Valaki nagyon jól jár majd ezzel a vasútvonallal.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
A Népszava értesülései szerint június végén és július elején zsinórban rendezik a Budapest-Kelebia vonal első kisajátítási tárgyalásait. Az első körben legalább két tucat tárgyalás várható, amelyek rétet, szántót és lakóházat is magukba foglalnak – írja a 24.hu.
Pál László – aki a projekt megvalósítására létrehozott Kínai-Magyar Vasút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója –áprilisban arról beszélt, hogy a projekt megvalósítása 2173 ingatlant érint.
Elmondása szerint ebből 186 „idegen”, ezeket kisajátítással kell megszerezni.
Mivel a vasútvonal fejlesztését nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánították, az állam nevében eljáró MÁV Zrt. kisajátítási kérelmére 8 napon belül elidegenítési tilalmat jegyeznek be az érintett ingatlanra. Ezután kijelölik az ingatlan értékét meghatározó szakértőt, amely elkészíti szakvéleményét, azt megküldik az érintetteknek, majd jöhet a tárgyalás.
Pest megyében már legalább két tucat ilyen eljárás indult.
Ezek esetében egyébként általában állami cégek által felkért és fizetett ingatlanszakértők a piacinál jóval alacsonyabb ingatlanértéket állapítanak meg, a bíróságok pedig hajlamosak ezeket a szakvéleményeket felülvizsgálat nélkül elfogadni.
Az államközi szerződéssel védett, jelenlegi árfolyamon nettó 800 milliárd forintos költségvetésű Budapest(Soroksár)-Kelebia vasútvonalat egyedüli pályázóként a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő, felcsúti székhelyű RM International Zrt. nyert el a China Railway Magyarország Kft.-vel konzorciumban, a beruházás dokumentumait és szerződéseit tíz évre titkosították.
További költséget jelent a Ferencváros-Soroksár közötti csaknem 7 kilométeres szakasz kivitelezése, amelyet 65 milliárdért végez el a kínai projektcég és a szintén Mészáros-érdekeltség V-Híd Zrt.
Ez egy semmitérő politikai, hitelfelvevő és elbaszó, ellopható, túlárazott, talán sohamegnemvalósuló eszetlenség.
Amit tenni kellett volna az Szegedet Budapesttel összekötő párhuzamos vágány amire fel lehetne terelni a kamionforgamat, amely a mi érdekeinket szolgálja, Magyarországét, tehermentesítve az autópályát és a gázolajkészletet. Sokkal kevesebb CO2 kibocsátással, a személyszállítás modernizálásával a személyautóforgalom is csökkenthető lenne.
De az ilyen marháknak elég ha kína kölcsönt ad, amit el lehet baszni, lopni. Kevés az eszed, az a baj.