalni. Más az aki 100 tonnás gépeket irányít és körbe körbe keringeti csak a bosszúvágy miatt!
Nessy
@rokker33: Ameddig nem tudjuk részleteiben mi a feladatuk, mennyi időnként kell váltani, mi a protokoll, addig praktikusabb, ha nem mondunk meg felebezhetetlen ítéletet, mi laikusok.
csak úgy....
a légiirányítókat ugyan úgy tárt karokkal várja nyugat mint az orvosokat !:)
majd fideszék irányíthatnak a toronyból is...
rokker33
@Nessy: A légiirányítóknak állítólag 3 szakszervezetük is van. Abból kettővel meg is egyezett a kormány, csak ez az 1 nem akart kompromisszumot kötni.Ezt itt a propin olvastam.Sztrájkoljanak a taxisok a buszvetetők a mávosok, de aki ilyen fontos feladatot lát el az megérthető, hogy annak a kormány megtiltja a sztrájkot!Itt szó szerint emberi életekről van szó. Inkább egyezzenek meg és menjen tovább a munka!
Nessy
@rokker33: valóban a megegyezés lenne a megoldás.
csak úgy....
@rokker33: 3db. szakszervezet ,na itt van eltoßva minden?! nem ismerem az elözményeket ,mik a követeléseik!?
jesz
-ezredesasszony! Kérem a lassítósztrájkban folyamatosan résztvevők listáját. ..ahogy szoktuk, név, életkor, lakhely, család, és nagyjából mekkora a kár eddig...
-értettem, intézem...még valami?
-nincs, elmehet.
Qqberci
@csak úgy...: A légiirányítás három jól elkülönülő területből áll:
- Radarosok: ők az irányítás "szemei", ők szolgáltatják az irányítóknek a légtér-képet kiegészítve a járatadatokkal, üzemeltetik a radarhálózatot
- Irányítók: ök vezénylik számítógépes támogatással a gépek mozgását a látott radarkép alapján
- Rádiósok: ők biztosítják a kapcsolatot a gépek személyzete és az irányítók között, üzemeltetik a repülési rádóhálózatot...
csak úgy....
@Qqberci: ez eddíg ok! én azt nem értem,hogy minek nekik 3db. külön szakszervezet?
percsi
@csak úgy...: "a légiirányítókat ugyan úgy tárt karokkal várja nyugat mint az orvosokat !:) majd fideszék irányíthatnak a toronyból is..."

Most is ők irányítanak, csak nem a toronyból, hanem a várból.
Nincs béremelés, kuss legyen, egy sóhajt se halljak!!!
Sztrájk??? Hmmm, mit képzelnek, csürhe népség!
Majd egy telefon: a 134 bátor emberemnek milliós béremelést, azonnal!

Tehát továbbra is fogjuk be a pofánkat, mert őfelsége közénk csap!
lusta
@sgl: Ezt hívják olasz sztrájknak. A munkavégzés a szabályok maximális betartása és betarttatása mellett.
rokker33
@csak úgy...: Én is csak annyit tudok amit itt a propin olvastam. 2 szakszervezetek már az idén márciusban megegyeztek csak ez az 1 el nem kötöttek kompromisszumut.Kiváncsi lennék rá hogy mit követelnek. Szerintem a fizetés átlagon felül lehet esetleg többet kérnek? Mindegy de számomra akkor is elfogadhatatlan, hogy emberek életével játszanak a sértődés miatt és ne győzzön meg senki hogy ez nem veszélyes! Egy több 100 tonnás gépet nem kellene össze vissza vezényelni ez életveszélyes művelet, még ha profik csinálják akkor is!
csak úgy....
@rokker33: és mi van akkor,ha a túlterheltségük miatt lázadoznak? egy hulla fáradt légiirányító szerinted nem veszélyes?
lusta
@rokker33: Akkor egy példa az orvosi műtétről. Egy fiatal hölgy vakbél panasszal került külföldön kés alá. Hazatérvén az ismerős orvosa csak ennyit mondott, export műtét. Nem értette, ezért a doki elmagyarázta a lényeget. Különösen nőknél kis vágás, hoghy a behegedett seb minél kevésbé legyen feltűnő, de egy külföldi esetében előírásszerű hosszú vágás, hogy még véletlenül se legyen belőle a későbbiekben gondja a műtést végző dokinak..
ómió
@Emmersson71:Én? Láthatóan neked vannak értelmezési gondjaid!

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.